Var ute och handlade lite idag och när jag skulle betala fick jag bevittna hur en kille från personalen portade en annan kund. Jag bevittnade inte hela händelseförloppet men jag hörde nästan hela samtalet. Den andra kunden hade handlat och hade tydligen använt snabbkassan. När kunden sen hade lämnat butiken verkade det som att han behövde låna kundtoaletten (ingången dit kan man se från kassan) men innan han hunnit in kom det en kille från personalen och stoppade honom. Början av samtalet hörde jag inte men när de gick och ställde sig vid snabbkassan igen så kunde jag höra. Killen skällde på kunden och menade att han inte skannat in alla varor och ville därför se vad kunden hade packat ner. Kunden gick med på det och plockade upp alla varor. Killen från personalen tittade på ett kvitto som han själv hade med sig i fickan och gick sen igenom varorna som kunden plockat fram. Killen från personalen bad aldrig om att få se kundens kvitto men påpekade ändå att kunden inte hade betalat för allt. Jag hörde kunden säga att han var stressad eftersom han väntade på en taxi som skulle komma när som helst och att han måste ha glömt skanna in de sakerna i och med det. Killen blev arg och började skälla och portade kunden och sa att "Nu får du inte visa dig här igen på ett år! Förstår du det? När det har gått ett år så får du komma tillbaka hit och prata med mig och sen får vi se om jag låter dig handla här igen! Jag tänker inte kalla hit polisen nu men jag tänker polisanmäla dig!"
Resten av samtalet gick ungefär så här (k=kund, p=personal):
K: Det här är väl ändå jävligt onödigt? Jag glömde ju bara att skanna in så jag kan väl få betala för grejerna nu?
P: Det är för sent för det nu! Du har redan lämnat butiken!
K: Men jag är ju kvar i byggnaden.
P: Det spelar ingen roll!
K: Varför får jag inte bara betala varorna nu så är det lugnt sen?
P: Nej, det är för sent för det!
K: Men jag kan ju betala!
P: Nej, du har blivit portad och det kommer att komma en anmälan! Du får ta med dig sakerna du betalat för och när det har gått ungefär ett år så får du komma tillbaka hit och prata med mig eller tjejerna som står i förbutiken och då ska du säga "Nu är jag redo att betala och göra rätt för mig" så kanske du får handla här igen.
K: Jag förstår inte varför jag inte får betala för grejerna nu?
P: Nu tar du varorna som du har betalat för och sen går du härifrån, okej?
Kunden erbjöd sig att betala för resterande varor en gång till innan han gick men det fick han inte. Det jag undrar över:
* Har en butik enligt lag rätt att porta vissa kunder?
* Är det okej för butikspersonal att bete sig som de gjorde mot denna kund?
* Om personalen misstänkte kunden för snatteri, varför ringde de då inte polisen och höll kvar kunden i lokalen tills polisen kom? Är det inte så det brukar gå till?
* Om man som kund nu skulle glömma att skanna in någon vara vid köp i snabbkassan och blir påkommen av personalen, borde man inte då få betala för den varan om man inte hade för avsikt att snatta? Jag tycker i alla fall att det känns onödigt att både porta och polisanmäla en kund bara för att det råkar bli lite fel (om man utgår från att kunden faktiskt glömde skanna in någon vara).
Resten av samtalet gick ungefär så här (k=kund, p=personal):
K: Det här är väl ändå jävligt onödigt? Jag glömde ju bara att skanna in så jag kan väl få betala för grejerna nu?
P: Det är för sent för det nu! Du har redan lämnat butiken!
K: Men jag är ju kvar i byggnaden.
P: Det spelar ingen roll!
K: Varför får jag inte bara betala varorna nu så är det lugnt sen?
P: Nej, det är för sent för det!
K: Men jag kan ju betala!
P: Nej, du har blivit portad och det kommer att komma en anmälan! Du får ta med dig sakerna du betalat för och när det har gått ungefär ett år så får du komma tillbaka hit och prata med mig eller tjejerna som står i förbutiken och då ska du säga "Nu är jag redo att betala och göra rätt för mig" så kanske du får handla här igen.
K: Jag förstår inte varför jag inte får betala för grejerna nu?
P: Nu tar du varorna som du har betalat för och sen går du härifrån, okej?
Kunden erbjöd sig att betala för resterande varor en gång till innan han gick men det fick han inte. Det jag undrar över:
* Har en butik enligt lag rätt att porta vissa kunder?
* Är det okej för butikspersonal att bete sig som de gjorde mot denna kund?
* Om personalen misstänkte kunden för snatteri, varför ringde de då inte polisen och höll kvar kunden i lokalen tills polisen kom? Är det inte så det brukar gå till?
* Om man som kund nu skulle glömma att skanna in någon vara vid köp i snabbkassan och blir påkommen av personalen, borde man inte då få betala för den varan om man inte hade för avsikt att snatta? Jag tycker i alla fall att det känns onödigt att både porta och polisanmäla en kund bara för att det råkar bli lite fel (om man utgår från att kunden faktiskt glömde skanna in någon vara).