Är det bara jag som råkar ut för detta? En liten sten fastnar mellan bromsskivan och skyddsplåten, låter som fan. Ofta räcker det att backa några meter för att den ska lossna, men ibland är det värre och ett par gånger har jag fått pilla ut den när jag har kommit hem (räcker vanligtvis att rucka lite på plåten så ramlar den ut). Avståndet mellan skivan och plåten är liksom perfekt för en liten sten från grusbilen. Har en subaru forester. Har aldrig upplevt det tidigare, men med den här bilen händer det typ en gång i veckan. Verkar som om subaru har jobbat hårt på att få till utformningen av plåten så att den perfekt ska kunna ta emot en liten sten, men fan inte spotta ut den igen. Skitirriterande!
Är det bara jag som råkar ut för detta? En liten sten fastnar mellan bromsskivan och skyddsplåten, låter som fan. Ofta räcker det att backa några meter för att den ska lossna, men ibland är det värre och ett par gånger har jag fått pilla ut den när jag har kommit hem (räcker vanligtvis att rucka lite på plåten så ramlar den ut). Avståndet mellan skivan och plåten är liksom perfekt för en liten sten från grusbilen. Har en subaru forester. Har aldrig upplevt det tidigare, men med den här bilen händer det typ en gång i veckan. Verkar som om subaru har jobbat hårt på att få till utformningen av plåten så att den perfekt ska kunna ta emot en liten sten, men fan inte spotta ut den igen. Skitirriterande!
Fler som har samma problem?
Samma problem här med Volvo. Händer oftare på sommaren och verkstade sa att det är bara att ignorera. Trodde först det var avgassystemet som tog i backen.
Samma problem här med Volvo. Händer oftare på sommaren och verkstade sa att det är bara att ignorera. Trodde först det var avgassystemet som tog i backen.
För mig har det bara hänt på vintern. Den där jävla gruskrossen de envisas med att strö ut så fort det är en minusgrad...
Har hänt mig med, en gång så lyckades den tom slipa ett rätt djupt spår i skivan.
Bänd ut (eller in) bromsskölden lite så kanske inte stenarna fastnar lika lätt.
Annars är problemet övergående, om några år har bromsskölden ändå rostat bort...
En enkel fix är att böja bak skölden lite så mellanrummet blir större, har jag gjort på mina bilar som jag haft detta problem med och det har fungerat bra. Fastnar det sten igen får man böja mer bara.
Aldrig något sin råkat ut för det på mina bilar, men polaren med dina Volvo får stenar i sina bromsar ofta, typ flera ggr per år, senast när jag åkte med honom.
Har haft mängder med verkstadskunder genom åren med det problemet... VW är nog värst.
Som sagt, bara att ignorera... Inget ovanligt och absolut inget farligt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!