Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-23, 15:07
  #1
Medlem
Anso10765s avatar
Jag undrar; om man har en mobil med oreggat kontantkort, då går det ju inte tanka på igen nu med den nya lagen....

...men kan det vara möjligt att använda mobilen enbart med wifi? Där kan man ju även ringa med appar som whatsapp tex?

På så sätt kan man ju fortsätta använda sin mobil utan att ha ett reggat kontantkort I? Men då såklart bara inomhus där det finns wifi.

Fungerar då simkortet där man har alla sina kontakter, bilder osv?

Någon som vet?
Citera
2023-02-23, 15:19
  #2
Medlem
Kontantkort brukar bara vara aktiva om man tankar på dom regelbundet, hur ofta är operatörsspecifikt.
Dom flesta verkar ha att man måste fylla på minst en gång per år, om inte så avaktiveras kortet och numret.
__________________
Senast redigerad av Nypan-sr 2023-02-23 kl. 15:24.
Citera
2023-02-23, 15:21
  #3
Medlem
Anso10765s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Kontantkort brukar bara vara aktiva om man tankar på dom regelbundet, hur ofta är operatörsspecifikt.
Det var inte svar på min fråga. Undrar om jag kan använda mobilen med enbart wifi. Utan att tanka på kortet o utan att registrera kontantkortet?
Citera
2023-02-23, 15:21
  #4
Medlem
Du kan surfa med wifi utan kontantkort ja..
Citera
2023-02-23, 15:22
  #5
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anso10765
Jag undrar; om man har en mobil med oreggat kontantkort, då går det ju inte tanka på igen nu med den nya lagen....

...men kan det vara möjligt att använda mobilen enbart med wifi? Där kan man ju även ringa med appar som whatsapp tex?

På så sätt kan man ju fortsätta använda sin mobil utan att ha ett reggat kontantkort I? Men då såklart bara inomhus där det finns wifi.

Fungerar då simkortet där man har alla sina kontakter, bilder osv?

Någon som vet?
Du kan använda telefonen helt utan simkortet också, men du kan ju inte ringa med oreggat kontantkort som jag förstått det... Dina kontakter bör du väl spara i telefonen i stället för på simkortet och du sparar inga bilder på ett simkort (möjligtvis menar du minneskort?), dessa sparas ju i telefonens minne (lagring).
Citera
2023-02-23, 15:23
  #6
Medlem
Anso10765s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Du kan surfa med wifi utan kontantkort ja..
......och fungerar simkortet såtillvida att jag kan se mina kontakters uppgifter, mina bilder osv?
Citera
2023-02-23, 15:25
  #7
Medlem
Anso10765s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Du kan använda telefonen helt utan simkortet också, men du kan ju inte ringa med oreggat kontantkort som jag förstått det... Dina kontakter bör du väl spara i telefonen i stället för på simkortet och du sparar inga bilder på ett simkort (möjligtvis menar du minneskort?), dessa sparas ju i telefonens minne (lagring).
Ja minneskortet såklart 😉

Jo men jag kan väl ringa via wifi med whatsapp?

Men utan wifi täckning fungerar det inte såklart
Citera
2023-02-23, 15:26
  #8
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anso10765
......och fungerar simkortet såtillvida att jag kan se mina kontakters uppgifter, mina bilder osv?

Om du inte har sparat det på kontaktkortet så ja. Om jag reser längre så inaktiverar jag ibland mitt vanliga simkort så jag inte råkar använda det, brukar skaffa ett smikort i det landet jag är. Innan jag hunnit skaffa ett så kör jag på via wifi, appar kontakter m.m. kan du använda. Vanliga ringa går inte men ex whatsapp är inga problem.
Citera
2023-02-23, 15:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anso10765
Ja minneskortet såklart 😉

Jo men jag kan väl ringa via wifi med whatsapp?

Men utan wifi täckning fungerar det inte såklart
Allt fungerar precis som vanligt! Utan att du kan använda kontantkortet om det nu är avstängt, dina kontakter beror ju på om dessa är lagrade i mobilen eller på kortet.
Citera
2023-02-23, 15:28
  #10
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anso10765
Det var inte svar på min fråga. Undrar om jag kan använda mobilen med enbart wifi. Utan att tanka på kortet o utan att registrera kontantkortet?
Plocka ut ditt simkort och testa själv då du inte fattar fast flera jag sagt det rätta svaret redan i tråden.
Citera
2023-02-23, 15:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anso10765
Ja minneskortet såklart 😉

Jo men jag kan väl ringa via wifi med whatsapp?

Men utan wifi täckning fungerar det inte såklart
I whatsapp måste du verifiera ditt telefon-nummer, hur ska du använda whatsapp utan ett aktivt nummer?
Citera
2023-02-23, 16:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
I whatsapp måste du verifiera ditt telefon-nummer, hur ska du använda whatsapp utan ett aktivt nummer?

du kan skaffa ett nummer via it-telefon så det går att lösa ändå
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback