Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-12, 19:24
  #1
Medlem
pax-klows avatar
Godkväll alla!

Behöver eran hjälp! Tänkte nämligen testa att marknadsföra mig gratis på tiktok genom att göra videos o sedan hoppas på de går virala. Jag registrerade kontot som ett företagskonto för att kunna lägga till länk till hemsida osv i min bio. (Annars går bara detta vid 1000 följare).

Problemet är bara att jag bara kan använda vissa ljud nu. När jag väljer att lägga till ljud till mina videos. Och dessa ljud är så snuskigt jävla dåliga. Men däremot om jag sparar ljuden innan jag går in i redigeringen så kan jag använda dom. Ni som vet ni vet.

Men när jag väl ska lägga upp videon så får jag en text gällande om jag äger ljudet eller inte. Vilket jag inte gör. Men jag tar ett ljud som har används över 100.000 gånger av olika användare i olika syftet.
Tror ni det är lugnt att jag kör på?? Eller riskerar jag alldeles för stort att torska och åka på böter eller liknande?? Finns massor av andra som gör precis de jag tänkte och de äger knappast rättigheterna till de ljuden dem använder.

//Pax-klow
Citera
2023-03-12, 19:56
  #2
Medlem
Awendelas avatar
Japp är inte tillåtet att använda andras tillgångar.
Inte riskfritt men inte 100% chans att åka dit heller. Risken stiger desto större du blir om det inte hittas automatiskt av copyright-skyddsbottarna direkt. Om du blir viral kommer du synas och bli nedplockad.

Vanligast är att man blir av med videon och sedan kontot om man fortsätter sno andras material.
Men att ljuga om att du äger materialet är ju inte lyckat och om du lyckas bli stämd för det beror endast på om det är värt det för ägaren av materialet (de går på större fiskar först som har pengar av ta del av).
Citera
2023-03-12, 20:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
om det inte hittas automatiskt av copyright-skyddsbottarna direkt.
De hittar det.
Jag lade upp musik av ett gammalt mexikanskt death metal-band på min youtube, och det innehöll ett filmmusikklipp som är copyrightskyddat. Fick direkt ett meddeland från YT att jag inte fick tjäna några pengar på det. Då jag inte tjänar pengar på min kanal så gick det bra att ha det kvar.
Citera
2023-03-13, 15:20
  #4
Moderator
RostigHinks avatar
Flyttar denna till ett mer passande forum.

Ekonomi: övrigt --> Sociala medier
/Moderator
Citera
2023-03-13, 16:58
  #5
Medlem
Går det inte bara att ha ett privat konto och lägga in hemsidan i videon eller beskrivningen?
Citera
2023-03-13, 17:20
  #6
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
De hittar det.
Jag lade upp musik av ett gammalt mexikanskt death metal-band på min youtube, och det innehöll ett filmmusikklipp som är copyrightskyddat. Fick direkt ett meddeland från YT att jag inte fick tjäna några pengar på det. Då jag inte tjänar pengar på min kanal så gick det bra att ha det kvar.

Skillnaden är att Youtube betalar ut pengar till artister som producerar musik, tror inte TikTok gör det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback