Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-26, 06:47
  #1
Medlem
Hultabultans avatar
Man säger det finns ca 5 gånger så mycket mörk materia som vanlig märkbar och synlig.
Men frågan är givetvis hur denna "mörka materia" är fördelad???
Jag som väger 90 kg i vanlig massa, finns det dessutom 5 gånger mer mörk materia i mig, allts borde vikten vara runt 500 kg???

Eller är denna mörka massa fördelad på något annat sätt???
Citera
2023-02-26, 06:56
  #2
Medlem
Tomtatpolls avatar
Vad pratar du om? Vem säger att densiteten är 5 gånger högre än vanlig materia?

Vad röker du för något?
Citera
2023-02-26, 06:57
  #3
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Man säger det finns ca 5 gånger så mycket mörk materia som vanlig märkbar och synlig.
Men frågan är givetvis hur denna "mörka materia" är fördelad???
Jag som väger 90 kg i vanlig massa, finns det dessutom 5 gånger mer mörk materia i mig, allts borde vikten vara runt 500 kg???

Eller är denna mörka massa fördelad på något annat sätt???

Många teoretiska modeller av universums utveckling antar att den mörka materian är jämnt fördelad över hela universum. Detta antagande används för att förklara observationer av kosmisk bakgrundsstrålning, galaxernas rörelser och andra fenomen. Men det finns också andra teorier som antar att den mörka materian kan vara klumpig eller annorlunda fördelad.

Eftersom den mörka materian inte kan detekteras direkt är det svårt att fastställa hur den faktiskt är fördelad. Forskare fortsätter att undersöka detta ämne genom att använda observationer och simuleringar av universums struktur för att bättre förstå den mörka materians fördelning och dess inverkan på universums utveckling.

Eftersom människokroppen också består av materia är det troligt att det finns en liten mängd mörk materia i din kropp, precis som det finns i all annan materia i universum.
__________________
Senast redigerad av Awkwardman 2023-02-26 kl. 07:01.
Citera
2023-02-26, 07:24
  #4
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtatpoll
Vad pratar du om? Vem säger att densiteten är 5 gånger högre än vanlig materia?

Vad röker du för något?

Din kommentar visar du inte har det minsta begrepp om kosmologi.
Har inte rökt något, men druckit några öl, och är helt klar i knoppen för det!
Citera
2023-02-26, 07:31
  #5
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Många teoretiska modeller av universums utveckling antar att den mörka materian är jämnt fördelad över hela universum. Detta antagande används för att förklara observationer av kosmisk bakgrundsstrålning, galaxernas rörelser och andra fenomen. Men det finns också andra teorier som antar att den mörka materian kan vara klumpig eller annorlunda fördelad.

Eftersom den mörka materian inte kan detekteras direkt är det svårt att fastställa hur den faktiskt är fördelad. Forskare fortsätter att undersöka detta ämne genom att använda observationer och simuleringar av universums struktur för att bättre förstå den mörka materians fördelning och dess inverkan på universums utveckling.

Eftersom människokroppen också består av materia är det troligt att det finns en liten mängd mörk materia i din kropp, precis som det finns i all annan materia i universum.

Mycket intressant svar, för det var ju precis detta jag ville veta, hur ser fördelningen av den mörka materien ut i universum!
Mest tänkte jag givetvis på om det finns mörk materia i "tomma rymden" långt utanför jorden?
Citera
2023-02-26, 07:32
  #6
Medlem
Den mörka materian verkar inte interagera vare sig med sig själv eller med annan mörk materia annat än med gravitation. Den har därför inte kunnat klumpa ihop sig på samma sätt som vanlig materia. Den flyter runt som en diffus disk runt vår galax. T o m vårt solsystem är för litet för att kunna samla på sig någon extra mörk materia.

Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Många teoretiska modeller av universums utveckling antar att den mörka materian är jämnt fördelad över hela universum.
Du blandar inte ihop med mörk energi nu?
Citera
2023-02-26, 07:35
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Man säger det finns ca 5 gånger så mycket mörk materia som vanlig märkbar och synlig.
Men frågan är givetvis hur denna "mörka materia" är fördelad???
Jag som väger 90 kg i vanlig massa, finns det dessutom 5 gånger mer mörk materia i mig, allts borde vikten vara runt 500 kg???

Eller är denna mörka massa fördelad på något annat sätt???
"Mörk materia" är en ad hoc som man tvingades införa när verkligheten plötsligt inte verkade stämma med ekvationerna för gravitation.
För att rädda teorin uppfann man "mörk materia".
Citera
2023-02-26, 07:39
  #8
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
"Mörk materia" är en ad hoc som man tvingades införa när verkligheten plötsligt inte verkade stämma med ekvationerna för gravitation.
För att rädda teorin uppfann man "mörk materia".
Jag hade hållt med om de inte så förbannat gissat rätt var gång fast det kan ta hundra år innan det kan bevisas.
Citera
2023-02-26, 07:48
  #9
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Den mörka materian verkar inte interagera vare sig med sig själv eller med annan mörk materia annat än med gravitation. Den har därför inte kunnat klumpa ihop sig på samma sätt som vanlig materia. Den flyter runt som en diffus disk runt vår galax. T o m vårt solsystem är för litet för att kunna samla på sig någon extra mörk materia.

Du blandar inte ihop med mörk energi nu?

Du menar alltså det finns ungefär lika mycket "mörk materia" på typ en km3 inom planeten jorden, som det finns mitt emellan jorden och månen på samma volym???

Nej jag menar inte mörk energi, för detta är vad jag förstår någon mystisk vakum-kraft, som inte har något alls galaxer, solar, planeter, eller någon som bor på planeten att göra!
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2023-02-26 kl. 08:18.
Citera
2023-02-26, 07:58
  #10
Medlem
Nu är jag ingen expert men jag har fått uppfattningen att mörk materia inte är jämnt fördelad, att det finns galaxer där huvuddelen av massan verkar bestå av mörk materia men också galaxer där det knappt finns någon alls.
Citera
2023-02-26, 08:17
  #11
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Du menar alltså det finns ungefär lika mycket "mörk materia" på typ en km3 inom planeten jorden, som det finns mitt emellan jorden och månen på samma volym???

Nej jag menar inte mörk energi, för detta är vad jag förstår någon mystisk vakum-kraft, som inte har något alls galaxer, solar, planeter, eller någon som bor på planeten att göra!

Håller med Xenonen, mörk materia, (om den finns) kan inte interagera med vare sig själv eller annan materia, lite som neutriner. Därför kommer den att bilda som ett osynligt moln runt galaxen.

Jorden genomkorsas hela tiden av mörk materia, men eftersom den inte kan klumpa ihop sig är den mörka materien jämnt fördelad även i den tomma rymden mellan sjärnorna. Därför är det relativt glest mellan de mörka partiklarna, även om de är många fler än de vanliga.
Citera
2023-02-26, 08:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Du menar alltså det finns ungefär lika mycket "mörk materia" på typ en km3 inom planeten jorden, som det finns mitt emellan jorden och månen på samma volym???
Så borde det vara. Inte för att vi kan mäta hur mycket mörk materia det finns i så små volymer.
Citat:
Nej jag menar inte mörk energi, för detta är vad jag förstår någon mystisk vakum-kraft, som inte har något alls galaxer, solar, planeter, eller någon som bor på planeten att göra!
Den meningen var replik till Awkwardman.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback