Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-04, 21:04
  #1
Medlem
Vet ej om det är rätt forum men...

Får jag flyga ut och in i Sverige-Polen med kroppsskydd plattor med skyddsklass: NIJ Level 3 (III)

Samt skottsäker hjälm i skyddsklass: NIJ IIIA

Måste det deklareras att jag flyger med det i bagaget?
Citera
2023-03-04, 21:08
  #2
Medlem
MrDonutss avatar
Är de licensfria bör de inte vara problem.
Kolla med flygbolaget för säkerhetsskull.
Citera
2023-03-04, 21:49
  #3
Medlem
Det är inga problem. Bara flyga på. Jag har gjort det många ggr. Viss typ av materiel kräver exportintyg ifrån Inspektionen för strategiska produkter men skyddsutrustning är undantagen ifrån det. Om det är din egen skyddsutrustning
Citera
2023-03-04, 21:51
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av plehantar
Vet ej om det är rätt forum men...

Får jag flyga ut och in i Sverige-Polen med kroppsskydd plattor med skyddsklass: NIJ Level 3 (III)

Samt skottsäker hjälm i skyddsklass: NIJ IIIA

Måste det deklareras att jag flyger med det i bagaget?

Är det inte exportförbud/vidareexportförbud bör det inte vara några problem i incheckat bagage. Men det är du som måste kunna visa att det inte är exportförbud.
Citera
2023-08-04, 19:58
  #5
Medlem
hestisydvests avatar
Ursäkta min okunskap. Men vilken anledningen kan tänkas finnas för att vilja flyga med skottsäker hjälm/väst? Uppriktigt nyfiken.
Citera
2023-08-04, 20:01
  #6
Medlem
Urnabombarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestisydvest
Ursäkta min okunskap. Men vilken anledningen kan tänkas finnas för att vilja flyga med skottsäker hjälm/väst? Uppriktigt nyfiken.
Transportera det? Transportera det mellan hemmet o kiosken (eller arbetsplatsen)!
Citera
2023-08-04, 20:05
  #7
Medlem
hestisydvests avatar
Rimligt. Av någon anledning såg jag framför mig att attiraljerna skulle bäras vid tillfället.
Följdfråga: I vilket syfte ska de transporteras över landsgränsen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback