Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-27, 08:00
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Abouw är väl ett läte från afrikas mörkaste djungel? Det är ju inte ett ord, ännu mindre kan det betecknas som slang. Använder min herre även klickljud från savannen "hyfsat ofta"? Den här herren är från ett land där det talas svenska utan afrikanska läten.
Du kan absolut ha en poäng i att abouw inte är att anse som slang, utan möjligen ett helt vanligt nyord, men jag tycker nog att populära sociolektiska uttrycksord bör innefattas i slangets taxonomi. Vad klickljud anbelangar används de friskt i mitt hushåll då jag kommunicerar med hunden med hjälp av dessa. Två snabba tungklick betyder ungefär "kom igen nu, nu går vi vidare." och är ett ypperligt sätt att förklara för jycken att det är dags att sluta löka.

Jag tror för övrigt att uttrycket härstammar från mellanösterns stekande öken snarare än någon mörk djungel.

Har herren lärt sig engelska då? Är det enbart termer från våra gangstergäster ni vänder er mot, eller gäller ert språkförbud samtliga icke-svenska inslag?
Citera
2023-02-27, 08:14
  #14
Medlem
Vad betyder abouw?

Låter mest som ett ap-läte.
Citera
2023-02-27, 23:31
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slalompjäxor
Du kan absolut ha en poäng i att abouw inte är att anse som slang, utan möjligen ett helt vanligt nyord, men jag tycker nog att populära sociolektiska uttrycksord bör innefattas i slangets taxonomi. Vad klickljud anbelangar används de friskt i mitt hushåll då jag kommunicerar med hunden med hjälp av dessa. Två snabba tungklick betyder ungefär "kom igen nu, nu går vi vidare." och är ett ypperligt sätt att förklara för jycken att det är dags att sluta löka.

Jag tror för övrigt att uttrycket härstammar från mellanösterns stekande öken snarare än någon mörk djungel.

Har herren lärt sig engelska då? Är det enbart termer från våra gangstergäster ni vänder er mot, eller gäller ert språkförbud samtliga icke-svenska inslag?
Det blir ju rätt irrelevant så länge inte de tvåbenta individerna i ditt hushåll samt era grannar använder sig av klickljud för att kommunicera...
Det är primärt gangstergästernas läten som irriterar något enormt, men visst, många anglicismer verkar utarmande på språket också.
Citera
2023-02-28, 00:07
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Det blir ju rätt irrelevant så länge inte de tvåbenta individerna i ditt hushåll samt era grannar använder sig av klickljud för att kommunicera...
Det är primärt gangstergästernas läten som irriterar något enormt, men visst, många anglicismer verkar utarmande på språket också.
Till ert förmodade förtret måste jag tyvärr meddela att jag, i princip varje gång jag drar mina fingerpistoler, gör samma klickljud. Din protektionism kring språk kommer endast att göra dig besviken. Jag kan sympatisera med frustrationen som uppstår när du upptäcker ett nytt område som inte lämnats orört av en alltmer globaliserad tillvaro, men att vända sig mot språkets organiska utveckling är dömt att misslyckas. Fattar du inte det är du helt gitti len. Ta hand om dig och stena aina brosh.
Citera
2023-02-28, 00:10
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Vad betyder abouw?

Låter mest som ett ap-läte.
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Abow

Personligen tycker jag att apor snarare låter ah-ah-oh-oh, följt av ett gällt skrik.
Citera
2023-03-23, 17:01
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Åpen förekommer - eller har i alla fall förekommit - i ett bälte genom hela Götaland från Östergötland via norra Småland till södra Västergötland och Göteborg.

Hvad får du det ifrån? Åpen är väl ett göteborgskt ord från bohuslänska åben = öppen.
Citera
2023-03-23, 17:11
  #19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Lustigt, jag tycker precis tvärtom mot TS.
Ogillar slang.

Det tyder ofta på ett dåligt ordförråd.

Men vad jag tycker är värre är att man medvetet försvårar språklig kommunikation, allt för att få känna sig stor då folk måste fråga "vad betyder det där ?"
Citera
2023-03-23, 20:05
  #20
Medlem
Massajens avatar
En annan stolpa rajdan och trodde jag kunde greja ett maffigt lödder. Men de blev att rugga med en schana i Kronis.
Citera
2023-03-24, 06:43
  #21
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Slang är fan fantastiskt.
/---/
Så, ge mig exempel på slang som använts, som ni använt, slang som fanns och dog ut, slang från er barndom inte längre används, slang ni använt.
/---/
Snälla. Jag är blatte själv (inte från Beirut) bespara mig bara de där vidriga förortsblattearabsvartskalleorden.
Jag vill ha äkta svenska slang.
/---/
Som sagt, ingen j-a arab eller black lives matter förortspatetisk slang här.
Och jag har inget emot varken araber eller svarta.

Det finns flera trådar om slang, har du kollat upp dem?

(FB) Fler uttryck/slanguttryck som dött ut?
(FB) Svenskans glömda ord & uttryck i normal bruk & slang
(FB) Gammalt svensk slang
__________________
Senast redigerad av Ördög 2023-03-24 kl. 06:47.
Citera
2023-07-06, 13:02
  #22
Medlem
Om man lyssnar på olika youtubers och rappare, typ Elv*s, så blir man ju nyfiken på hur dom låter som 80åringar på parkbänken
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback