Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-03, 11:54
  #13
Medlem
Tack för alla tips, nu har jag grävt hel förmiddagen.
Citera
2023-03-03, 12:19
  #14
Avstängd
Tok-Franss avatar
Försök finn en fjäder från en garageport eller liknande storlek. Sen bygger du en råttfälla modell stor med fjädern, armeringsjärn och en sj-pall.
Citera
2023-03-03, 12:20
  #15
Medlem
joceks avatar
Det går att göra det lagligt med fälla på egen mark.

1 Tag jägarexamen (finns snabbkurser)
2 köp en för vildsvin godkänd fälla (naturvårdsverket har tillverkare på godkända fällor)
3 märk fällan med namn, agna med sockerbetor och vittja den dagligen (eller två om dan, kommer inte ihåg)
4 när du fångat något jaktbart, mörda det medelst human metod (kula, slaktmask eller liknande) annars släpp ut det igen.
5 själva kroppen kan du sälja som den är eller kniva i bitar själv (glöm inte skicka trikinprov till testning, det är gratis)
6. enklast är att göra köttfärs och mumsa på vildsvinsburgare, mycket gott.
Citera
2023-03-03, 12:43
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiLJ4
Köttet börjar blir dyrt säger mamma.
Vi har grisar som springer här utanför huset vareviga kväll .....

Hur gör jag bäst för att fånga ett vildsvin?
Ska ja gräva en grop och lägga morötter i eller föredrar ni att snara. ...

Jag har bra knivar så när svinet gått i fällan så skär jag halsen av det.

Låt jägare skjuta av ett eller två vildsvin så delar ni på bytet.
Finns vissa jägare som kräver ersättning, sen finns det en hel drös som jagar gratis bara de får skjuta ett vildsvin. Delar ni bara på bytet och fällningsavgiften så låter det som en fair deal.

Men det kanske inte ens är tillåtet att jaga där, kan skulle ju i sådana fall behövas särskilda tillstånd vilket inte ens alls är säkert, om ens troligt, att det medges.
Citera
2023-03-03, 16:40
  #17
Avstängd
Traditionell vildsvinsjakt i t ex Nya Zeeland sker med kniv, så det är bara att ge dig ut med kniven

https://youtu.be/n6BTABfPaZg?t=442
Citera
2023-03-03, 17:30
  #18
Avstängd
scoremaxs avatar
Eftersom mitt förra inlägg icke hörsammades, så skall jag ge dig ett förslag på vad du kan göra om det är för ren överlevnad:

Om du har tillgång till en hagelpatron, så ersätt denna, om du har fina hagel, med grövre, sätt denna i änden på ett "Tråg, som alltså består av ett "I_I" med ett Lämpligt järnrör som pipa, Och fäst en lina i utlösningsekanismen (en musfälla som du borrat ett hål igenom för linan.) lägg mat i tråget.

Jag rekommenderar att du lägger mat runtomkring också, då svinen är misstänksamma till en början.

Notera att detta INTE är Lagligt, utan rent av livsfarligt nuförtiden..utan detta är en gammal typ av fälla som användes till det mesta förr, inklusive björn.
Citera
2023-03-03, 17:39
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Traditionell vildsvinsjakt i t ex Nya Zeeland sker med kniv, så det är bara att ge dig ut med kniven

https://youtu.be/n6BTABfPaZg?t=442

Tack så mycket, fina knivar har jag men hur ska jag komma upp så nära inpå?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback