2023-03-16, 18:16
Medlem
Nihennas avatar
Vissa sparar ju privat till sin pension i låsta pensionskonton, men kan någon förklara vad fördelen är gentemot om man sparar i fonder på ISK-konto?

Jag sparar både kortsiktigt och långsiktigt till pensionen. Däremot har jag inte bestämt mig om jag skulle vilja ha bostadsrätt eller hus i framtiden, men jag tänker att OM jag vill det så tar jag från pensionsparpengarna då de investeras i något som förhoppningsvis växer i samma takt som börsens genomsnitt på 8% per år (jag vet att man inte kan veta det, och det är lite gambling). Det hade jag inte kunnat om jag hade sparat i ett pensionskonto som är låst tills jag går i pension.

Så vad är fördelen? Ränta bättre än någon fond utanför aktier? Att man inte ska nalla av pengarna på knark och horor så att de är borta innan pensionen?

Sparar dessa människor då i tre olika högar? Ett kortsiktigt, ett långsiktigt för typ lägenhet, och ett pensionspar?
Senast redigerad av Nihenna 2023-03-16 kl. 18:20.
Citera
2023-03-16, 18:19
Medlem
Fram tills för några år sedan var insättningar till vissa pensionskonton avdragsgilla så det fanns ett skattemässigt incitament att använda dem. Efter att det togs bort så är det bättre att använda ISK så länge man har disciplinen att inte nalla av pengarna i förtid.
Citera
2023-03-16, 18:20
Medlem
Om du menar IPS så är de ju bara meningsfullt för de som kan göra avdrag. Då drar man av skatten på det man sätter in och sen när det betalas ut skattas det som inkomst av tjänst.

Om du menar löneväxling så fungear fet på liknande sätt men arbetsgivaren tar bruttolön och sätter in.

Mest intressant är det ju om man ligger över gränsen för statlig skatt.
Citera
2023-03-16, 18:21
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Fram tills för några år sedan var insättningar till vissa pensionskonton avdragsgilla så det fanns ett skattemässigt incitament att använda dem. Efter att det togs bort så är det bättre att använda ISK så länge man har disciplinen att inte nalla av pengarna i förtid.

Precis, tycker det är otroligt att somliga fortfarande erbjuder ips-konton. Finns absolut ingen fördel med dom idag.
Citera
2023-03-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Precis, tycker det är otroligt att somliga fortfarande erbjuder ips-konton. Finns absolut ingen fördel med dom idag.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_

Finns fortfarande avdragsrätt men bara för den som inte har någon tjänstepension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in