Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstigAnvandare
Nu skriver jag inte att jag bor 3-4 timmar från Stockholm utan detta kan de se i mitt CV var jag jobbar i nuläget. Kanske borde ta bort det.

Har återkopplat till någon arbetsgivare och de skriver i princip att jag har för lite erfarenhet. När jag sedan påpekar att det inte behövdes någon säger de att de gått vidare med kandidater som har erfarenhet och andra goda meriter. Känns som att konkurrensen är mycket tuff som du säger när andra med erfarenhet söker jobb som inte kräver det.

Därför min käre vän skolar jag just nu om mig från gymnasie ekonom (dvs att jag inte fortsatte på den inslagna vägen inom ekonomi) till anläggare. Måndag-onsdag halvdag torsdag sen ledigt, med en lön i klass med en någorlunda erfaren ekonom och ledigt vinterhalvåret med rätt till grantilön eller a-kassa (beroende på företag)

kontentan min vän är det inte finns någon anledning till att sitta med CSN lån upp över öronen för att KSK ha en chans att bli en underbetald skrivbordsråtta. Tänk om och gör rätt!
Citera
2023-03-06, 20:20
Medlem
StudiumValors avatar
En variant är väl att sätta upp på en lista vilka olika typer av första jobb du kan tänka dig.
Sedan vilka branscher.
Därefter företag i varje bransch.
Tja vad skall man göra med den listan?
Den ena varianten är ju att vänta på de annonser som dyker upp. Det andra att agera själv om det finns tid kvar efter alla andra jobbsökaraktiviteter eller säljjobbstid.
Det är tufft och påfrestande och har låg sannolikhet, men chansen ökar en smula i alla fall.
-----------------------------------
Hur man går tillväga om man vill testa detta?
ja det är nästa fråga.
Citera
2023-03-06, 20:27
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Vad har dina kurskamrater fått för jobb. Ring en chef efter du fick avslag, och fråga : varför? Vad i min ansökan gjorde att ni valde en annan? .
jag tror det är två aktiviteter som kan ge insikter.
En hel del vill hjälpa till och vill vara goda medborgare.
Citera
2023-03-06, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
jag tror det är två aktiviteter som kan ge insikter.
En hel del vill hjälpa till och vill vara goda medborgare.
Ska testa och försöka få lite mer utförlig feedback vid nästa avslag. Kanske kan få någon mer exakt förklaring vad som gör att jag ej kommer vidare i processen.
Citera
2023-03-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Jag skulle faktiskt fortsätta att smida medan järnet är varmt, och komplettera med en master. När du väl examineras därifrån håller konjunkturen förhoppningsvis på att vända till det bättre, samtidigt som du har en större konkurrensfördel än alla andra med enkom en kandidatexamen. Passa även på att söka feriejobb under somrarna, t.ex. på banker eller annan verksamhet som kan vara av intresse. Gör du bra ifrån dig är chansen stor att du har ett jobb direkt efter examen.

/AI
Tack för svar. Vet att jag tajmat arbetsmarknaden på sämsta möjliga sätt jmf med de senaste 10-15 åren. Stör mig främst på att jag just inte lyckas få till en intervju, trots att samtliga kriterier möts. Får väl hoppas att man lyckas få något som kan ge mig hyfsade erfarenheter innan en master för att efteråt vara mer attraktiv.
Citera
2023-03-06, 22:00
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ska testa och försöka få lite mer utförlig feedback vid nästa avslag. Kanske kan få någon mer exakt förklaring vad som gör att jag ej kommer vidare i processen.
ja. och be lite om hjälp också kanske
- vad hade du gjort med min bakgrund?
Jag tror ju på att ringa också vid ansökan.
Antingen före för att få info eller efter man skickat in ansökan men innan de fattat beslut om vilka som går vidare.
Det samtalet skall inte var tjatigt men man kan fråga om det behövs kompletteras med något eller med en exakt grej man frågar om.
Samtalet är egentligen ett sätt att få chans att visa sig som en trevlig potentiell arbetskamrat.
man kan ju också säga att man verkligen skulle vilja komma på nästa steg för arbetet verkar mycket intressant därför att.....
Inte för pushigt och säljigt, men seriöst och trevligt och glatt.
- det där var en trevlig person, han skulle nog passa här!
Citera
2023-03-06, 23:36
Medlem
Freshhprinces avatar
Yrken inom bank och finans är riktiga bluffjobb, har bevisats att en apa med en piltavla kan göra ett bättre jobb. Överbetalda blodsugare Skaffa ett riktigt jobb istället!
Citera
2023-03-07, 06:20
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Asså..... Va? Hur fan tänkte du här?

Ta det "ruttna administratörsjobbet". Det är det du ska göra. Har du inte några konkurrensfördelar från studietiden (du vet, som dom som tävlade i case och hade internships och skit under tiden) så är det bästa vägen imo.
+1 Det är i princip det enda vettiga du kan göra. Utan relevant erfarenhet är du inte intressant för arbetsgivarna.
Citera
2023-03-07, 06:47
Medlem
bombaccis avatar
Jag hade helt ärligt sökt jobb på Nordea som kundrådgivare eller vad de kallas, alltså de som sitter i kassan på banken. Såg sådana annonser ute på fb. Man behövde inte ens vara utbildad ekonom utan räcker med gymnasiet.

Jag hade tagit ett sånt jobb o försökt jobba mig upp. Läst om folk som gjort det. Tror inte det finns så mycket bättre alternativ, finns typ 100 000 nya ekonomistudenterna varje år ( jag överdriver siffran men mååååånga studenter blir det) så att få ett ” riktigt” ekonomijobb tror jag inte på om man inte har kontakter eller pluggat på handels i Sthlm.
Citera
2023-03-07, 07:09
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Hur värt är det att göra? Anta att jag tar ett sånt jobb då. Två år senare lyckas jag inte avancera vidare och påbörjar en master som jag gör klart. Sen sitter jag i samma sitts och är +30 år, utan relevant erfarenhet, med studieskulder och avancerat 0 i karriären. På vilket sätt ska ett adminjobb lyckas ge mig konkurrensfördelar när jag inte ens kan få ett internship i dagsläget?

Jag måste säga att jag förlorar lite sympati för dig och din sits i och med detta inlägg. Du verkar inte riktigt villig att ta något jobb förutom just ditt drömjobb inom finans, vilken del av finans tror jag inte du har specificerat?

Jag var i precis samma sits som du när jag var klar med min utbildning. Det var i slutet av IT kraschen och det var jävligt dåligt med jobb. När jag började plugga så var min dröm antingen IB eller MC, när jag gick ut var alla dessa dörrar stängda, och alla andra också kändes det som. Hur som helst så började jag som vikarierande klassföreståndare för en 8a i Södertälje och så hade jag engelska och franska åk 6-9 i samma skola. Jag hade denna tjänst en hel termin och u
Jag hade sökt ca 150 jobb innan jag tillslut fick en traineetjänst inom controlling hos ett globalt IT bolag (inte min dröm tjänst precis).

Jag var där i 3.5 år och slet som ett djur till en skitlön innan jag tillslut fick ett MC jobb hos en av de kända firmorna, mycket för att jag kunde peka på olika roller jag haft inom projekt och förändringsarbete hos min tidigare arbetsgivare. Detta gjorde också att jag slapp komma in på entry nivå inom MC.
Citera
2023-03-07, 07:51
Medlem
Mankells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Jag skulle faktiskt fortsätta att smida medan järnet är varmt, och komplettera med en master. När du väl examineras därifrån håller konjunkturen förhoppningsvis på att vända till det bättre, samtidigt som du har en större konkurrensfördel än alla andra med enkom en kandidatexamen. Passa även på att söka feriejobb under somrarna, t.ex. på banker eller annan verksamhet som kan vara av intresse. Gör du bra ifrån dig är chansen stor att du har ett jobb direkt efter examen.

/AI

Håller med, du är ung och inne i studierutinen. Det finns massor med deltidsjobb via bemanningsföretag 1-3 dagar i veckan för att få in foten hos olika arbetsgivare.
Vill man verkligen anstränga sig kan man även läsa ett extra språk, det har man alltid nytta av.
Citera
2023-03-07, 08:22
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ser att inlägget blivit ganska långt så ber om ursäkt för det.

Har dessvärre svårt att få intervjuer och således jobb efter avslutade studier inom ekonomi och tänkte höra med er gällande lite tips och vad jag eventuellt borde göra annorlunda.

Kort om mig så gick jag naturprogrammet på gymnasiet. Va först inne på att bli veterinär eller läkare men de drömmarna dog ut ganska tidigt under gymnasiet. Därefter jobbade jag 3-4 år som säljare på en klädbutik samt livsmedelsbutik innan jag bestämde mig vad jag ville studera vidare. Har tagit en kandidat i ekonomi nu i mitten av januari efter 3 års plugg. Tog det från ett universitet i stockholmsområdet som rankas top 10 i Sverige så min utbildning i sig är inte på något sätt dålig.

Jag söker huvudsakligen jobb inom finans. Har dessvärre ingen tidigare erfarenhet inom detta området förutom de kurser jag läste i skolan. Jag vet att detta försvårar för mig väldigt mycket. Anledningen till detta är att jag delvis va inne på att plugga och jobba inom marknadsföring först och insåg ganska sent på utbildningen att finans var roligare. Jag förstår innebörden av att nätverka när man pluggar men detta försvårades väldigt mycket för min del när i princip hela utbildningen var på distans under corona.

I nuläget har jag flyttat upp från skolan och bor hemma. Jag har visserligen lyckats få tbx ett av mina tidigare jobb som som säljare som jag hade efter gymnasiet men känner mig “arbetslös” då i princip alla kan få ett sådant jobb. Jag söker många jobb/internship/praktik etc inom finans utan något vidare resultat. Söker jobb som inte kräver någon erfarenhet eller jobb med max 1-3 års erfarenhet. Antingen så får jag inget svar eller så får jag typ ett standardutskick att min profil är intressant men att man valt att gå vidare med någon annan kandidat. Känns som att man har hamnat i något jobbigt moment 22 där man behöver erfarenhet för att få ett jobb, men där man behöver ett jobb för att få erfarenhet. Har förvisso bara varit “arbetslös” i 1,5 månad men det tar på motivation. Ena stunden känner jag att jag pluggat i 3 år helt i onödan medan andra dagen tänker jag att det finns 100-tals olika möjligheter att få jobben jag vill ha. Det tråkiga är att jag inte ens lyckas få en intervju trots att jag möter alla kriterier. Är bra på att prata och tror det hade gjort mig intressant för en arbetsgivare om jag bara lyckats få till en intervju. Är i 25-26 års åldern så det känns som att tiden tickar iväg. Det känns ovärt att ta ett ruttet administratörsjobb inom relevant bank/företag för att om 1-2 kanske avancera upp till ett relevant jobb inom finans. Känner att arbetsgivarna då tänker att om man ej jobbat med det man studerat inom på så pass lång tid anställer man hellre någon med relevant och färsk erfarenhet. Känns också ganska ovärt att flytta ner till Stockholm bara för ett sådant jobb, då de flesta finansjobb finns just där.

Behöver därför alla tips jag kan få från er.
I nuläget skickar jag bara in CV och personligt brev till arbetsgivarna som har annonser. Har givetvis anpassat mitt CV så att mina tidigare erfarenheter matchar jobben jag söker samt skriver om mitt personliga brev varje gång så det matchar annonsen. Borde jag kanske ringa dem eller mejla rekryterade direkt för att visa att jag finns eller är det lite outdated? Är det kanske tom värt att dra ner till stockholm 1-2 dagar och besöka dem fysiskt och ge dem mitt CV eller är det något man bara gjorde för 20-30 år sedan?
Söker jobb i hela Sverige samt utomlands så är inte begränsad till just Stockholm. Kan arbetsgivarna eventuellt tycka att det är problem att anställa någon som behöver flytta och väljer helst någon annan? Bor 3-4 timmar ifrån Stockholm så pendla är dessvärre inget alternativ. Jag vet att en magister/master inom finans är att föredra, men behöver ju erfarenhet så att jag inte sitter i samma sits efter ett par år igen.

Någon som har suttit i samma sits som mig? Någon som har tips på vad jag bör göra annorlunda?

Starta eget så kan du jobba med precis vad du vill. Då kan du dessutom testa dina marknadsföringsskills
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in