Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-26, 16:12
  #3637
Medlem
Goatboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHedge
Ser ut som en bra ingångsbräda. Sen kan man alltid i efterhand köpa bättre kullager ifall man önskar och så. Tips är att om du inte redan har en vanlig uppsättning av verktyg att köpa ett skateboard verktyg så att du kan dra åt truckarna efter egen preferens.


Har du någonsin åkt longboard?
Vad är det som är bra med hjulen på den? Vad är det som är bra med en 75cm BARN-bräda och varför i helvete ska man ha "bättre" kullager?

De proffs som säger annat om kullager gör reklam.. Själv har jag åkt skateboard i snart 20 år och longboard i 8.. Om jag skulle gissa så har du inte ens sett en longboard i verkligheten..

Jag blev själv lurad att köpa svindyra keramiska lager för många år sedan och de rullar KANSKE något bättre de första dagarna.. Sen pajar dem fortare än de billigaste..
__________________
Senast redigerad av Goatboy 2017-05-26 kl. 16:15.
Citera
2018-06-02, 19:18
  #3638
Medlem
Behöver lite tips kring val av bräda. Har läst en hel del kring val av longboard utifrån typ av åkning. Mitt mål är att införskaffa en longboard för cruising och carving som jag enkelt kan köra med på raksträckor samt möjligtvis försöka mig på carving i mindre branta backar. Alltså använda den som transportmedel mellan områden/ställen i sommar. Jag kommer inte göra trick eller dylikt med min longboard.
Utifrån vad jag läst ska en longboard utifrån dessa ändamål se ut ungefär såhär: (Ni får gärna rätta mig om jag har fel)

Camber
Dropthrough
Grund/mild konkav
Bra flex/mjuk bräda för att få fart lättare
Jag väger ca 75 kg och är medellängd utifrån påverkan på längd, hjulstorlek samt flex på brädan.

Min fråga blir helt enkelt:
Vilka specifika brädor är prisvärda och bra utifrån ändamål och budget? Jag har kollat in de flesta hemsidor som säljer longboards till Sverige men skulle behöva tips.

Eftersom jag aldrig åkt varken longboard eller skateboard tidigare så ligger budget på cirka 2000 kr
Alltifrån 1000 till 2300 kronor går bra.

Tacksam för svar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback