Citat:
Ursprungligen postat av
ferrarih
Hej,
Jag är en kille på 24, snart 25 år, och jag har använt finasterid och minoxidil sedan maj. Jag har sett bra resultat på kort tid och har inte märkt något ovanligt förrän nu den senaste månaden. Jag har nyligen märkt att mängden sädesvätska har minskat, vilket jag är säker på har skett gradvis sedan jag började behandlingen. Det som dock oroar mig är några andra effekter som jag inte vet om de är verkliga eller bara psykologiska (på grund av placeboeffekten).
!
Anledningen till att mängden sädesvätska minskat är för att finasterid har krympt din prostata (vilket är var majoriteten av sädesvätska lagras) detta är förväntat då finasterid i huvudsak används som läkemedel mot godartad förstorad prostata.
Erektionsproblemen och minskad libido är antingen orelaterad eller på grund av en ökning av östrogen. Då Finasterid blockerar testosteronets konvertering till DHT så kommer istället mer testosteron omvandlas till östrogen. Om du redan hade relativt hög östrogennivå innan du började med Finasterid så kan du helt enkelt hamnat snäppet för högt när konverteringen till DHT begränsats av medicinen.
Symtom på högt östrogen (eller rättare sagt en ej optimal ratio mellan testosteron och östrogen) inkluderar minskat libido, svårighet att få och bibehålla erektion, svårighet att uppnå orgasm, trötthet och mycket mer. Slutar du med Finasterid så kommer med tiden dina hormoner att balaseras ut igen när testo börjar konverteras till DHT och östrogenet minskar.