• 1
  • 2
2023-03-12, 14:44
Medlem
Vilken Bankomat jag än vänder mig till verkar de enbart ha 100-kronor som minsta valör.
Trots det finns det enligt Riksbanken 83 miljoner stycken 20-kronorsedlar och 24 miljoner 50-kronorsedlar jämfört med 37 miljoner 100-kronorsedlar i Sverige.

Statistiken är väldigt intressant eftersom den visar att alla former av kontanter ökar förutom de högre valörerna; 10-kronorsmynten och 1 000-kronorsedlarna som minskar, trots att det just nu är hög inflation.

Var får folk tag på dessa 20- och 50-kronorsedlar? Behöver jag verkligen samla på mig växelrester ifrån butiker jag handlar i? Detta är i och för sig okej när det rör mynt men nu undrar jag över 20- och 50-kronorsedlarna.

Litar inte på att affärer eller banker klarar av att tillhandahålla elektroniska betalningar nu när kriget är på väg till Sverige. Jag tänker inte låta mig påverkas negativt utav att Sverige drar med i NATO.
Citera
2023-03-12, 14:49
Medlem
TELAVIV91s avatar
Bankomater har aldrig haft mindre än hundralappar i sig. På de banker som fortfarande har någon form av kontanthantering kan du köpa de sedlar du vill.
Citera
2023-03-12, 14:49
Medlem
Tomtatpolls avatar
Hur kommer 20 och 50kronor sedlar hjälpa dig om det blir krig?

Nej, dags att stänga av TVn och göra något vettigare av din tid än att nojja över domedagsprofetior, håll dig undan ifrån Flashback också. Här finns bara mongon som spekulerar om det ena och det andra, det ena sjukare än det andra.
Citera
2023-03-12, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtatpoll
Hur kommer 20 och 50kronor sedlar hjälpa dig om det blir krig?

Nej, dags att stänga av TVn och göra något vettigare av din tid än att nojja över domedagsprofetior, håll dig undan ifrån Flashback också. Här finns bara mongon som spekulerar om det ena och det andra, det ena sjukare än det andra.
Jo för vi säger att om de elektroniska betalningssystemen slås ut och jag kommer in i en butik med enbart 100-kronorsedlar och ska betala för något som kostar 220 kr, då måste antingen butiken ha växel för 80 kr eller jag betala 80 kr för mycket.
Enstaka gånger fungerar det väl i nödsituationer men inte vid flera upprepade tillfällen.

Bara för två veckor sedan krånglade alla COOPs butiker. https://www.dn.se/ekonomi/problem-me...lning-pa-coop/

Med olika kombinationer av tjugo och femtio kronor kan man få växel på 20 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 och 150 kr uppåt.
Citera
2023-03-12, 16:06
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valyth
Jo för vi säger att om de elektroniska betalningssystemen slås ut och jag kommer in i en butik med enbart 100-kronorsedlar och ska betala för något som kostar 220 kr, då måste antingen butiken ha växel för 80 kr eller jag betala 80 kr för mycket.
Enstaka gånger fungerar det väl i nödsituationer men inte vid flera upprepade tillfällen.

Bara för två veckor sedan krånglade alla COOPs butiker. https://www.dn.se/ekonomi/problem-me...lning-pa-coop/

Med olika kombinationer av tjugo och femtio kronor kan man få växel på 20 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 och 150 kr uppåt.

Bra tänkt. Jag själv har ca 100 000 kr i svensk valuta som är väl gömda. Jag har också ca 50 000 i Euro samt att jag har ca 100 000 kr i ett annat lands valuta. Ett land som jag mer eller mindre också bor i.

Jag har även guld för ca 200 000 kr som är väl gömt. Fördelat i två länder.

Nu ska jag försöka fixa silvermynt (som jag vet en kille som köper av en som gör). Tänkte jag skulle nöja mig med kanske 50 000 kr i värde i silver.

Det blir ca en halv miljon som lite extra säkerhet när skiten vänder upp-å-ner. Men kommer den riktiga apokalypsen så kommer nog inte ens guldet att ha så stort värde. Då gäller det att döda före den andra dödar mig.
Citera
2023-03-12, 16:10
Om du använder kontanter regelbundet så löser sig det problemet sig självt.
Citera
2023-03-12, 16:54
Medlem
Sonny00s avatar
HaHa! Som om risken för krig skulle vara större om Sverige går med i NATO. Det är ju precis tvärtom.
Tror TS verkligen att Estland/Lettland/Litauen skull vara självständiga nationer fortfarande om de inte gått med i NATO?

Om det blir krig nu så skulle vi tämligen snabbt bli ockuperade av Ryssjävlarna. Då är det Rubler vi behöver, inte kronor.
Citera
2023-03-12, 20:05
Medlem
Livssynslurks avatar
Om du ser det som ett problem, betala alltid med en hundralapp (som du kan ta ut i automat) alla gånger du köper något smått… se vad du får tillbaka och plötsligt har du mycket kontanter med olika valörer.
Annars kan jag växla åt dig, men tar 25%
Citera
2023-03-12, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Bra tänkt. Jag själv har ca 100 000 kr i svensk valuta som är väl gömda. Jag har också ca 50 000 i Euro samt att jag har ca 100 000 kr i ett annat lands valuta. Ett land som jag mer eller mindre också bor i.

Nu ska jag försöka fixa silvermynt (som jag vet en kille som köper av en som gör). Tänkte jag skulle nöja mig med kanske 50 000 kr i värde i silver.

Det blir ca en halv miljon som lite extra säkerhet när skiten vänder upp-å-ner. Men kommer den riktiga apokalypsen så kommer nog inte ens guldet att ha så stort värde. Då gäller det att döda före den andra dödar mig.
Men är det lagligt att tillverka sin egen valuta? Det är trots allt det silverkillen gör och det gick inte så bra för Von Nothaus. Regeringar tenderar att inte gilla det
Citera
2023-03-12, 20:22
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy

Det stör dig inte att inflationen äter upp din penningreserv?
Citera
2023-03-12, 22:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Det stör dig inte att inflationen äter upp din penningreserv?
Man lägger inte alla ägg i samma korg, det är tanken. Guld har heller aldrig direkt tappat värde såsom svenska kronan gjort över tid.

Har det mesta av mina tillgångar i aktier, men har även låsta högräntekonton och fysiskt guld. + lite kontanter i dollar och euro, bra att sprida risken.
Citera
2023-03-12, 23:12
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Man lägger inte alla ägg i samma korg, det är tanken. Guld har heller aldrig direkt tappat värde såsom svenska kronan gjort över tid.

Har det mesta av mina tillgångar i aktier, men har även låsta högräntekonton och fysiskt guld. + lite kontanter i dollar och euro, bra att sprida risken.

Samma här men väsentligt lägre belopp! Kr, Eur, Dollar och guld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in