Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-10, 20:58
  #1
Avstängd
SkynyrdNations avatar
Ärligt talat har jag bara sett bajonetter på i filmer från det Amerikanska inbördestiden.

Rent träningsmässigt för er som är elitsoldater. går ni heywire på uppstoppade grisar vid kustjägarna?
Citera
2023-03-11, 00:35
  #2
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkynyrdNation
Ärligt talat har jag bara sett bajonetter på i filmer från det Amerikanska inbördestiden.

Rent träningsmässigt för er som är elitsoldater. går ni heywire på uppstoppade grisar vid kustjägarna?

https://www.soldf.com/vapen/automatkarbin-5c-ak5c/

Citat:
Ak 5C har numera en riktig bajonett till skillnad mot tidigare. För Ak 5A användes en särskild adapter för den gamla Ak 4-bajonetten vid statsceremoniell verksamhet och högvakt. Denna var inte avsedd att användas för strid och IMF-situationer (Insats Mot Folkmassa). Erfarenheter från moderna konflikter visar att bajonetter är användbara i strid än idag.
Citera
2023-03-11, 04:57
  #3
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkynyrdNation
Ärligt talat har jag bara sett bajonetter på i filmer från det Amerikanska inbördestiden.

Rent träningsmässigt för er som är elitsoldater. går ni heywire på uppstoppade grisar vid kustjägarna?

Det finns ingen övning på bajonettstrid för svenska soldater i deras utbildning.
Citera
2023-03-11, 11:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det finns ingen övning på bajonettstrid för svenska soldater i deras utbildning.

Nja, vi körde de där pipstöt, kolvslag och tror det hette skärande pipstöt. Kan varit några fler varianter också.

Halmsäckar fick sig en omgång.

Hade inte bajonett på bössan vid övningen men bajonett nämdes i sammanhanget.
Citera
2023-03-11, 11:49
  #5
Avstängd
SkynyrdNations avatar
Tack för alla goda svar. Det gick väl lite som jag trodde.

Bajonetten har kanske spelat ut sin roll på det moderna slagfältet.

Jag kommer ihåg när jag såg på Discovery Channel en gång angående F 22. Superhornet, och piloten sa nåt i stil med.

"-Vi har satt en robot på dig redan en timme innan vi ses, öga mot öga".
__________________
Senast redigerad av SkynyrdNation 2023-03-11 kl. 12:07.
Citera
2023-03-11, 13:09
  #6
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
Nja, vi körde de där pipstöt, kolvslag och tror det hette skärande pipstöt. Kan varit några fler varianter också.

Halmsäckar fick sig en omgång.

Hade inte bajonett på bössan vid övningen men bajonett nämdes i sammanhanget.

Det var nog ett tag sedan tror jag och handlade nog mer om att fysiskt behärska automatkarbinen än någon bajonettstrid.
Lumpade på ett J-förband som en av de sista kullarna innan plikten avaktiverades och vi hade ingen tillstymmelse till bajonetfäktning annat än med händerna, att använda den som en glorifierad kniv helt enkelt
Citera
2023-03-11, 14:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det var nog ett tag sedan tror jag och handlade nog mer om att fysiskt behärska automatkarbinen än någon bajonettstrid.
Lumpade på ett J-förband som en av de sista kullarna innan plikten avaktiverades och vi hade ingen tillstymmelse till bajonetfäktning annat än med händerna, att använda den som en glorifierad kniv helt enkelt

Det var längesen. Detta finns kanske inte kvar.

Det uttalande målet med övningen var att lära sig att slå (ihjäl)ner motståndare med vapnet. Vi nötte in vissa slagkombinationer.

Det sades att detta funkar utan bajonett men blir effektivare med.
Citera
2023-03-11, 14:47
  #8
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
Det var längesen. Detta finns kanske inte kvar.

Det uttalande målet med övningen var att lära sig att slå (ihjäl)ner motståndare med vapnet. Vi nötte in vissa slagkombinationer.

Det sades att detta funkar utan bajonett men blir effektivare med.

Det gjorde vi också, övade slag med automatkarbinen men inte med bajonetten påsatt som sagt.
Det ansågs nog som en ganska förlegad kunskap även om man påstår att intresset ökat iom ukrainakriget men jag har väldigt svårt att se när en svensk soldat skulle ha någon nytta av det numera.

De sista som använde det i full skala i krig var karolinerna och det var ett tag sen för att uttrycka det milt.
I ett eventuellt krig mot Ryssland så kommer det bli frågan missiler och smarta bomber, bekämpning till sjöss, flygstrider mm, inte psykotiska moskoviter som stormar med spadar och bajonetter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback