Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-28, 14:42
  #1
Medlem
Det snackas om 12/13 fots spön med 7000 rullar hit och dit. Nu förstår jag att man inte får ha flätlina på vissa ställen, och för att få plats med en stark nylonlina på 0.40 så behöver man ha en större rulle. Men när det gäller spön, måste man ha det som är ovan 100g? Och finns det ställen där man får använda flätlina?

Jag vill fiska lax med det jag har, en Daiwa rulle på 4000, 12 kg broms och plats för 150 m 0.29 lina på ett SZ 30-100 9' spö. Det andra är en Revo Beast X 41 på ett SZ spö på 50-160 8'4''. Lika där rymmer rullen 150 m 0.29 och har en broms på nästan 12 kg. Jag införskaffade dessa kombos förut när jag ville börja fiska gädda och blev påtvingad dessa dimensioner för att alla sa att man skulle ha grova grejer. Nu tycker jag det är onödigt då jag känner att det räcker med 30-50g för gädda. Jag får inte mindre gäddor för det. Då jag endast nu kör lättare grejer står mina grövre gädd-setups och dammar. Vad man ska ha så långt spö till lax har jag dock ännu inte förstått, alltså typ 12-13 fot.

Jag tänkte även skaffa mig ett 8-klassat enhands flugfiskespö samt ett 10-klassat switchspö. Ett 9 fot och ett 12 fot.

Räcker inte detta för laxfiske? Jag vill fiska skeddrag, laxspinnare och wobbers, sen flugor då. Jag vill inte åka någonstans där alla står och kastar i kör en efter en som ett gäng nordkoreanska barn, jag vill vara själv i naturen långt in i skogen och kanske vada.

Bergeforsen är jag inte ett dugg intresserad av. Fiskade där med en polare då man stog med en 13 fots flaggstång med 7000 rulle med spinnfluga. Skittråkigt och tungt var det.

Så, finns det älvar där man får använda flätlina? Vill som sagt inte ha för grov uttrustning. 20 kg lax behöver jag inte rikta in mig på, jag blir även glad för mindre lax. Nu vet jag ju att man aldrig vet vad man får på kroken, men måste det verkligen överdrivas så hemskt med lindimensioner? 0.45 flätlina? Really?
__________________
Senast redigerad av kycklingmangojuice 2023-02-28 kl. 15:31.
Citera
2023-02-28, 15:15
  #2
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kycklingmangojuice
Det snackas om 12/13 fots spön med 7000 rullar hit och dit. Nu förstår jag att man inte får ha flätlina på vissa ställen, och för att få plats med en stark nylonlina på 0.40 så behöver man ha en större rulle. Men när det gäller spön, måste man ha det som är ovan 100g? Och finns det ställen där man får använda flätlina?

Jag vill fiska lax med det jag har, en Daiwa rulle på 4000, 12 kg broms och plats för 150 m 0.29 lina på ett SZ 30-100 9' spö. Det andra är en Revo Beast X 41 på ett SZ spö på 50-160 8'4''. Lika där rymmer rullen 150 m 0.29 och har en broms på nästan 12 kg. Jag införskaffade dessa kombos förut när jag ville börja fiska gädda och blev påtvingad dessa dimensioner för att alla sa att man skulle ha grova grejer. Nu tycker jag det är onödigt då jag känner att det räcker med 30-50g för gädda. Jag får inte mindre gäddor för det. Då jag endast nu kör lättare grejer står mina grövre gädd-setups och dammar. Vad man ska ha så långt spö till lax har jag dock ännu inte förstått, alltså typ 12-13 fot.

Jag tänkte även skaffa mig ett 8-klassat enhands flugfiskespö samt ett 10-klassat switchspö. Ett 9 fot och ett 12 fot.

Räcker inte detta för laxfiske? Jag vill fiska skeddrag, laxspinnare och wobbers, sen flugor då. Jag vill inte åka någonstans där alla står och kastar i kör en efter en som ett gäng nordkoreanska barn, jag vill vara själv i naturen långt in i skogen och kanske vada.

Bergeforsen är jag inte ett dugg intresserad av. Fiskade där med en polare då man stog med en 13 fots flaggstång med 7000 rulle med spinnfluga. Skittråkigt och tungt var det.

Så, finns det älvar där man får använda flätlina? Vill som sagt inte ha för grov uttrustning. 20 kg lax behöver jag inte rikta in mig på, jag blir även glad för mindre lax. Nu vet jag ju att man aldrig vet vad man får på kroken, men måste det verkligen överdrivas så hemskt med lindimensioner? 0.45? Really?

Sportfiskare är de som styr rekommendationer och de som grupp är fundamentalt väldigt olik mat och nöjjesfiskaren.
Har pågått en lång utdragen fejd bland fiskare i norra sverige ang sånt här sen i princip när fiskeregleringen uppkom och det speglar hela synen på hur fiske ska skötas.

I grovt:
• Matfiskaren (den som fiskar för husbehov) vill låta fiskebeståndets bevarande vara nyckel och ha öppna regler, allt från smått till stort kan behållas och metoderna är valfria så länge det inte är skadligt för ekosystemet.
• Nöjesfiskaren vill kunna använda tunna linor och ha en spännande kamp där inte utgången alltid är given, den vill gärna ta upp fiskarna som fångas och tillaga de och siktar inte alltid på största utan ha upplevelsen.
• Sportfiskaren vill bara fiska på stora exemplar för ett foto, men aldrig ta upp dessa, de ska överleva varje fight och få en klapp på rumpan och simma tillbaka för nästa att dra upp och ta ett foto.

Då sportfiskarna dikterar inriktningen just nu så är det max 1-2 fiskar per dag, minimi mått på flesta fiskar, inga levande beten som fiskarna sätter i halsen och kraftiga linor så de kan dras in direkt utan kamp för att ha så lite mjölksyra och bästa överlevnad vid återsättning.

Inte för att uppmuntra till att bryta regler i någon form, men frågar du någon norr om dalälven som inte är per definition sportfiskare så är regelverken ett djävulens påhitt för att påtvinga folk att bli sportfiskare mot deras vilja.
Nått som helt enkelt inte följs och aldrig kommer följas om inte samsyn nås
__________________
Senast redigerad av frdk 2023-02-28 kl. 15:21.
Citera
2023-02-28, 15:35
  #3
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Sportfiskare är de som styr rekommendationer och de som grupp är fundamentalt väldigt olik mat och nöjjesfiskaren.
Har pågått en lång utdragen fejd bland fiskare i norra sverige ang sånt här sen i princip när fiskeregleringen uppkom och det speglar hela synen på hur fiske ska skötas.

I grovt:
• Matfiskaren (den som fiskar för husbehov) vill låta fiskebeståndets bevarande vara nyckel och ha öppna regler, allt från smått till stort kan behållas och metoderna är valfria så länge det inte är skadligt för ekosystemet.
• Nöjesfiskaren vill kunna använda tunna linor och ha en spännande kamp där inte utgången alltid är given, den vill gärna ta upp fiskarna som fångas och tillaga de och siktar inte alltid på största utan ha upplevelsen.
• Sportfiskaren vill bara fiska på stora exemplar för ett foto, men aldrig ta upp dessa, de ska överleva varje fight och få en klapp på rumpan och simma tillbaka för nästa att dra upp och ta ett foto.

Då sportfiskarna dikterar inriktningen just nu så är det max 1-2 fiskar per dag, minimi mått på flesta fiskar, inga levande beten som fiskarna sätter i halsen och kraftiga linor så de kan dras in direkt utan kamp för att ha så lite mjölksyra och bästa överlevnad vid återsättning.

Inte för att uppmuntra till att bryta regler i någon form, men frågar du någon norr om dalälven som inte är per definition sportfiskare så är regelverken ett djävulens påhitt för att påtvinga folk att bli sportfiskare mot deras vilja.
Nått som helt enkelt inte följs och aldrig kommer följas om inte samsyn nås

Är själv en nöjesfiskare där själva upplevelsen är det viktiga, det är roligt att dra upp en fisk men jag nöjer mig med en bra omgivning, fins väder och en stilla stund. Fiskeregler skiter jag dock högaktningsfullt i, oftast i fiskekort också.
Citera
2023-02-28, 16:18
  #4
Medlem
Izismiles avatar
Man behöver rätt utrustning för att minimera risken att linan går av så inte fisken behöver plågas med en krok i munnen eller det hamnar i naturen sen ska man försöka veva in fisken så fort som möjligt och inte pga för klen utrustning behöva drilla den så länge att den inte har några krafter kvar att överleva om man tappar den eller vill släppa tillbaka den.
Citera
2023-02-28, 16:57
  #5
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Är själv en nöjesfiskare där själva upplevelsen är det viktiga, det är roligt att dra upp en fisk men jag nöjer mig med en bra omgivning, fins väder och en stilla stund. Fiskeregler skiter jag dock högaktningsfullt i, oftast i fiskekort också.

Spot on, så fisket ska vara!

Fiskekort är jag lite kluven till, den sitter inte ihop med reglerna för mig utan snarare med förvaltning av markerna att göra och det är ju rimligt betala för. Man _ska_ bidra till bevarande av mark och vatten då man utnyttjar den.
Däremot om man tittar i uppföljningen var pengarna går så verkar det mesta gå till att administraiton (anställda) och sportfiske-orienterade-event (speciellt när det gäller föreningar)
Hos länsstyrelsen verkar de landa i ett stort svart hål där pengarna flyttas till allt annat de gör, skogsavverkning och markplanering etc som snarare är skadligt mot ekosystemen än öronmärkta till förbättring.
Inget man känner nån större enthusiasm till dessvärre.
Citera
2023-03-17, 21:04
  #6
Medlem
No_lifers avatar
Jag kör mitt havsöringsspö 9 fot 10-30 gram, 3000 rulle med flätlina 0.17 fireline. Killarna i fiskebutiken såg skeptiska ut när jag bad dom spola på fireline till mitt laxfiske. Sket i vad dom judarna sa och landade en laxhane på 3.4 och en gädda på säkert 4 kg med det. Så det räcker gott 😎👍
Citera
2023-03-25, 21:25
  #7
Medlem
hogerspokets avatar
Rent tekniskt så har jag fångat grilse på UL med 0.18 nylon - det var ganska spännande... men kanske inte det jag skulle rekommendera... Har även tagit nån 3 kilos på 0.12 fireline och min-rapala. Men det är kanske inte det jag fångat de flesta av mina well... ganska många laxar (150+).

Anledningen till att man dänger med 11-13 fotare när man fiskar spinnfluga är dels för att man ofta hivar rejält tunga sänken, dels för att ett längre spö gör det enklare att kontrollera/trötta ut fisken (paradoxalt ä det tvärt om när man fiskar från båt - där är man hjälpt av ett kort spö).

0.45-0.50 nylon brukar vara standard, flätlina ej uppskattat då det är enkelt att förstöra en fors med några hundra meter flätlina efter bottennapp... Vanligt lekande, där man knyter flugtafsen och sänkestafsen i den nedre öglan (trevägslekanden går sönder/trasslar för lätt). En Amba i 7000-storlek är standars då den rymmer tillräckligt med lina och faktiskt kastar 140-grammare bättre än en 6000 (som förvisso funkar yppeligt den med, men som har lite lite linkapacitet - en lax lägger 100 meter nedströms ganska snabbt).

Att fiska grils med klas 6/t enhands är najs om vattenföringen är ok, men inget jag skulle använda annat än vid sommarfiske, på lågt vatten. Oftast blir det ett 11-fot switch i klass 6 (alltså då motsvarande 8wt enhands) om jag fiskar ytligt med stora tuber (även om det väl snarare riktas in på storöring än lax).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback