2025-03-05, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Coop finns ju som en stor etablerad motkraft mot kapitalismens giriga utsugande av den hungrande allmogen. Trist nog är maten inte billigare där.

Det är ju dom som försöker förhindra att fler billiga och bra lågpriskedjor etablerar sig. Dom förstörde för Netto till exempel, jag hatar dom för det och deras Xtra är näst intill exakt samma som en vanlig coop.
Senast redigerad av svedjo88 2025-03-05 kl. 19:00.
Citera
2025-03-05, 21:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svedjo88
Det är ju dom som försöker förhindra att fler billiga och bra lågpriskedjor etablerar sig. Dom förstörde för Netto till exempel, jag hatar dom för det och deras Xtra är näst intill exakt samma som en vanlig coop.

Hur förstörde Coop för Netto? Coop köpte väl Netto?
Citera
2025-03-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ja just det. Och genom att en icke-privatkapitalistisk organisation äger Netto så har man väl förstört för dom.
Citera
2025-03-05, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Hur fan skall du kunna köpa aktier i ICA eller COOP ?

Sluta skriv skit över din nivå.
??
Är väl inga problem att bli delägare i COOP. Det blev jag redan på 70-talet.
Du kan få bli butiksråd då för din butik om du anses vara duglig.

Det är något retarded över alla som klagar på att någon ICA-handlare gör någon krona, men som inte handlar allt på COOP och är medlem där. Och sedan struntar i ICA. Om de som handlar på ICA vill betala till vinst för ICA-handlaren är ju det deras val. Det har inte någon annan med att göra.
Citera
2025-03-05, 22:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
??
Är väl inga problem att bli delägare i COOP. Det blev jag redan på 70-talet.
Du kan få bli butiksråd då för din butik om du anses vara duglig.

Det är något retarded över alla som klagar på att någon ICA-handlare gör någon krona, men som inte handlar allt på COOP och är medlem där. Och sedan struntar i ICA. Om de som handlar på ICA vill betala till vinst för ICA-handlaren är ju det deras val. Det har inte någon annan med att göra.

Det är inte billigare på Coop än på ICA, det är dyrare och Coop går trots det med fötlust.
Citera
2025-08-03, 00:33
Medlem
Citat:

Ja storkedjorna tryckte väl på att dom skulle bli uppköpta.
Citera
2025-08-03, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svedjo88
Ja storkedjorna tryckte väl på att dom skulle bli uppköpta.
Det där måste du förklara bättre.

"COOP tryckte på för att COOP skulle köpa Netto" ?

Jag hittar ingen logik i detta.
Citera
2025-08-03, 14:05
Medlem
Citat:
Det är inte billigare på Coop än på ICA, det är dyrare och Coop går trots det med fötlust.
De som har problem med vinst borde därmed handla på COOP. Då betalar dom inte till vinst. Och därmed behöver som inte sitta på Flashback och storlipa över att ICA går med vinst.

Att dom betalar mer för varorna på COOP är väl ovidkommande för dom. Dom slipper ju betala till vinst.

Jag som prioriterar lägre vinst kan ju handla på ICA. Jag har inga problem med att dom går med vinst.
Citera
2025-08-03, 14:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
De som har problem med vinst borde därmed handla på COOP. Då betalar dom inte till vinst. Och därmed behöver som inte sitta på Flashback och storlipa över att ICA går med vinst.

Att dom betalar mer för varorna på COOP är väl ovidkommande för dom. Dom slipper ju betala till vinst.

Jag som prioriterar lägre vinst kan ju handla på ICA. Jag har inga problem med att dom går med vinst.

Vi äro 101% överens.

Ju dyrare maten blir desto fetare blir de som anser sig inte ha råd med den.
Citera
2025-08-25, 06:39
Medlem
diseuses avatar
En ny artikel idag lägger skulden på kommunerna, för att de inte tillåter lågprisbutiker.

SVT (Lågprisbutikens närvaro pressar matpriserna):
Citat:
Den blotta närvaron av lågprisbutiker pressar matpriserna hos andra butiker, visar en ny rapport från Matpriskollen.

Men fortfarande står många kommuner helt utan ett lågprisalternativ, eftersom kommunerna säger nej.

En ny lågprisbutik på en ort kan ha betydande effekt för ett hushålls ekonomi, visar Matpriskollens rapport. Om en barnfamilj endast handlar hos lågprisbutiken kan kostnaderna minska med upp till 22 000 kronor per år.

Men även om hushållet inte byter butik, sparar hushållen pengar på att det finns en lågprisbutik på orten. Då sänker nämligen även andra butiker sina priser. Besparingen för ett hushåll blir i snitt 7 000 kronor – bara genom ökad konkurrens på orten.
Citera
2025-08-31, 10:08
Medlem
Ryskasegerns avatar
Nej. De höjda priserna på allt beror på idiot-politiken, vars olika delar svenskarna applåderar. Så de har sig själva att skylla. Allt detta är prisdrivande: "den gröna omställningen", militärismen och sanktionerna mot Ryssland. Politiken 2020-2022 var dessutom grotesk och då var ändå Sverige mer liberalt än en massa andra länder i västvärlden.
Citera
2025-11-01, 20:22
Medlem
ska bli intressant att se om ica-stig sänker priset på ost eller om marknaden är trasig?

"Priset som bönderna får betalt för konventionell mjölk i Arla sänks i november med 33,9 öre per kilo.

Ost: De europeiska ostmarknaderna är fortsatt under press.

Mjölkpulver: Priserna på mjölkpulver fortsätter att sjunka globalt.

Smör: Smörpriserna har gått ner i alla regioner. Prisnivån är fortsatt lägre i USA än i EU och Oceanien."

https://via.tt.se/pressmeddelande/41...235978&lang=sv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in