• 1
  • 2
2023-03-08, 15:27
Medlem
"En man i 40-årsåldern har blivit dömd för att ha sexuellt ofredat en ung kvinna på en restaurang i Luleå.

Luleå 8 mars 2023 15:04
Händelsen utspelade sig en kväll i juni 2022.

Mannen ska ha besökt restaurangen efter att han druckit alkohol. På plats beställde han mer alkohol under kvällen, bråkade med både gäster samt personal och tog en ung kvinna på rumpan.

Kvinnan upplevde inte att det var en oavsiktlig beröring. I förhör har hon även berättat att mannen blev väldigt aggressiv och livlig när hon ifrågasatte beröringen."

"Luleå tingsrätten anser att kvinnans berättelse framstår som trovärdig och att uppgifterna får starkt stöd från vittnet. Eftersom det endast har varit fråga om en mycket kortvarig beröring utanpå kläder finner rätten att påföljden ska stanna vid dagsböter.

Totalt ska mannen betala 4 000 kronor i böter samt skadestånd till kvinnan på 11 452 kronor. Skadeståndsbeloppet avser kränkning samt inkomstförlust.

Mannen ska även betala 800 kronor till brottsofferfonden då fängelse ingår i straffskalan."

"https://nsd.se/nyheter/lulea/artikel/tog-ung-kvinna-pa-rumpan-man-domd-till-boter/rmz4z48l#:~:text=Lule%C3%A5%20tingsr%C3%A4tten%20a nser,ing%C3%A5r%20i%20straffskalan.

Vem är sexbrottslingen? Jag har bara citerat delar av en längre artikel.
Citera
2023-03-08, 15:46
Medlem
LostinDarknesss avatar
Helt rätt med böter kan jag tycka.
Var o en har sin egna aura och den ska respekteras!

Däremot så undrar jag över "inkomstförlust" ? Varför fick offret inkomst förlust p ga detta? Tiden för att upprätta anmälan eller?

Vem går böterna till om inte till offret?

Inte för att vara sån, men 4000kr i böter helt ok till offret. Men nästan 11500kr till utöver det känns ju rätt så överdrivet?

Inte ens jag fick i närheten av det när jag var ung och fick en knytnäve över ena ögat och en hoppande spark i bröstet. Fick 7600 för sveda o värk endast. Men då jag brukat alkohol själv under kvällen så fick jag inte en krona. Fast jag inte var bidragande till konflikten. Men det var länge länge sen, idag är man stor o stark iallafall.

Ett tjuvnyp på en kvinnlig rumpa är alltså dyrare är att ge någon en knytnäve över ögat och därefter en flygande hoppspark i bröstet! Känns ju riktigt vettigt. Jag fick med gå ifrån arbetet för rättegången, inte fick jag en krona för inkomstförlust heller.

Jämlikhet ? Jo tjeena.
Senast redigerad av LostinDarkness 2023-03-08 kl. 16:02.
Citera
2023-03-08, 15:48
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Helt rätt med böter kan jag tycka.
Var o en har sin egna aura och den ska respekteras!

Däremot så undrar jag över "inkomstförlust" ? Varför fick offret inkomst förlust p ga detta? Tiden för att upprätta anmälan eller?

Vem går böterna till om inte till offret?

Inte för att vara sån, men 4000kr i böter helt ok till offret. Men nästan 11500kr till utöver det känns ju rätt så överdrivet?
Inkomsförlust är nog pga att det vart rättegång och det är ofta på arbetstid.
Sen tror jag du missförtog böter och det andra.
Citera
2023-03-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Inkomsförlust är nog pga att det vart rättegång och det är ofta på arbetstid.
Sen tror jag du missförtog böter och det andra.

11 000 för en dag?
Citera
2023-03-08, 18:16
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
11 000 för en dag?
Kränkning + inkomstförlust
Citera
2023-03-08, 18:18
Medlem
Hur mycket tjänade personen per dag egentligen?
Citera
2023-03-08, 18:19
Medlem
Skadeståndet är alltså ca 1/3 av det den misshandlade pappan i Lund fick....
Citera
2023-03-08, 18:27
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Skadeståndet är alltså ca 1/3 av det den misshandlade pappan i Lund fick....
Vem fick för mycket och vem fick för lite?
Citera
2023-03-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsenastenytt
Totalt ska mannen betala 4 000 kronor i böter samt skadestånd till kvinnan på 11 452 kronor. Skadeståndsbeloppet avser kränkning samt inkomstförlust.

Mannen ska även betala 800 kronor till brottsofferfonden då fängelse ingår i straffskalan."
Nu vet ni, alla arbetsskygga, hur ni ska göra för att dra in pengar på ett lätt sätt. 👍
Citera
2023-03-08, 19:24
Medlem
Stockholmsjevels avatar
En fyllebrott och det är väl svårt att tycka något. Mannen kan vara skyldig såväl som oskyldig. Det jag funderar över är om krogen möjligtvis gjort sig skyldiga till överservering?

Sen låter skadeståndet jäkligt högt även om den totala summan innefattar förlorad inkomst. Vad får man för en örfil eller till och med ett knytnävslag mot käften? 5000kr?
Citera
2023-03-08, 19:28
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vem fick för mycket och vem fick för lite?

Jag kan tycka att vi har ganska rimliga skadestånd i Sverige generellt. Det finns såklart undantag. Dock kan jag tycka att skadestånden som utdöms vid det här typen av brott är lite väl högt om man jämför med en smäll på käften. Sen är ju frågan om det finns några pengar att ta av.
Citera
2023-03-08, 19:35
Medlem
Om det var så att han tog på hennes rumpa men hävdar att det var oavsiktligt. Hur ska han kunna försvara sig? Hur vet ett vittne vilken avsikt mannen hade? Jag tänker att under en blötkrogkväll så kan ju handen råka stöta emot någons bakdel utan avsikt. Räcker det med att den som upplever sig brottsutsatt kände att det nog var med vilja för att få en fällande dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in