Citat:
Ursprungligen postat av
Valyth
Jo för vi säger att om de elektroniska betalningssystemen slås ut och jag kommer in i en butik med enbart 100-kronorsedlar och ska betala för något som kostar 220 kr, då måste antingen butiken ha växel för 80 kr eller jag betala 80 kr för mycket.
Enstaka gånger fungerar det väl i nödsituationer men inte vid flera upprepade tillfällen.
Bara för två veckor sedan krånglade alla COOPs butiker.
https://www.dn.se/ekonomi/problem-me...lning-pa-coop/
Med olika kombinationer av tjugo och femtio kronor kan man få växel på 20 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 och 150 kr uppåt.
Bra tänkt. Jag själv har ca 100 000 kr i svensk valuta som är väl gömda. Jag har också ca 50 000 i Euro samt att jag har ca 100 000 kr i ett annat lands valuta. Ett land som jag mer eller mindre också bor i.
Jag har även guld för ca 200 000 kr som är väl gömt. Fördelat i två länder.
Nu ska jag försöka fixa silvermynt (som jag vet en kille som köper av en som gör). Tänkte jag skulle nöja mig med kanske 50 000 kr i värde i silver.
Det blir ca en halv miljon som lite extra säkerhet när skiten vänder upp-å-ner. Men kommer den riktiga apokalypsen så kommer nog inte ens guldet att ha så stort värde. Då gäller det att döda före den andra dödar mig.