Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-16, 04:33
  #1
Medlem
SmurfSmurfs avatar
SvT rapporterar om uppskrämda Ica-handlare.

"I ett internt meddelande till samtliga av landets Ica-handlare varnar företaget för ökade risker för angrepp mot butiker och personal. Det efter att säkerhetsavdelningen identifierat flera dödshot mot handlare på sociala medier och olika internetforum."

och lite längre ner kan man läsa

"Inlägg som “Dags att hänga varenda girig Ica-handlare” och “Alla giriga jävla kräk som ligger bakom detta förtjänar att skjutas” sprids i trådar på internetforumet Flashback..."


Icas säkerhetsavdelning tar det säkra före det osäkra men "sannolikheten för att hoten ska verkställas är låg, men inte kan uteslutas."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ande-matpriser
2023-03-16, 04:47
  #2
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
SvT rapporterar om uppskrämda Ica-handlare.

"I ett internt meddelande till samtliga av landets Ica-handlare varnar företaget för ökade risker för angrepp mot butiker och personal. Det efter att säkerhetsavdelningen identifierat flera dödshot mot handlare på sociala medier och olika internetforum."

och lite längre ner kan man läsa

"Inlägg som “Dags att hänga varenda girig Ica-handlare” och “Alla giriga jävla kräk som ligger bakom detta förtjänar att skjutas” sprids i trådar på internetforumet Flashback..."


Icas säkerhetsavdelning tar det säkra före det osäkra men "sannolikheten för att hoten ska verkställas är låg, men inte kan uteslutas."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ande-matpriser
Folk begriper inte att
1. Ica är ingen välgörenhetsinrättning.
2. Våra skenande matpriser beror på drivmedel och energipriser.
Känns bra när sossar och Miljöpartister gråter för deras tofu blivit dyrare, KAN UPPLYSA OM ATT DEN INTE VÄXER PÅ GOLVET INNE PÅ ICA! Det rår sossarna och miljöpartiet själva för, (MP) Vill ju ha ännu dyrare drivmedel.. Grattis odla då din tofu på parkettgolvet hemma!

Så ropar någon "Häng Icahandlaren!" Ja han är rik, men han driver ingen välgörenhetsinrättning..

Har själv slutat handla på Ica, väljer Willys och Lidl i stället, den som säljer likvärdig vara billigast får min peng, jag är mig själv närmast.
2023-03-16, 04:52
  #3
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Jaja, ok.

Men kanske några av mina partikamrater i Stockholm kan åta sig att hänga upp en Ica-docka åtminstone?
2023-03-16, 05:12
  #4
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Jaja, ok.

Men kanske några av mina partikamrater i Stockholm kan åta sig att hänga upp en Ica-docka åtminstone?
Kanske det, du har ju humor i alla fall Katten!
2023-03-16, 06:21
  #5
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flora1
Allt är Putins fel, all obalans och allt annat började när ryssen anföll Ukrajina; fanskapet
Blankt minne av allt som jävlades med produktionsled, folks inkomster/affärer/levebröd, rörelsefrihet och liv innan det? "Cost of living-tramset" är inget som började där och då utan har hållt på runtom i världen ett bra tag... Sverige hamnade bara lite efter...
2023-03-16, 06:57
  #6
Avstängd
scoremaxs avatar
Det finns bara två legitima saker att skylla precis allting på, det ena är Trump och det andra är Putin.

Inga andra samband finns överhuvudtaget, och ”helikopterpengarna” och all annan finansiell politik som bedrivits har ingenting med nåt att göra.
2023-03-16, 07:00
  #7
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Folk begriper inte att
1. Ica är ingen välgörenhetsinrättning.
2. Våra skenande matpriser beror på drivmedel och energipriser.
Känns bra när sossar och Miljöpartister gråter för deras tofu blivit dyrare, KAN UPPLYSA OM ATT DEN INTE VÄXER PÅ GOLVET INNE PÅ ICA! Det rår sossarna och miljöpartiet själva för, (MP) Vill ju ha ännu dyrare drivmedel.. Grattis odla då din tofu på parkettgolvet hemma!

Så ropar någon "Häng Icahandlaren!" Ja han är rik, men han driver ingen välgörenhetsinrättning..

Har själv slutat handla på Ica, väljer Willys och Lidl i stället, den som säljer likvärdig vara billigast får min peng, jag är mig själv närmast.

Det är inte alla som har andra alternativ än Ica. Själv skulle jag exempelvis behöva åka två mil eller något till Willys eller annan butik medans Ica ligger ett stenkast bort.

Kritiken mot Icahandlarna handlar inte om att det ska vara någon välgörenhetsinrättning utan att de har fulat sig och snarare passat på att höja priser än att egentligen behöva göra det. Sedan även att all konkurens har slagits ut så att det numera bara finns ett ytterst fåtal bolag som delar på hela marknaden.

Jag har inte det minsta lilla svårt att förstå varför folk blir upprörda då priserna på mat på så otroligt kort tid har ökat något drastiskt och fortsätter att så göra.

Självklart ska man inte hota Icahandlare och absolut inte begå våldsamma handlingar men, det vore snarare märkligt om folk inte blev upprörda över det här.

Alla måste handla mat. Det är det mest grundläggande behovet tillsammans med hemmet där även elektriciteten blivit väldigt dyr på kort tid och så har vi bränslepriserna som grädde på moset.

En snabb och enkel lösning hade varit en sänkning av momsen på livsmedel och sänkta skatter på elektricitet och bränsle.

Det finns gott om skattepengar att spara in på för att finansiera dessa skattesänkningar.
2023-03-16, 07:10
  #8
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Det är inte alla som har andra alternativ än Ica. Själv skulle jag exempelvis behöva åka två mil eller något till Willys eller annan butik medans Ica ligger ett stenkast bort.

Kritiken mot Icahandlarna handlar inte om att det ska vara någon välgörenhetsinrättning utan att de har fulat sig och snarare passat på att höja priser än att egentligen behöva göra det. Sedan även att all konkurens har slagits ut så att det numera bara finns ett ytterst fåtal bolag som delar på hela marknaden.

Jag har inte det minsta lilla svårt att förstå varför folk blir upprörda då priserna på mat på så otroligt kort tid har ökat något drastiskt och fortsätter att så göra.

Självklart ska man inte hota Icahandlare och absolut inte begå våldsamma handlingar men, det vore snarare märkligt om folk inte blev upprörda över det här.

Alla måste handla mat. Det är det mest grundläggande behovet tillsammans med hemmet där även elektriciteten blivit väldigt dyr på kort tid och så har vi bränslepriserna som grädde på moset.

En snabb och enkel lösning hade varit en sänkning av momsen på livsmedel och sänkta skatter på elektricitet och bränsle.

Det finns gott om skattepengar att spara in på för att finansiera dessa skattesänkningar.
Roten till det onda är Sveriges energipolitik, kanske du förstått det men det har inte de flesta, de blir förbannade för att smöret är dyrt på Ica men de har röstat för det iom. att de röstat sosse/Mp. Reduktionsplikt, skatt och moms på skatten, nerläggning av fullt fungerande kärnkraftverk och i stället bygga vindsnurror, skitbra när det inte blåser då? Det behövs skattesänkningar ja, och bort med dubbelbeskattningen

Trist du inget val har, åker jag in till människobyn ligger alla affärer med 100m emellan nästan, Lidl ligger en bit bort.

Slutar vi som har möjlighet att göda Ica så blir de tvingade att sänka, inte din dock då de sätter sina priser själv förutom vissa lockvaror i reklambladen.

En annan aspekt på det hela, höjs maten, drivmedel och el priserna så cashar staten in fina pengar! Jag röstade höger men förstår att de inte sänker moms, skatt och reduktionsplikten på diesel, alldeles för fina pengar för staten att förlora! Ju dyrare allt blir ju mer tjänar staten på moms, skatt och skit då det är procentuellt.

Hur du än gör blir du knullad i röven.
__________________
Senast redigerad av Onanikrem 2023-03-16 kl. 07:19.
2023-03-16, 07:13
  #9
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Det är inte alla som har andra alternativ än Ica. Själv skulle jag exempelvis behöva åka två mil eller något till Willys eller annan butik medans Ica ligger ett stenkast bort.

Kritiken mot Icahandlarna handlar inte om att det ska vara någon välgörenhetsinrättning utan att de har fulat sig och snarare passat på att höja priser än att egentligen behöva göra det. Sedan även att all konkurens har slagits ut så att det numera bara finns ett ytterst fåtal bolag som delar på hela marknaden.

Jag har inte det minsta lilla svårt att förstå varför folk blir upprörda då priserna på mat på så otroligt kort tid har ökat något drastiskt och fortsätter att så göra.

Självklart ska man inte hota Icahandlare och absolut inte begå våldsamma handlingar men, det vore snarare märkligt om folk inte blev upprörda över det här.

Alla måste handla mat. Det är det mest grundläggande behovet tillsammans med hemmet där även elektriciteten blivit väldigt dyr på kort tid och så har vi bränslepriserna som grädde på moset.

En snabb och enkel lösning hade varit en sänkning av momsen på livsmedel och sänkta skatter på elektricitet och bränsle.

Det finns gott om skattepengar att spara in på för att finansiera dessa skattesänkningar.

Problemet är att många leverantörer och givetvis ica-handlarna själva passar på att höja sina priser lite extra bara för att de kan.
Man får helt enkelt bättre marginaler utan att behöva jobba mera.

Att ta bort moms eller skatt temporärt på matvaror är fel utan ska man göra något så är det att sänka drivmedelsskatten och ta bort reduktionsplikten helt. Det skulle slå över hela ledet.
Sänker man moms och skatt så blir det kaos sen när man ska gå tillbaka till normala priser igen.

Att klaga på Kristersson är fel då han varit ledare under en kort tid, problemet kommer från de som styrt sverige under åtta år innan Kristersson.
2023-03-16, 07:24
  #10
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Folk begriper inte att
1. Ica är ingen välgörenhetsinrättning.
2. Våra skenande matpriser beror på drivmedel och energipriser.
Känns bra när sossar och Miljöpartister gråter för deras tofu blivit dyrare, KAN UPPLYSA OM ATT DEN INTE VÄXER PÅ GOLVET INNE PÅ ICA! Det rår sossarna och miljöpartiet själva för, (MP) Vill ju ha ännu dyrare drivmedel.. Grattis odla då din tofu på parkettgolvet hemma!

Så ropar någon "Häng Icahandlaren!" Ja han är rik, men han driver ingen välgörenhetsinrättning..

Har själv slutat handla på Ica, väljer Willys och Lidl i stället, den som säljer likvärdig vara billigast får min peng, jag är mig själv närmast.

Skyller du fortfarande på sossarna och miljöpartister fast det är moderater och Sverigedemokrater som styr Sverige?
2023-03-16, 07:28
  #11
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Skyller du fortfarande på sossarna och miljöpartister fast det är moderater och Sverigedemokrater som styr Sverige?
Nedstängningen av fullt fungerande kärnkraftverk, reduktionsplikten på diesel och bensinskatten, momsen på skatten. Ja det skyller jag på sossarna och Mp.

Att vända ett sjunkande skepp rätt görs inte på ett halvår. Det är sossarna om Mp som hatar bilar olja och billig el. Låt då de jävlarna betala vad det kostar ända ner till tomaten för 119kr kg
2023-03-16, 07:34
  #12
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Problemet är att många leverantörer och givetvis ica-handlarna själva passar på att höja sina priser lite extra bara för att de kan.
Man får helt enkelt bättre marginaler utan att behöva jobba mera.

Att ta bort moms eller skatt temporärt på matvaror är fel utan ska man göra något så är det att sänka drivmedelsskatten och ta bort reduktionsplikten helt. Det skulle slå över hela ledet.
Sänker man moms och skatt så blir det kaos sen när man ska gå tillbaka till normala priser igen.

Att klaga på Kristersson är fel då han varit ledare under en kort tid, problemet kommer från de som styrt sverige under åtta år innan Kristersson.

Varför skulle skattesänkningarna vara temporära? Det finns liksom ingen naturlag som tvingar Sverige att ta ut världens högsta skatter.

Om du gräver lite i vad våra skattepengar egentligen går till så kommer du att kunna hitta hundratals miljarder skattekronor som man kan spara in.

Vad var det nu Ulf Kristersson sade? Att vi ska satsa på statens kärnuppgifter. Gör även kommunerna och regionerna det så har vi genast frigjort enorma summor.

Vi betalar exempelvis omkring 50 miljarder årligen i bistånd till andra länder och andra länders medborgare. Varför det då vi har det så svårt ekonomiskt själva?

Det finns även andra områden där bara en lite annorlunda politik skulle kunna frigöra stora summor. Exempelvis om man faktiskt verkställer utvisningar. Hur mycket skattepengar hade sparats in om Anders Ygeman inte bara hade snackat skit utan faktiskt sett till att verkställa de där 80.000 utvisningarna?

Att sänka momsen på livsmedel och skatter på bränsle och el hade underlättat något enormt.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback