• 1
  • 2
2023-03-05, 10:59
Avstängd
En sak som slagit mig när jag på sistone har varit ute och rest endel.

Det är hotellens ägg. Vad fan gör dom med de stackars jävlarna? Ser ut som riktigt trötta ut.

De ser inte normala ut. Vet inte hur jag ska förklara det. Det ser nästan konstgjorda ut?

Är det speciella ägg hotellen använder? Hur jag än försöker så blir inte mina ägg sådär. Min får en lite bränd yta här och var osv. Lite olika runda. Ja ni vet.

Vad pågår på hotellen när dom gör ägg??
Citera
2023-03-05, 11:07
Medlem
Väldigt få hotell gör/tillverkar ägg.
Däremot är det vanligt att de tillagar desamma.

Lägg gärna upp en bild på brända pattar, så vi kan förstå vad du menar.
Citera
2023-03-05, 11:08
Medlem
Dom steker nog äggen på bleck i ugnen, många på en gång, då kanske de får stå inne lite för länge och blir svedda i kanterna och tilltufsade.
Citera
2023-03-05, 11:16
Medlem
Mogaku-sans avatar
Det kanske är Bengt Alsterlind som jobbar i hotellköket.

Posta gärna en bild på äggen så vi andra här får se hur dom ser ut.
Citera
2023-03-05, 11:17
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Bacon, ägg och vita bönor smakar alltid bättre på hotell än när man gör dem hemma så för mig gör det inget om det ser lite trist ut.
Citera
2023-03-05, 11:34
Medlem
Ingen aning faktiskt. Jag har aldrig sett ruttna pattar.
Citera
2023-03-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa

Det är hotellens ägg. Vad fan gör dom med de stackars jävlarna? Ser ut som riktigt trötta ut.

De ser inte normala ut. Vet inte hur jag ska förklara det. Det ser nästan konstgjorda ut?

Är det speciella ägg hotellen använder? Hur jag än försöker så blir inte mina ägg sådär. Min får en lite bränd yta här och var osv. Lite olika runda. Ja ni vet.

De är inte normala -
Först separeras vita och gula
Sedan tillverkade man en lång "korv" med gula i mitten. Då blev alla äggskivor exakt likadana. Sedan ville folk inte ha det, och då började man göra likadant men äggformade " - Alltså de ser ut som ägg men har inget skal. Och det är just skalet (och hinnan) som de inte vill ha.
Sjukt såklart - men hur långt från naturen kan människan gå, för att spara några ören i äggskalning..
Citera
2023-03-05, 15:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
De är inte normala -
Först separeras vita och gula
Sedan tillverkade man en lång "korv" med gula i mitten. Då blev alla äggskivor exakt likadana. Sedan ville folk inte ha det, och då började man göra likadant men äggformade " - Alltså de ser ut som ägg men har inget skal. Och det är just skalet (och hinnan) som de inte vill ha.
Sjukt såklart - men hur långt från naturen kan människan gå, för att spara några ören i äggskalning..

Men vadå. Man gör alltså något innan? Fattar ingenting. Den här processen måste du förklara för mig.

Det är något fabrikstillverkat? Får hotellen de ruttna små pattarna i korvar? Som sen blir ruttna pattar. Jag blir helt förskräckt.

Förstår inte hur det hela går till. Ta oss igenom processen från att hönjävelen har klämt ur ägget, och vad händer sen?
Citera
2023-03-05, 17:01
Medlem
Sladdarens avatar
Ruttna pattar var ju skum liknelse men antar att de använder ett glas som de trycker över stekta ägget och gör den likformigt runt med vitan runtom
Citera
2023-03-05, 17:07
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Bacon, ägg och vita bönor smakar alltid bättre på hotell än när man gör dem hemma så för mig gör det inget om det ser lite trist ut.

Hur kommer det sig att det är godare ?

Äre så här de gör ?

https://www.youtube.com/watch?v=jQD6...L%C3%B3pez-Alt

extra crispy
Citera
2023-03-05, 17:18
Medlem
Sladdarens avatar
Annars kör dom väl äggha inne i ugnen tex så här : https://www.youtube.com/watch?v=aPCZ...What%27sCookin

Eller så kör dom med olja i ugnen på en plåt med smörpapper eller utan kanske ? full temp
Citera
2023-03-05, 17:39
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa

Dom görs väl i formar. Kanske i ugn?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback