Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-01-23, 11:12
  #1
Medlem
Patriarch Ks avatar
Nostalgi! För mig är retro nostalgi och gamla spel såsom Amiga, NES, C64, Atari m,m. Jag tycker detta är ett mycket intressant och mysigt ämne att tala om för man kan inte komma tillbaks i tiden, man kan bara prata om det mysiga som hänt. Därav den här tråden.

Vilka utav de gamla skönheterna är era favoriter? Vilken konsoll/dator ligger dig närmst om hjärtat etc...
Citera
2005-01-23, 11:21
  #2
Medlem
bpajs avatar
NES ligger mig närmast hjärtat just för att det var min första konsoll.

SMB3 ser jag tillbaka på idag som ett fantastiskt spel, för att det var snyggt och innehöll väldigt mycket speltid. Man åstadkom väldigt mycket med nintendots begränsade hårdvara.

Gunsmoke tycker jag än idag är våldsamt underhållande. Det är en riktig tumnötare för att man måste springa runt så mycket för att undvika att bli dödad

Har tyvärr aldrig ägt någon av ovanstående spel själv, men funderar på att rusta upp nintendot och köpa in favoriterna.

Andra spel som förtjänar att nämnas är Ikari Warriors och Ducktales.
Citera
2005-01-23, 11:25
  #3
Medlem
xatrixs avatar
För mig är NES mest en parentes i historien. Jag lirade nog mest golf och Mario på den, rätt snart efter att vi skaffade NES så fick man sin första 386:a som körde över 286:an (och NES) med hästlängder.

C64:an är klart mest minnesvärd. Har två kompletta system kvar. Till 64:an måste Green Beret vara det klart roligaste spelet (som jag minns på rak arm).
Citera
2005-01-23, 11:28
  #4
Banned
murmelmannens avatar
En Amiga 3000b med 5mb minne och 3gb HD.Fan vad kompisarna med sina Amigor 500 var avundsjuka när jag slapp skyffla disketter.
Citera
2005-01-23, 11:34
  #5
Medlem
WSEs avatar
Min 486a med CD-ROM och alla roliga äventyrsspel som kom i början/mitten av 90-talet
Citera
2005-01-23, 11:46
  #6
Medlem
Agent Coopers avatar
Bästa minnena är från C64 och Amiga 500. Trodde även att jag gjorde ett kap som sparade ihop till ett LYNX. Det var kul men det blev aldrig någon hit.
Citera
2005-01-23, 11:53
  #7
Medlem
Patriarch Ks avatar
Jag kan då säga att Monkey Island är mina absoluta favoriter genom tiderna, därför har jag en liten hobby:

http://upl.silentwhisper.net/uplfold...load8/yfay.JPG
Citera
2005-01-23, 11:59
  #8
Medlem
Vampyros Lesboss avatar
Intellivision - Min absoluta favorit, med höjdarlir som Treasure of Tarmin och Utopia.

Sedan efter det så blev det Spectrum 48k med gummisuddstangenter och förutom att ge sig in en fantastisk programmeringsvärld så kunde man njuta av toppliret Underwurlde.
Citera
2005-01-23, 12:19
  #9
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Jag kan då säga att Monkey Island är mina absoluta favoriter genom tiderna, därför har jag en liten hobby:

http://upl.silentwhisper.net/uplfold...load8/yfay.JPG


Woooow. Vill haaaaaaaaaaa!!!
Monkey Island serien och Grim Fandango hör till de klara favoriterna.
Tycker mig även kunna skåda Indiana Jones and the fate of atlantis i din samling. Även det ett kanon lir.
Citera
2005-01-23, 12:21
  #10
Medlem
Patriarch Ks avatar
Jadå, Fate of atlantis är helskönt. Det ligger högt på Toplistan
Citera
2005-01-23, 13:28
  #11
Medlem
SwedishMilks avatar
Elite II: Frontier och Dune II: The Battle for Arrakis, båda på Amigan 600. Ibland gick jag upp en timma tidigare innan jobbet för att få lite extra speltid. Det var tider det. En del spel som släpps idag får en istället att vilja gå och lägga sig en timma tidigare.
Citera
2005-01-23, 13:58
  #12
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishMilk
Elite II: Frontier och Dune II: The Battle for Arrakis, båda på Amigan 600. Ibland gick jag upp en timma tidigare innan jobbet för att få lite extra speltid. Det var tider det. En del spel som släpps idag får en istället att vilja gå och lägga sig en timma tidigare.


Ja Elite 2 ja! Fattade fan aldrig hur man spelade det. KOmmer ihåg att man kunde börja dels på en planet eller i ett rymdskepp. Det slutade dock alltid med att jag krachade in i en planet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback