Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-03-15, 16:53
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Ja, det beror så klart på vad man jämför med. Asteroider kan vara kilometer eller till och med hundratals kilometer stora. 50 meter får ändå anses ganska "greppbart" om man ser till vilken skala det är ute i rymden.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
För mig blir det alldeles lagom eftersom det är då jag har nått en ålder där man vill dö men inte får/kan om man har oturen att befinna sig i äldrevårdsystemet då.

Om denna asteroid dimper ner år 2046, finns det så många i denna storlek som många experter pratar om, mindre varianter finns, de blir knappt märkbara i sammanhanget.
Citera
2023-03-17, 11:30
  #50
Medlem
Sezlows avatar
Jag är inte rädd för några rymdstenar.
Det finns så mycket mer, som t.ex. en »solar flare« som kan komma när som helst.
Citera
2023-03-27, 05:21
  #51
Medlem
En annan liknande asteroid passerade mellan jorden och månen under helgen.

Asteroiden kallas 2023 DZ2 och upptäcktes för en månad sedan.
Diameter omkring 50 meter har den kallats för ”stadsdödaren”
https://www.expressen.se/nyheter/sto...den-och-manen/
Citera
2023-03-31, 19:53
  #52
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Asteroider på upp till cirka 50 meter brukar splittras upp vid passage genom jordens atmosfär, och nå jordytan som småbitar/grus. Kan orsaka en del skada om de större bitarna träffar bebyggda områden, men det blir ingen större katastrof.

Asteroider över 50 meter brukar inte brytas sönder i samma utsträckning och kan orsaka stor skada.

Den asteroid som tråden handlar om är cirka 50 meter och kommer inte att orsaka något Harmageddon. Skulle den, mot förmodan, träffa jorden, kommer den sannolikt att brytas sönder innan den når jordytan. Och även om den inte bryts sönder så kan den i värsta fall orsaka stora skador på en stad med 1-200.000 invånare. Illa, men långt ifrån en global, eller ens landsomfattande katastrof.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback