• 1
  • 2
2023-02-18, 18:42
Medlem
Bartman777s avatar
Var precis ute på en promenad och jag såg då något som såg ut som en extremt starkt lysande stjärna, gulaktig. Den var ganska lågt på himlen i nord/nordväst nu kl. 18.35

Jag såg precis denna ligga väldigt lågt på himlen för ett par veckor sedan också, men sedan har den varit "borta". Först nu såg jag den igen. Jag befinner mig i norra Dalarna.

Vad är det för något? Väldigt stor också.
Citera
2023-02-18, 18:50
Medlem
Bilgamess avatar
Starkt lysande indikerar Venus, men väderstrecken stämmer inte. Venus står i västsydväst ungefär, och snett ovanför till vänster finns Jupiter som en inte fullt lika stark stjärna.

Är du säker på att det var nord/nordväst?
Citera
2023-02-18, 18:52
Medlem
Mindbreaths avatar
Stjärnan Vega står i nordväst, det är den näst starkaste stjärnan på den norra stjärnhimlen.
Citera
2023-02-18, 18:52
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Starkt lysande indikerar Venus, men väderstrecken stämmer inte. Venus står i västsydväst ungefär, och snett ovanför till vänster finns Jupiter som en inte fullt lika stark stjärna.
Det stämmer att (vad jag har förstått) Jupiter är ovanför till vänster och inte fullt lika stark.
Så du har säkert rätt med väderstrecken och att det är Venus.

Brukar man kunna se Venus så här tydligt?
Som sagt så gjorde jag det för cirka 2 veckor sedan senast.
Citera
2023-02-18, 18:56
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Stjärnan Vega står i nordväst, det är den näst starkaste stjärnan på den norra stjärnhimlen.
Ptjaa, jag vet inte, den är snett nedanför vad jag förstått är Jupiter, men nu ser jag den inte längre, den har gått för lågt. Syntes bara en kort stund.
Citera
2023-02-18, 18:58
Medlem
Mindbreaths avatar
Du kan ladda ner en app som heter stellarium till telefonen, den kan du rikta mot stjärnhimlen så berättar den vad du ser. Den är jättebra, brukar jag använda för att lära mig om stjärnhimlen.
Citera
2023-02-18, 18:59
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Det stämmer att (vad jag har förstått) Jupiter är ovanför till vänster och inte fullt lika stark.
Så du har säkert rätt med väderstrecken och att det är Venus.

Brukar man kunna se Venus så här tydligt?
Som sagt så gjorde jag det för cirka 2 veckor sedan senast.
Brukar och brukar, Venus är det ljusstarkaste objektet på natthimlen frånsett månen. Venus rörelser upprepas vart åttonde år, så för åtta år sedan stod Venus ungefär på samma ställe på himlen, och med samma ljusstyrka. Vissa år är den synlig på morgonhimlen på våren, och kvällshimlen på hösten, vilket är sämsta tänkbara för en svensk observatör, medan den andra år är synlig på kvällarna på våren och morgnarna på hösten. 2023 är ett sådant år, så förvänta dig en ljus Venus i höst också.
Citera
2023-02-18, 19:00
Medlem
Citat:
Var precis ute på en promenad och jag såg då något som såg ut som en extremt starkt lysande stjärna, gulaktig. Den var ganska lågt på himlen i nord/nordväst nu kl. 18.35

Jag såg precis denna ligga väldigt lågt på himlen för ett par veckor sedan också, men sedan har den varit "borta". Först nu såg jag den igen. Jag befinner mig i norra Dalarna.

Vad är det för något? Väldigt stor också.
Som sagt, Venus ligger strax över horisonten i väst, och även jupiter, ingen av dem i nordväst dock.
Citera
2023-02-18, 19:12
Medlem
Raytheons avatar
Reagerade också på den. Den pulserar.
Citera
2023-02-18, 19:30
Medlem
Lagerthas avatar
Ja, Venus i sydväst lyser väldigt starkt sedan någon vecka tillbaka.

Finns så klart en högst naturlig förklaring på detta men vad är den?
Citera
2023-02-18, 19:55
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Reagerade också på den. Den pulserar.
Precis!
Men låter på expertisen som att det är Venus, så jag litar på det!
Citera
2023-02-18, 20:08
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Precis!
Men låter på expertisen som att det är Venus, så jag litar på det!
Pulserar den är det troligen inte Venus, eftersom planeter sällan blinkar på himlen, om inte atmosfären är exceptionellt turbulent.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback