Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Allt hänger inte på batteriet och räckvidd. ID3 börjar bli gammal nu. Kanske man vill ha något nyare och modernare, kanske bättre infotainment och bättre teknik om man betalar för högre trimnivå. Kanske man tycker ID.Polo är snyggare också eller passar en bättre helt enkelt.
Kan finnas många anledningar till varför man väljer Polo istället för ID3 och då vill ha större batteri.
Självklart, var och en har sina egna skäl till varför man väljer en specifik bilmodell.
Och mångfalden ger oss bilköpare stor flexibilitet och urval vid köp av ny bil.
Vill jag komma billigare undan, anser att 30 mil räckvidd räcker, men ändå vill ha en modern och snygg liten elbil, ja då är ju ju en Polo med det lilla batteriet det rätta valet.
Behöver jag mer räckvidd, och gillar nya Polo starkt, ja då satsar jag ju på en Polo med det stora batteriet.
Vill jag bara ha en liten smidig modern elbil i storstadsdjungeln , ja då väntar jag kanske på nya Up som kommer ett år senare.
ID 3 blir ju det rätta valet om jag behöver en större bil, och ännu mer räckvidd, för du kan jag få upp till 61 mil räckvidd med det största batteriet.
ID 3 får även en rejäl facelift nästa år.
Samma sak med behov och plånbok fortsätter ju vidare i form av ID 4 , ID7 osv.
Behov,tyckte och smak, i den mån man har råd med.
Men åter till Polo topic.
Jag tror inte den genomsnittliga Polo-ägaren har långkörningar på schemat var/varannan vecka, utan snarare bor relativt urbant och kör kanske längre sträckor ett par gånger om året.
Det lilla batteriet är säkerligen ett helt rimligt val för de flesta då.
Och då är det väl helt okej att stanna och ladda någon gång extra när man väl är ute på långkörning.
Det tycker nog de flesta kan vara värt 50-60.000 kronor i besparing, eller vad nu prisskillnaden blir mellan det stora och lilla batteriet.