Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-01, 21:19
  #1
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=ke5wouShLpw
12:13 in i klippet

Spännande att forskare anser att en sk superjord som skulle ha bättre förutsättningar för mycket liv skulle vara ca 5 grader varmare medeltemperatur än jorden medan alla "miljö forskare" dvs dom som inte får forskningsanslag om dom inte säger att vi kommer stekas ihjäl om 10 år om vi inte inför massa miljöskatter hispar om att jordens medeltemperatur stiger 1-2 grader...

Hur som helst kan jag rekommendera klippet som helhet då de går igeonom en del kandidat planeter som kan hysa liv.

Att diskutera:
Varför kommer vissa forskare fram till att ett varmare klimat gynnar liv medan andra säger att vi kommer kokas till döds? Tror ni vi kommer hitta utomjordiskt liv inom 15 år?
Citera
2023-03-01, 21:25
  #2
Medlem
Det är själva omställningen som dödar. Den går för snabbt. Jorden har varit avsevärt varmare utan att livet har försvunnit.
Citera
2023-03-01, 21:27
  #3
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargskott
Det är själva omställningen som dödar. Den går för snabbt. Jorden har varit avsevärt varmare utan att livet har försvunnit.
Men det finns inget dåligt väder - bara dåliga kläder. Så det så
Citera
2023-03-01, 21:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men det finns inget dåligt väder - bara dåliga kläder. Så det så
Ja, men då så.
Citera
2023-03-01, 21:46
  #5
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
https://www.youtube.com/watch?v=ke5wouShLpw
12:13 in i klippet

Spännande att forskare anser att en sk superjord som skulle ha bättre förutsättningar för mycket liv skulle vara ca 5 grader varmare medeltemperatur än jorden medan alla "miljö forskare" dvs dom som inte får forskningsanslag om dom inte säger att vi kommer stekas ihjäl om 10 år om vi inte inför massa miljöskatter hispar om att jordens medeltemperatur stiger 1-2 grader...

Hur som helst kan jag rekommendera klippet som helhet då de går igeonom en del kandidat planeter som kan hysa liv.

Att diskutera:
Varför kommer vissa forskare fram till att ett varmare klimat gynnar liv medan andra säger att vi kommer kokas till döds? Tror ni vi kommer hitta utomjordiskt liv inom 15 år?

Stackars jävlar som gått på klimatbluffen, de lever i ren skräck på eget grepp. För oss andra går livet vidare. Skogarna skulle dö på 80 talet, de är ff kvar, på 70 talet skulle vi få en ny istid, det är varmare än någonsin. Aja.
Citera
2023-03-01, 21:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Stackars jävlar som gått på klimatbluffen, de lever i ren skräck på eget grepp. För oss andra går livet vidare. Skogarna skulle dö på 80 talet, de är ff kvar, på 70 talet skulle vi få en ny istid, det är varmare än någonsin. Aja.

"Det skördas regnskogs ytor stora som fotbollsplaner varje dag" var snacket när jag var liten.
Citera
2023-03-01, 21:53
  #7
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
"Det skördas regnskogs ytor stora som fotbollsplaner varje dag" var snacket när jag var liten.

Det gör det nog. Jag vet inte hur det ser ut nu, men jag antar att det är lika jävligt som då.
Citera
2023-03-01, 22:17
  #8
Medlem
Kul om vi landar på en ny planet och så blir det vinter efter 3 månader. Det hade varit svårt att ens leva drägligt i tex Sverige om vi börjar om från noll idag.
Citera
2023-03-01, 22:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det gör det nog. Jag vet inte hur det ser ut nu, men jag antar att det är lika jävligt som då.

Det är en bluff som heter duga.
Citera
2023-03-03, 00:47
  #10
Medlem
"Klimatförändringar" är lika illa nu som alltid. Högre medeltemperatur är i sig inte direkt farligt, förutom för alla som satsat på läget som det är idag. Med havsnivåer, strandtomter, specifika odlingar som kanske inte gillar högre medeltemperatur, etc.

Just förändringen är dock obra, merparten av jordens befolkning lever havsnära trots allt.

Man får ta det för vad det är. Nåt korallrev kanske stryker med, men istället får vi tigrar i europa, eller zebror i alaska. What could go wrong, lixom?
Citera
2023-03-12, 02:19
  #11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
https://www.youtube.com/watch?v=ke5wouShLpw
12:13 in i klippet

Spännande att forskare anser att en sk superjord som skulle ha bättre förutsättningar för mycket liv skulle vara ca 5 grader varmare medeltemperatur än jorden medan alla "miljö forskare" dvs dom som inte får forskningsanslag om dom inte säger att vi kommer stekas ihjäl om 10 år om vi inte inför massa miljöskatter hispar om att jordens medeltemperatur stiger 1-2 grader...

Hur som helst kan jag rekommendera klippet som helhet då de går igeonom en del kandidat planeter som kan hysa liv.

Att diskutera:
Varför kommer vissa forskare fram till att ett varmare klimat gynnar liv medan andra säger att vi kommer kokas till döds? Tror ni vi kommer hitta utomjordiskt liv inom 15 år?
Jorden har varit både varmare och kallare än idag. Är ju att förändringen går så rasande fort med dagens utsläpp som är problemet. Om temperaturökningen sker över en period över ett par tusen år så hinner evolutionen anpassa livet till detta men får man en dramatisk ändring av klimatet på bara några decennier så lär ju evolutionen inte ha en chans att hänga med. 1-2 grader lär inte steka oss men lär blir problem, speciellt på platser där det redan är väldigt varmt. 5 grader varmare år 3000 jämfört med idag lär inte vara superstort problem men om det blir 5 grader varmare än nu 2040 eller 2050 så lär det bli stora problem.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2023-03-12 kl. 02:21.
Citera
2023-03-12, 09:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jorden har varit både varmare och kallare än idag. Är ju att förändringen går så rasande fort med dagens utsläpp som är problemet. Om temperaturökningen sker över en period över ett par tusen år så hinner evolutionen anpassa livet till detta men får man en dramatisk ändring av klimatet på bara några decennier så lär ju evolutionen inte ha en chans att hänga med. 1-2 grader lär inte steka oss men lär blir problem, speciellt på platser där det redan är väldigt varmt. 5 grader varmare år 3000 jämfört med idag lär inte vara superstort problem men om det blir 5 grader varmare än nu 2040 eller 2050 så lär det bli stora problem.
kan ju skilja på -20 till +40 grader här i sverige på bara ett år... Visst vissa platser blir lite varmare så då får väl folk o djur flytta sig lite om det behövs.. Kommer dit andra djur istället som gillar värmen..

Nej miljörörelsen är mer som en antihumanistisk religion, tror detta kommer sluta med förskräckelse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback