2023-03-13, 21:51
Medlem
Peace2023s avatar
Jag får meddelanden på messenger av nåt som heter Sweden gifts.
Detta efter att jag råkade trycka på en länk som en vän skickade men som var ett virus.
Nu senast skriver de "all din data har verifierats".
Jag har inte vågat öppna något meddelande från dem. Hur orolig bör jag vara? Har de all min data, kan t ex mitt bank id vara hackat? Vågar inte logga in på banken eftersom jag inte vet om de ser detta. Har dock varit tvungen att betala via Swisch idag, det kanske jag inte borde ha gjort?
Senast redigerad av Peace2023 2023-03-13 kl. 21:53.
Citera
2023-03-14, 00:18
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Detta efter att jag råkade trycka på en länk som en vän skickade men som var ett virus.
Jag har inte vågat öppna något meddelande från dem. Hur orolig bör jag vara? Har de all min data, kan t ex mitt bank id vara hackat? Vågar inte logga in på banken eftersom jag inte vet om de ser detta. Har dock varit tvungen att betala via Swisch idag, det kanske jag inte borde ha gjort?
Nej, de kan inte via en länk få tillgång till bank id eller swisch. Speciellt om du har android. Möjligen får du spam mejl eller något annat skräp på messenger. Jag vet inte vilka uppgifter de kan få tag på, men om du har otur kanske de fått någon cookie så de kan logga in på ditt konto. I så fall kan du bara logga ut på enheten, sedan logga in igen. Enkelt löst, lol.
Citera
2023-03-14, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Finns flera skäl till att du inte behöver oroa dig:

1. Mobiler är mycket säkrare än datorer
2. Verified Boot på mobiler är väldigt stark. Starta om mobilen så försvinner så gott som allt malware som du inte aktivt installerat själv
3. Ingen kan hacka ditt BankID via en länk. Det har aldrig hänt.
4. Virus på Messenger? Låter bisarrt.

I allmänhet borde du läsa på lite om säkerhet
Citera
2023-03-15, 18:18
Medlem
Peace2023s avatar
Oki tack för era svar!!!
Citera
2023-03-16, 03:30
Bannlyst
Inte hackad. Men det finns en idiot funktioner där man kan få "meddlande" ifrån hemsidor, den används för luras med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in