• 1
  • 2
2023-02-23, 17:28
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Girlnextdoor751
Hur har detta kunnat hända?

Det är en tidningsanka. Några har mätt självlysande färg som alla vet innehåller radioaktivitet samma som att en brandvarnare innehåller radioaktivitet. Sedan har idioter, samma som säger att huset bran ner för att grannen ställde in en TV som började BRINNA!!!

Folk tror att TV-apparater börjar brinna okontrollerat och att radioaktivitet från brandvarnare är DÖDS-XXX, insert valfritt adjektiv.

Det är ofta gamla fartyg har spår av radioaktivitet, det var den tidens teknologi.
Citera
2023-02-23, 18:45
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Exakt. Garanterat det det handlar om. Handlar knappast om farliga nivåer för besökare. Kanske kan vara ett arbetsmiljöproblem ifall stora mängder finns på ett ställe där de anställda tillbringar mycket tid.

Här ett tragiskt exempel. Men de slickade ju på färgen:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Radiumflickor
"Radiumkäke"
Usch den vill man ju slippa.
Citera
2023-02-23, 18:56
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Både DN och Aftonbladet använder alltså uttrycket "radioaktiv strålning" i sina artiklar.
https://www.dn.se/sverige/larm-om-radioaktiv-stralning-pa-museifartyg-i-karlskrona/

Vetenskaplig analfabetism.
Citera
2023-02-23, 18:58
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Både DN och Aftonbladet använder alltså uttrycket "radioaktiv strålning" i sina artiklar.
https://www.dn.se/sverige/larm-om-radioaktiv-stralning-pa-museifartyg-i-karlskrona/

Vetenskaplig analfabetism.
Kanske vetenskaplig okunskap hos mig också, men handlar det inte om radioaktiv strålning?
Citera
2023-02-23, 19:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Självlysande färg gjordes förr med radioaktivt material. Det är nog inte konstigare än så.

Är väl samma som fanns eller kanske fortfarande finns i vissa armbandsur.
Citera
2023-02-23, 19:04
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är väl samma som fanns eller kanske fortfarande finns i vissa armbandsur.
Visst, och det var bland annat urtavlor som "radiumflickorna" målade.

Vet att vi på landet hade självlysande strömbrytare till takbelysningen, antagligen också radioaktiva. Brukade ligga och titta på den där gulgröna knappen när jag inte kunde sova.

Tror det i dag finns mindre skadliga varianter av självlysande färg.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-02-23 kl. 19:07.
Citera
2023-02-23, 19:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Vet att vi på landet hade självlysande strömbrytare till takbelysningen, antagligen också radioaktiva. Brukade ligga och titta på den där gulgröna knappen när jag inte kunde sova.

Du är då säkerligen helt radioaktiv nu😀 Vårt hus var byggt lite senare och hade inte dessa strömbrytare så jag har klarat mig bättre.
Citera
2023-02-23, 19:49
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Kanske vetenskaplig okunskap hos mig också, men handlar det inte om radioaktiv strålning?
Det finns radioaktiva ämnen och dessa ger upphov till joniserande strålning. Uttrycket "radioaktiv strålning" är missvisande och jag förväntar mig mer av journalister vars jobb det är att uttrycka sig korrekt i skrift.
Citera
2023-02-23, 19:52
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Det finns radioaktiva ämnen och dessa ger upphov till joniserande strålning. Uttrycket "radioaktiv strålning" är missvisande och jag förväntar mig mer av journalister vars jobb det är att uttrycka sig korrekt i skrift.
Då kanske vi ska börja med att be Strålsäkerhetsmyndigheten om att vara lite tydligare. Även om de inte skriver "radioaktiv strålning" så tänker mig jag att strålning från radioaktiva ämnen torde vara just "radioaktiv strålning".
Radioaktiva ämnen finns i låga koncentrationer i vår omgivning och kan påverka dig genom den strålning de sänder ut. Du utsätts dagligen för naturlig strålning från rymden och från radioaktiva ämnen som finns i mark, vatten och våra egna kroppar. Vid medicinska undersökningar och behandlingar kan du också utsättas för strålning.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/om-stralning/
Citera
2023-05-21, 00:27
Medlem
Citat:
Då kanske vi ska börja med att be Strålsäkerhetsmyndigheten om att vara lite tydligare. Även om de inte skriver "radioaktiv strålning" så tänker mig jag att strålning från radioaktiva ämnen torde vara just "radioaktiv strålning".
Radioaktiva ämnen finns i låga koncentrationer i vår omgivning och kan påverka dig genom den strålning de sänder ut. Du utsätts dagligen för naturlig strålning från rymden och från radioaktiva ämnen som finns i mark, vatten och våra egna kroppar. Vid medicinska undersökningar och behandlingar kan du också utsättas för strålning.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/om-stralning/

Citatet från SSM är helt i sin ordning. Radioaktiv kommer från latin och betyder "strålande". "Radioaktiv strålning" blir således "strålande strålning", vilket blir knasigt. Joniserande strålning är korrekt term. Man kan använda mer svepande och övergripande termer som "strålning" eller "radioaktivitet" var för sig med, men inte tillsammans. Tex strålningen från din mikrovågsugn är inte joniserande.
Citera
2023-05-22, 21:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Tror det i dag finns mindre skadliga varianter av självlysande färg.

De flesta av dessa självlysande knappar var inte radioaktiva utan laddades med ljus och lyste i en kvart eller så när ljuset slocknade, precis som dagens nödutgångsskyltar.
Citera
2023-05-23, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Girlnextdoor751
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...n-i-karlskrona

Hur har detta kunnat hända?
För att vi har noll koll.
Tacka Sossarna och moderaterna för detta
Citera
  • 1
  • 2