2023-03-11, 23:08
Medlem
trngws avatar
På förekommen anledning, som det brukar heta.

Hur sent på kvällar och nätter får de som arbetar med vägbyggen och liknande väsnas, och hur mycket får de väsnas, rent generellt?

Var kan man kolla upp om det finns några särskilda tillstånd för något visst bygge, vad gäller när och hur mycket det får väsnas?

Måste inte boende i närområdet informeras om planerade nattliga arbeten som väsnas mycket?
Citera
2023-03-11, 23:14
eftersom jag bor ute i skogen så har jag ingen aning men logiskt så är det väl mindre trafik "centralt" mitt i natten än vad det är på förmiddagen/dagen/eftermiddagen? annars är det nog en fråga du lär ta upp men kommunen.
Citera
2023-03-11, 23:47
Medlem
Vet ej exakt tid men jag höll på med trafikljus tidigare och när vi var på större vägar i centrala städer börja vi kl 04, just pga minskat trafikflöde.

Vi hade då tillräckligt med tid för just den korsningen och fortsatte liknande tider.
Citera
2023-03-12, 00:09
Moderator
Neksnors avatar
Tror det regleras i miljödomar eller liknande och att länsstyrelse håller koll.
Citera
2023-03-12, 00:30
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Sålänge de har tillstånd (vilket de med all sannolikhet har) kan de arbeta vilken tid på dygnet som helst om det krävs. Irriterande för boende men tyvärr ofrånkomligt i de flesta fall.

Boende i Enskede har klagat kring utbyggnaden av tunnelbanan och tycker att sprängmassor ska transporteras bort dagtid. Nu vet inte jag hur många lass de kör bort under nätterna men tar för givet att det är en hel del. Att köra skytteltrafik dagtid vore såklart en mardröm med tanke på övrig trafik. Men du kan alltid ta kontakt med bygget och be om ett par öronproppar, det ställer dom säkert upp med.
Citera
2023-03-12, 09:29
Bannlyst
Ring snuten, upprepa tills dom åker ut så kommer det lösa sig, antagligen stressad och pressade arbetare som försöker jobba ifatt en slirande tidplan…
Citera
2023-03-12, 12:56
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
På förekommen anledning, som det brukar heta.

Hur sent på kvällar och nätter får de som arbetar med vägbyggen och liknande väsnas, och hur mycket får de väsnas, rent generellt?

Var kan man kolla upp om det finns några särskilda tillstånd för något visst bygge, vad gäller när och hur mycket det får väsnas?

Måste inte boende i närområdet informeras om planerade nattliga arbeten som väsnas mycket?

Javars, alla vi bo civilicerat men ingen vill "betala" för det.
Citera
2023-03-12, 17:18
Medlem
trngws avatar
I detta fallet är vägen helt avstängd, så de är oberoende av trafikflöde. Man kan tänka tanken att de vill ha avstängt minsta möjliga tid och därför jobbar dygnet runt. Men idag efter nio var det inte en byggjobbare på plats. De låg väl hemma och sov kan man tänka.
Citera
2023-03-12, 17:28
Medlem
Fråga kommunen, det borde ligga hos dem.
Citera
2023-03-12, 19:39
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Javars, alla vi bo civilicerat men ingen vill "betala" för det.

Vad är det för idiotkommentar?

Jag "betalar" gärna, mycket gärna, för detta arbete. Det har varit mycket allvarliga olyckor vid korsningen, jag har själv ringt 112 och sprungit för livet med förbandslåda för att ta hand om skadade.

Men för den skull behöver dom inte jobba med pålning mitt i natten för att sedan ligga och sova på efterföljande förmiddag. Hela området är avstängt för trafik i veckor, vilket är helt ok. Nu är det full fart igen. Vid 19:40 en söndagskväll. Men som sagt, vid nio halvtiotiden i förmiddags låg arbetsplatsen öde.
Citera
2023-03-12, 19:43
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tror det regleras i miljödomar eller liknande och att länsstyrelse håller koll.

Ja du har nog rätt i det att det är länsstyrelsen som har ansvaret att lämna och hålla koll på den typen av tillstånd.

Kommunen som någon nämnde tror jag inte riktigt på. Ringer man trafikkontoret lär de bara säga något i stil med - Ja det är riktigt, de jobbar på kvällarna också, och sedan lär inget mer hända.

Får skicka en begäran till Länsstyrelsen om att få ut de styrande dokumenten för buller och tider. Tack för tipset.
Citera
2023-03-12, 19:54
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Vad är det för idiotkommentar?

Jag "betalar" gärna, mycket gärna, för detta arbete. Det har varit mycket allvarliga olyckor vid korsningen, jag har själv ringt 112 och sprungit för livet med förbandslåda för att ta hand om skadade.

Men för den skull behöver dom inte jobba med pålning mitt i natten för att sedan ligga och sova på efterföljande förmiddag. Hela området är avstängt för trafik i veckor, vilket är helt ok. Nu är det full fart igen. Vid 19:40 en söndagskväll. Men som sagt, vid nio halvtiotiden i förmiddags låg arbetsplatsen öde.

Helt rätt av dig, ber om ursäkt! Har ofta funderat över byggjobbare som drar igång med bullrande arbeten 06.00-06.15 för att sedan bli knäpptysta resten av morgonen efter att de väckt hela kvarteret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in