2006-07-24, 11:23
Medlem
Skints avatar
Det här med rötmånad är inget skämt. Glad i hågen plockade jag fram frukost i morse. Brödet, som var en polarkaka, hade fått en liten antydan till mögel. Jag som är akut äcklad av sådant slängde naturligtvis hela förpackningen. Brödet var inköpt i torsdags. Idag är det måndag. Ganska kort tid tycker jag.
Citera
2006-07-24, 11:29
Medlem
Lassemans avatar
Har aldrig hört talas om nåt sånt där jag bor. Men det kanske är olika i olika städer?
Citera
2006-07-24, 12:53
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseman
Har aldrig hört talas om nåt sånt där jag bor. Men det kanske är olika i olika städer?

Rötmånaden är nationell.
Citera
2015-07-29, 11:35
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Mina föräldrar pratar om rötmånad nu. Påminner mig att vara mer noga med att diska direkt och ställa frukt och grönt i kylen. Brödet ska även förvaras bra. Minns väl från när jag var liten. Dem ställde fram någon blandning som lockade till sig flugor. Jag kan kolla upp bladningen om någon behöver. Ställde fram det i någon orange plastmugg, flugor dras till skit passar mer än någonsin. Gjorde en googling och fann att det finns en engelsk översättning dogdays. Rötmånad är inte något nordiskt fenomen. Alltid trott att det mer var en myt Bumpar tråden. Medveten om det.
Citera
2015-07-29, 16:03
Medlem
skippers avatar
Snygg bump, respekt.

Vi har en skål med äppelcidervinäger och en droppe diskmedel på köksbänken. Sen tre dagar tillbaka. Inge fluglik men de ser tjockare ut....
Citera
2015-07-29, 16:27
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det blev ingen rötmånad i år. Temperaturen går ju knappt över 15 grader. Vi fick dock en rejäl fruntimmersvecka.
Citera
2015-07-30, 07:00
Bannlyst
Rötmånad existerar knappt i dagens läge.

Det är ett begrepp från gammalt tillbaka i tiden då man inte hade kylar och frysar som i dag.
Senast redigerad av Jarlsberg 2015-07-30 kl. 07:29.
Citera
2015-07-30, 07:03
Medlem
bralesss avatar
Nya uppgifter från livsmedelsverket - rötmånaden är inställd!
Citera
2015-07-30, 14:25
Medlem
Iloveludas avatar
Fast många kan nog få förkortad hållbarhet en normal sommar genom att handla långt hemifrån och låta matkassarna stå länge i varma bilar. (Inga problem i år Mao)
Citera
2015-07-30, 17:52
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Fast många kan nog få förkortad hållbarhet en normal sommar genom att handla långt hemifrån och låta matkassarna stå länge i varma bilar. (Inga problem i år Mao)
Ja, men det beror ju på temperaturen och inte vilket datum det står i almanackan. Med dagens bilar spelar det ju heller ingen större roll eftersom de flesta är utrustade med klimatanläggningar som håller samma temperatur sommar som vinter.
Citera
2015-08-09, 02:22
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Nya uppgifter från livsmedelsverket - rötmånaden är inställd!
Var hittade du denna informationen?

Jag hade en oxfilébit framme iförrgår som skulle bli rumstempererad inför stekning. Kände mig lite kass i kistan efteråt och det blev en tsunami i toaletten.
Citera
2015-08-09, 08:26
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Var hittade du denna informationen?

Jag hade en oxfilébit framme iförrgår som skulle bli rumstempererad inför stekning. Kände mig lite kass i kistan efteråt och det blev en tsunami i toaletten.

Du behöver inte rumstemperera köttet i flera dagar. Brukar räcka med en timma eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in