Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-17, 13:51
  #1
Avstängd
Captain.Haddocks avatar
Har alltid haft skum hud. Och problem med den!

Var jävligt finnig när jag var runt 12-13. EXTREMT finnig. Men vid 14-15 års ålder bara försvann det, och jag såg normal ut igen. Tror (minns inte säkert) att jag fick Roaccutan eller vad det kallas för när jag var 13. Vet att jag fick tabletter, som gjorde att det bara försvann.

Nu i vuxen ålder (är mellan 30-40) så har jag fortfarande problem med min hy. Får utslag/finnar i perioder, då främst på ryggen.

Är en hårig jävel med! Har hår på kroppen överallt förutom naglarna ta mig fan, ingen turkmatta, inte i närheten. Men hårig. Glest typ.

När jag duschar, duschar jag i svalt/ljummet vatten. Duschar max 5 minuter. Använder mig utav dessa produkter:

https://www.apotea.se/aco-body-showe...AaAhokEALw_wcB

https://www.apotekhjartat.se/produkt...kaAi_mEALw_wcB

Dom är ju väldigt milda, och luktar ändå något. Så man känner sig någorlunda fräsch ändå. Jag använder dessa till hela kroppen, kör både huvudet, ansiktet och hela kroppen med dom här!

Men likt förbannat, trots milda produkter, och svalt/ljummet vatten och kort dusch - blir jag helt jävla rödflammig och snustorr efter en dusch. Huden blir stram, torr och det kliar utav bara helvete.

Men smörj in dig då?

Här kommer nästa problem.

Har använt/använder otaliga produkter, som ska återfukta efter dusch.

Hudkrämer, oljor och fan och hans moster. Och visst det lindrar ju klådan, och torrhetskänslan försvinner. Men här kommer nästa problem.

När jag smörjer in mig, så känner jag på ett skumt sätt hur huden inte "suger åt sig" krämerna/oljan eller vad man nu använder, den lägger sig bara ovanpå huden, som en hinna. Och detta resulterar i att jag istället får en fet "avlagring" på huden där jag smörjt in efter ett par timmar.

Kan dra med handen över och rulla fingertopparna mot varandra och känner massa ihopklumpat fettliknande bös som förmodligen är både hudavlagring, och salva/kräm/olja som inte tagit sig in i huden.

Vad fan ska man använda sig utav? Min hud verkar ju inte öppen för att ta åt sig återfuktande produkter?

Dricker normalt med vatten, äter i stort sett aldrig skräpmat.

Någon som har liknande problem? Och som vet vilka produkter/vanor som fungerar?
Citera
2023-03-17, 13:55
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Haddock
Har alltid haft skum hud. Och problem med den!

Var jävligt finnig när jag var runt 12-13. EXTREMT finnig. Men vid 14-15 års ålder bara försvann det, och jag såg normal ut igen. Tror (minns inte säkert) att jag fick Roaccutan eller vad det kallas för när jag var 13. Vet att jag fick tabletter, som gjorde att det bara försvann.

Nu i vuxen ålder (är mellan 30-40) så har jag fortfarande problem med min hy. Får utslag/finnar i perioder, då främst på ryggen.

Är en hårig jävel med! Har hår på kroppen överallt förutom naglarna ta mig fan, ingen turkmatta, inte i närheten. Men hårig. Glest typ.

När jag duschar, duschar jag i svalt/ljummet vatten. Duschar max 5 minuter. Använder mig utav dessa produkter:

https://www.apotea.se/aco-body-showe...AaAhokEALw_wcB

https://www.apotekhjartat.se/produkt...kaAi_mEALw_wcB

Dom är ju väldigt milda, och luktar ändå något. Så man känner sig någorlunda fräsch ändå. Jag använder dessa till hela kroppen, kör både huvudet, ansiktet och hela kroppen med dom här!

Men likt förbannat, trots milda produkter, och svalt/ljummet vatten och kort dusch - blir jag helt jävla rödflammig och snustorr efter en dusch. Huden blir stram, torr och det kliar utav bara helvete.

Men smörj in dig då?

Här kommer nästa problem.

Har använt/använder otaliga produkter, som ska återfukta efter dusch.

Hudkrämer, oljor och fan och hans moster. Och visst det lindrar ju klådan, och torrhetskänslan försvinner. Men här kommer nästa problem.

När jag smörjer in mig, så känner jag på ett skumt sätt hur huden inte "suger åt sig" krämerna/oljan eller vad man nu använder, den lägger sig bara ovanpå huden, som en hinna. Och detta resulterar i att jag istället får en fet "avlagring" på huden där jag smörjt in efter ett par timmar.

Kan dra med handen över och rulla fingertopparna mot varandra och känner massa ihopklumpat fettliknande bös som förmodligen är både hudavlagring, och salva/kräm/olja som inte tagit sig in i huden.

Vad fan ska man använda sig utav? Min hud verkar ju inte öppen för att ta åt sig återfuktande produkter?

Dricker normalt med vatten, äter i stort sett aldrig skräpmat.

Någon som har liknande problem? Och som vet vilka produkter/vanor som fungerar?


Har du kollat upp ditt blodvärde? Om man har för högt värde så kan man få liknande problem, speciellt efter dusch. Nästan som "krokodilhud". Huden kliar, blir knottrig, torr och rödflammig. Och känns varm.
Citera
2023-03-17, 13:59
  #3
Medlem
vadsadusadus avatar
Produkterna du länkar till innehåller båda Sodium Benzoate, vilket många inte vet om att de är känsliga mot. Som du beskriver får man ofta torr, kliande hud och i värre fall (som när jag upoptäckte det) sår på kropp och hårbotten. Så leta efter nån produkt som inte innehåller Sodium Benzoate och ge det i alla fall några veckor och se om det blir annorlunda.
Citera
2023-03-17, 13:59
  #4
Avstängd
Captain.Haddocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atepe
Har du kollat upp ditt blodvärde? Om man har för högt värde så kan man få liknande problem, speciellt efter dusch. Nästan som "krokodilhud". Huden kliar, blir knottrig, torr och rödflammig. Och känns varm.

Vilka specifika blodvärden syftar du på då?

Finns ju hundratals värden dom kan utläsa i blodet. Har gjort flera blodprover gällande olika saker dom senaste åren, men inga prover har fått läkarna att reagera på något. Det dom har tagit prover för har sett normalt ut.
Citera
2023-03-17, 14:00
  #5
Avstängd
Captain.Haddocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Produkterna du länkar till innehåller båda Sodium Benzoate, vilket många inte vet om att de är känsliga mot. Som du beskriver får man ofta torr, kliande hud och i värre fall (som när jag upoptäckte det) sår på kropp och hårbotten. Så leta efter nån produkt som inte innehåller Sodium Benzoate och ge det i alla fall några veckor och se om det blir annorlunda.

Du har inga tips på produkter som du vet funkar?
Citera
2023-03-17, 14:01
  #6
Medlem
anarquistens avatar
Ska ge ett tips som funkat fantastiskt bra för mig.
Jag hade tidigare problem med mjäll och torr hy. Läste på om vad hudvårdsprodukter innehåller och faktiskt gör med huden och slutade använda dessa.
Jag duschar alltså utan att använda vare sig tvål eller schampo.
Skillnaden är att det tar lite längre tid innan man känner sig ren och man får skrubba lite med en sisal-svamp eller liknande och i början kanske håret känns lite fetare men det blir bättre efter några tvättar.
Efter att kroppen vant sig luktar man inte illa, har inga hudproblem och inte heller fett hår eller mjäll.
Mild deodorant efteråt.
Kanske värt att testa?
Citera
2023-03-17, 14:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Haddock
Vilka specifika blodvärden syftar du på då?

Finns ju hundratals värden dom kan utläsa i blodet. Har gjort flera blodprover gällande olika saker dom senaste åren, men inga prover har fått läkarna att reagera på något. Det dom har tagit prover för har sett normalt ut.

Tänker på röda blodkroppar. Har man ett förhöjt värde kan man få såna symptom. Fast det är kanske lite för långsökt
Håller med om att kolla upp innehållsförteckningen på dina hudvårdsprodukter och se om det hjälper att utesluta vissa saker.
Citera
2023-03-17, 14:04
  #8
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Haddock
Du har inga tips på produkter som du vet funkar?

Har du provat miniderm eller canoderm? Miniderm är bra för underhåll och canoderm är bra om du är inne i en period då det är extra torrt och exemaktigt. Båda går att köpa små flaskor som du kan testa - sen går det att få på recept i pumpflaska.

Jag är själv förtjust i dessa och upplever att de snabbt går in i huden.
Citera
2023-03-17, 14:09
  #9
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Haddock
Du har inga tips på produkter som du vet funkar?

Jag är tjej så ska ärligt inte säga att jag har så stor koll på produkter till män. Jag kör själv enbart med Aleppotvål till både hud och hår, gärna den på över 30%. Den är dock lite tråkig och tvålig i doften (typ tänk generisk hårdtvål), men löste mina problem med all hudallergi mot sodium benzoate och är hjälpsamt mot min mans psoriasis. https://www.jordklok.se/sv/articles/...a-ca-170-200-g
Citera
2023-03-17, 14:18
  #10
Avstängd
Captain.Haddocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Ska ge ett tips som funkat fantastiskt bra för mig.
Jag hade tidigare problem med mjäll och torr hy. Läste på om vad hudvårdsprodukter innehåller och faktiskt gör med huden och slutade använda dessa.
Jag duschar alltså utan att använda vare sig tvål eller schampo.
Skillnaden är att det tar lite längre tid innan man känner sig ren och man får skrubba lite med en sisal-svamp eller liknande och i början kanske håret känns lite fetare men det blir bättre efter några tvättar.
Efter att kroppen vant sig luktar man inte illa, har inga hudproblem och inte heller fett hår eller mjäll.
Mild deodorant efteråt.
Kanske värt att testa?


Jag har testat detta, och torrheten/flammigheten dämpas ju något. Dock blir jag alltid så oljig/äcklig i huden om jag gör detta. Och man känner sig aldrig riktigt fräsch heller efter en dusch om man inte använder någon tvål.

Men har kört senaste veckan med att bara tvåla in drulen/röven med schampo/duschcreme och resten av kroppen med bara vatten. Men blir flottig och äcklig på resten av kroppen, och speciellt i håret.

Måste ju finnas någon lösning på detta?
Citera
2023-03-17, 14:38
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Haddock
Har alltid haft skum hud. Och problem med den!

Var jävligt finnig när jag var runt 12-13. EXTREMT finnig. Men vid 14-15 års ålder bara försvann det, och jag såg normal ut igen. Tror (minns inte säkert) att jag fick Roaccutan eller vad det kallas för när jag var 13. Vet att jag fick tabletter, som gjorde att det bara försvann.

Nu i vuxen ålder (är mellan 30-40) så har jag fortfarande problem med min hy. Får utslag/finnar i perioder, då främst på ryggen.

Är en hårig jävel med! Har hår på kroppen överallt förutom naglarna ta mig fan, ingen turkmatta, inte i närheten. Men hårig. Glest typ.

När jag duschar, duschar jag i svalt/ljummet vatten. Duschar max 5 minuter. Använder mig utav dessa produkter:

https://www.apotea.se/aco-body-showe...AaAhokEALw_wcB

https://www.apotekhjartat.se/produkt...kaAi_mEALw_wcB

Dom är ju väldigt milda, och luktar ändå något. Så man känner sig någorlunda fräsch ändå. Jag använder dessa till hela kroppen, kör både huvudet, ansiktet och hela kroppen med dom här!

Men likt förbannat, trots milda produkter, och svalt/ljummet vatten och kort dusch - blir jag helt jävla rödflammig och snustorr efter en dusch. Huden blir stram, torr och det kliar utav bara helvete.

Men smörj in dig då?

Här kommer nästa problem.

Har använt/använder otaliga produkter, som ska återfukta efter dusch.

Hudkrämer, oljor och fan och hans moster. Och visst det lindrar ju klådan, och torrhetskänslan försvinner. Men här kommer nästa problem.

När jag smörjer in mig, så känner jag på ett skumt sätt hur huden inte "suger åt sig" krämerna/oljan eller vad man nu använder, den lägger sig bara ovanpå huden, som en hinna. Och detta resulterar i att jag istället får en fet "avlagring" på huden där jag smörjt in efter ett par timmar.

Kan dra med handen över och rulla fingertopparna mot varandra och känner massa ihopklumpat fettliknande bös som förmodligen är både hudavlagring, och salva/kräm/olja som inte tagit sig in i huden.

Vad fan ska man använda sig utav? Min hud verkar ju inte öppen för att ta åt sig återfuktande produkter?

Dricker normalt med vatten, äter i stort sett aldrig skräpmat.

Någon som har liknande problem? Och som vet vilka produkter/vanor som fungerar?

Har du kollat med sjukvården så att det inte är rosacea du lider av?
Citera
2023-03-17, 14:46
  #12
Avstängd
Captain.Haddocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Har du kollat med sjukvården så att det inte är rosacea du lider av?


Hade mycket kontakt med vården när jag var 20-23 gällande detta. Och hade då "follikuliter" eller vad det heter, inflammerade hårsäckar. Och på den tiden kan jag förstå varför min hud sade ifrån.

Duschade MINST 2 gånger om dagen, med AXE och liknande produkter (rena skiten, bara BRINNER ju i huden efter en dusch) och körde en halv flaska sköljmedel i EN tvätt.

Nu för tiden kör jag minimalt med sköljmedel, om jag ens ska ha det. Och duschar MAX en gång om dagen. Ofta duschar jag varannan dag om jag bara sitter hemma.

Hårsäcksinflammationerna och utslagen har ju försvunnit sedan länge. Nu är det mest att huden är torr/stram och kliar.

Men dom gjorde vid den tiden (när huden var ÄNNU värre) flera undersökningar men kom aldrig fram till något.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback