Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-26, 02:42
  #145
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20202020
Har själv gjort den promenaden, inga konstigheter att göra den med skidor utan att knyta in sig i replag. Givetvis med hudar på skidorna då..

Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome
Det är som sagt ingen jättegrej att gå den utan rep, men man bör hålla sig i mitten och inte vara nyfiken och gå nära kanterna med risk för att det släpper från någon hängdriva (som dom gör i den länkade filmen...) Men känns lite onödigt att gå den sträckan med hudar med tanke på att den går upp och ned på en relativt kort sträcka. Hur var förhållandena?

Man ser vid närmare betraktande av bilder att ledens spår upp i backen mot norra toppen (där lavinen gick) ofta ligger en bra bit in från kanten. Om nån har gått där först då och spårat. Man förstår då samtidigt att perspektivet luras på bilder och att den sträckan (från lägsta punkt mellan topparna och upp till nordtoppen) är mkt längre än vad bilder kan ge intryck av. Eller åtminstone att perspektiven inte ger riktgt tydliga besked.

Är det nån som vet hur lång sträckan är? 500 m.? Att gå då först o främst. Eller är det väsentligt kortare?

Jag ser nu att min helt rudimentära kartapp antyder 600 m fågelvägen. Så det borde ju betyda typ över 650 m ?

Gogle Maps anger 1 min. promenad… det är 500 m då?

Eniro ger 651 m hos mig. FV.
__________________
Senast redigerad av Lonnrot 2023-02-26 kl. 03:10.
Citera
2023-02-26, 20:35
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20202020
Bergs har pjäxor, hudar och skidor för utförsåkning/topptur.



Lapplandsjägare är gamla I22, norrlandsjägare är K4, bergs är en pluton på K4.
Säger mig inte mycket, min generation mönstrade inte.
Citera
2023-03-03, 11:51
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man ser vid närmare betraktande av bilder att ledens spår upp i backen mot norra toppen (där lavinen gick) ofta ligger en bra bit in från kanten. Om nån har gått där först då och spårat. Man förstår då samtidigt att perspektivet luras på bilder och att den sträckan (från lägsta punkt mellan topparna och upp till nordtoppen) är mkt längre än vad bilder kan ge intryck av. Eller åtminstone att perspektiven inte ger riktgt tydliga besked.

Är det nån som vet hur lång sträckan är? 500 m.? Att gå då först o främst. Eller är det väsentligt kortare?

Jag ser nu att min helt rudimentära kartapp antyder 600 m fågelvägen. Så det borde ju betyda typ över 650 m ?

Gogle Maps anger 1 min. promenad… det är 500 m då?

Eniro ger 651 m hos mig. FV.

ska man gå med rep bör man vara 3 personer. En person orkar nog inte hålla emot den personen som kanar ner mot stupet speciellt om han dras ner med en lavin. Ett isankare är en fördel att ha med sig.
Citera
2023-03-12, 20:11
  #148
Medlem
Förbandet har publicerat namn och bild godkänt av familjen, verkar ha varit en oerhört duktig kille. Sträckkollade serien där han besteg Sveriges 13 toppar över 2000 meter på 5 dagar, oerhört imponerande. Kan varmt rekommenderas https://youtu.be/DmM9n7-J1E0
Citera
2024-02-01, 13:25
  #149
Medlem
crocodilelilos avatar
Pressmeddelande
Citat:
Utbildningsmoment skapade falsk säkerhet för soldater Statens haverikommission har utrett en lavinolycka som inträffade på Kebnekaise där en soldat omkom. Utredningen visar brister i utbildningen för jägarsoldater. Försvarsmakten bör vidta åtgärder.
Under februari 2023 skulle en övning för värnpliktiga genomföras i fjäll- och bergsmiljö. Under övningen skulle en led upp till Kebnekaises toppar förberedas för de värnpliktiga. Arbetet genomfördes av en särskilt utbildad enhet och bedömdes inte vara förknippat med någon fallrisk. Under arbetet på Kebnekaise gick en av soldaterna längs med bergskammen mellan Nord- och Sydtoppen och kom i samband med det att passera ett riskområde för hängdrivor. En hängdriva brast när soldaten stod på den och en lavin löstes ut. Soldaten sveptes med i lavinen och omkom.
Soldaten var särskilt utbildad att arbeta i fjäll- och bergsmiljö och hade erfarenhet för uppdraget. Utredningen visar dock att vissa utbildningsmoment har bidragit till en uppfattning hos soldater som inneburit att de underskattat riskerna vid passager över hängdrivor. Försvarsmakten bör därför utveckla eller komplettera utbildningsmaterialet och de praktiska övningarna som rör riskerna med hängdrivor.

https://www.havkom.se/assets/reports...lutrapport.pdf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback