2023-02-27, 23:07
Medlem
pax-klows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja du är ung. Att vara företagsam /företagare betyder att du ska fatta beslut, ofta. Beslut som egentligen bara du kan ta. Det kan vara svåra beslut. Det är bra att ha någon proffs att bolla med - typ en bra jurist/revisor. En sådan person måste du nog ha - om det inte är den branschen du är i.
Om fler ska fatta beslut, som är svåra - blir osäkerheten bara större.
Men du kan ju återkomma till Flaxback när du får fler beslut som du inte är mogen att ta..

Absolut att jag är ung, men jag vet var jag vill. Har redan nu idag läget både kontakt med en jurist, revisor och globala leverantörer. Så många delar har jag med mig.

"Men du kan ju återkomma till Flaxback när du får fler beslut som du inte är mogen att ta". - Absolut att jag inte är mogen att ta alla beslut i dagsläget men ville la egentligen bolla idén med FB för att se ifall de va en god ide att köra solo
Citera
2023-02-27, 23:08
Medlem
pax-klows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har alltid fått höra att "man ska aldrig blanda in vänner i affärer", har kört på den devisen själv. Sålde iofs sig en hoj till polarens lillebror, men han fick den till ett bra pris för jag ville bli av med den, så båda nöjda. Men det är ju inte att starta business ihop.

Hört de också och vill tro att de nog ligger väldigt mycket i det!
Citera
2023-02-27, 23:08
Medlem
pax-klows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Du har ett ambitiöst mål, 250 miljoner. Då måste du redan nu tänka på att affärer är affärer. Håll kompisarna utanför, om det inte är så att någon av dem har någon specifik och ändamålsenlig egenskap som du saknar, så att du vet att du har nytta av honom.
Det räcker inte med att nån är ”en skön snubbe”. Det räcker inte heller med att de tycker din idé är toppen. De måste kunna bidra med mer än glada tillrop.
Du och dina eventuella blivande kompanjoner måste komplettera varandra. Ni måste såklart stå ut med varandra, men ni behöver inte gilla varandra speciellt. Tänk enbart ”skulle detta gagna affärerna?” Fortsätt vara kompis med dina kompisar. Men låt det stanna där.

Tack för att du tog dig tiden och gav mig ett riktigt bra svar!

Uppskattas som bara den!
Citera
2023-02-27, 23:10
Medlem
pax-klows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ofta är det ju ändå ganska så stimulerande att samarbeta med vänner när man sätter igång med ett företag. Grejen är ju mer att ni måste testa er själva under en period och under press för att se hur det skulle funka i praktiken innan ni startar företag med varandra. Sedan kan det ju vara nyttigt att göra det i form av t ex aktiebolag under någon period och om det inte funkar får ni väl gå åt olika håll.

Att man hittar något liknande jobb som man kör tillsammans innan man fattar de stora beslutet?? Har jag förstått dig rätt då??
Citera
2023-02-27, 23:10
Medlem
pax-klows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Verkar vara för många i denna soppa- En så passt löst sammansatt gäng kommer att skapa problem snabbt. Alltid någon som inte har lust att bidra med hårt jobb, kan inte lägga in pengar, är sjukm måste resa bort, det där kan jag ju inte så bra. Glöm det.

Om du ska starta med en kompis ska det vara någon som du känner väl och det ska vara klart vad du resp den andra partners kan tillföra. Att vara tre marknadförare och en redovisning kanske inte är det bästa om man vill utveckla en app.. du fattar?

Ligger mycket i det du säger! TACK!!!
Citera
2023-02-27, 23:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax-klow
Hört de också och vill tro att de nog ligger väldigt mycket i det!

Det gör det nog, håll dig ifrån sådana affärer!
Citera
2023-02-27, 23:18
Medlem
C0ws avatar
Har lite erfarenhet av detta och mina tips är

- begränsa till 1-2 vänner max som man känner sen man känt sig själv och thats it

- klara och tydliga ansvarsområden och uppgifter så alla vet vad de ska göra

- klara och tydliga mål. Inget diffust, det ska vara nåt som är klart för alla och som är lätt att jobba mot

- ha många mindre delmål på vägen mot det stora målet. Du nämnde 250m. Exempel på delmål kan vara
* skapa hemsida med allt vad det innebär
* skapa en lista med kontaktuppgifter till företag, leverantörer och liknande som är relevant
* kontakta minst X nummer varje dag
* försök få till möten
* signa första klienten
* signa flera klienter
osv osv

- klara och tydliga deadlines

- vara snabb på att hålla varandra ansvariga när nåt inte blir gjort i tid. Det finns ingen skitsamma, gör klart det ikväll så fortsätter vi imorgon eller liknande, utan har man kommit överens om något så ska det vara gjort vid deadline.
Citera
2023-02-27, 23:21
Medlem
Kör själv och anställ kompisarna med en grundlön som det i alla fall går att överleva på sen ger du dom riktigt fet provision/bonus.

Ni verkar ju vara ganska unga så det är väl inte omöjligt att det kan finnas något stöd att ta hjälp av när det gäller anställningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av pax-klow
Låter intressant! Vet du mer hur de fungerar eller vad de kallas??

Det kallas för att vara ett svin.
Citera
2023-02-27, 23:21
Medlem
Har du en idé eller är det klassiksa unga att starta eget är idéen?

Går det driva på sidan av normal anställning? Om så varför inte börja så?

Pengar o vänskap funkar sällan, sen måste vara tydligt hur inkomster/arbete fördelas samt hur om nån vill/tvingas lämna ersätts. Ni bör ej vara för många.

Men går man stadigt på droger vid 19 lär man knappast sluta snart.
Citera
2023-02-27, 23:22
Medlem
Masingas avatar
Man ska inte ens åka på solsemester med vänner, så nej.
Citera
2023-02-27, 23:23
Medlem
Ehrners avatar
Grundregeln är att du måste vara införstådd med att dina polare inte har samma driv som dig. Det är din affärsidé och inte deras. Upprepa det några gånger för dig själv innan du fortsätter läsa.

Du har alltså en affärsidé du tror på och brinner för? Dina polare är entusiastiska över att få vara med på satsningen? Gör nu en lista med vilka egenskaper varje person har, negativa respektive positiva. Du har redan skrivit om någon luffare som inte har samma mål som dig. Redan där kan du räkna bort honom. Ni kommer bara bli osams och du kommer ha ett sänke runt ditt företag.

Oavsett om det är en produkt eller tjänst din affärsidé bygger på ska du till att börja med tänka på de immateriella rättigheterna. Varumärke, patent, domännamn etc. Se till att inte äga dem via ert gemensamma företag. Startar du upp själv, äg dessa privat eller via ett separat bolag. Räkna med att du kommer göra minst en konkurs och då är rättigheterna säkrade om dessa inte ägs av bolaget.

Har du koll på om produkten/tjänsten ens går att sälja? Paten och mönsterskydd ska du kolla om det är en produkt. En så enkel sak som ett klädmärke kan lätt hamna i klammer med andra upphovsrättsägare.

Till sist har du eller dina polare kapital och kunskap för att driva ett företag? Ni kommer förr eller senare få likviditetsproblem. Växer ni för fort, tar pengarna slut fort. Har ni höga utgifter och låga inkomster tar pengarna slut fort. Att driva företag är ett taktiskt spel där alla har olika förutsättningar.
Citera
2023-02-27, 23:39
Medlem
pax-klows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Har lite erfarenhet av detta och mina tips är

- begränsa till 1-2 vänner max som man känner sen man känt sig själv och thats it

- klara och tydliga ansvarsområden och uppgifter så alla vet vad de ska göra

- klara och tydliga mål. Inget diffust, det ska vara nåt som är klart för alla och som är lätt att jobba mot

- ha många mindre delmål på vägen mot det stora målet. Du nämnde 250m. Exempel på delmål kan vara
* skapa hemsida med allt vad det innebär
* skapa en lista med kontaktuppgifter till företag, leverantörer och liknande som är relevant
* kontakta minst X nummer varje dag
* försök få till möten
* signa första klienten
* signa flera klienter
osv osv

- klara och tydliga deadlines

- vara snabb på att hålla varandra ansvariga när nåt inte blir gjort i tid. Det finns ingen skitsamma, gör klart det ikväll så fortsätter vi imorgon eller liknande, utan har man kommit överens om något så ska det vara gjort vid deadline.

Helvete vilket ambitiös svar du gav mig! Jättetack! Som någon sa tidigare i tråden så har jag nog redan bestämt mig... Men ska absolut ta ditt inlägg i åtanke om jag skulle ändra mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in