Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-18, 12:30
Medlem
Hej,
Jag har haft problem med depressioner i större delen av mitt liv och medicinerats mer eller mindre sedan tidig tonår.
Efter att ha varit inom psykiatrin i hela mitt vuxna liv och provat allt ifrån psykoterapi, ätstörningsvård och DBT insåg någon till slut (20 år senare) att jag snarare hade högfungerande autism och inte personlighetsstörning.

Jag har mått ganska bra i perioder och hade enbart årlig uppföljning inom psykiatrin mellan jag var 30-35 år. Under den tiden har jag enbart fått Cymbalta (maxdos) och 20 mg Zolpidem utskrivet från psykiatrin.
Jag har ett bra jobb, vänner och har varit så aktiv jag kunnat för att ha ett bra liv (har alltså inte förväntat mig att livet ska bli bra genom enbart psykvård) och har verkligen gjort allt jag kunnat komma på för att dels må så bra jag kan och dels vara fungerande i samhället.

Senaste åren har jag dock försämrats radikalt rent depressivt. Gör ingenting som inte är absolut nödvändigt, har mycket självmordstankar och ångest. Jag kan även hantera ångesten i sig utan att bli självdestruktiv idag även om ångesten såklart är jobbig. Men jag orkar inte hantera depressiviteten längre!

Jag skulle vilja ha någon kraftfull medicin i alla fall tillfälligt för att ”komma tillbaka” för de jag provat hittills har gett måttlig till ingen effekt och jag är trött på att provas med den ena efter andra liknande medicinen. Vill ha något som faktiskt fungerar.
Har någon något tips?

Hittills har jag provat:
Antidepressiva
Cymbalta (nuvarande)
Voxra (nuvarande)
Sertalin
Flouxetin
Seroxat
Efexor
Mianserin
Cipralex

Stämningsstabiliserande:
Karmbazapin (stavning?)
Lyrica

Ångestdämpande:
Atarax
Lergigan
Theralen
Oxascand (nuvarande)
Buspiron (nuvarande)
Nozinan
Truxal
Diazepam
Xanor
Temesta

Och säkert några fler jag glömt bort. Jag är som sagt trött på att stoppas på nya, liknande, tabletter hela tiden som inte fungerar och äta så många tabletter. Jag skulle vilja ha EN medicin/behandling som faktiskt fungerar.
Så snälla, ge mig tips!
Citera
2023-02-18, 12:35
Medlem
Det finns inga tabletter mot depression. Du är sjuk i själen. SSRI och allt annat fungerar inte, vilket påvisats i litteraturen och det finns ingen kemisk obalans.

Istället får du jobba på att hitta nya perspektiv på livet, dig själv och din situation. I slutändan är det du som bestämmer hur du vill må, inte din situation, någon medicin eller annan person.

Om du verkligen måste ta något så rekommenderar jag att du microdoserar LSD eller psilocybin, psykofarmaka är skräp och hjälper ingen.
Citera
2023-02-18, 12:36
Avstängd
torstenferdinands avatar
Frisk luft och mindre internet kanske? Har själv märkt att det funkat för mig. Ju mindre tid jag spenderar framför denna skärm ju bättre mår jag och ju bättre påverkan har jag även på min omgivning.
Citera
2023-02-18, 13:48
Medlem
Tomtatpolls avatar
Du kan mer eller mindre bota dina problem till 90% genom följande:

Sömnrutiner, sova minst 8h per natt.
Gå en timme om dagen minst.
Utesluta kolhydrater så mycket som möjligt.

Vidare kan du även hinka i dig 5000IU D-vitamin, 100mg k2, 500mg magnesium. Ta D-vitaminen på morgonen och magnesiumen på kvällen.

Kan rekommendera keto.

Bonus är meditation och 18h fasta varje dag.

Kan nästan garantera att ovan kommer lösa dina problem och du kommer slippa dina konstiga mediciner.

Om du är seriös med din vilja att lösa problem så gör du ovan, annars kan du fortsätta att tycka synd om dig själv. Skiter i vilket.

Edit: Omega 3 med, och ge fan i alkohol, ökar bara din stressnivå.
Senast redigerad av Tomtatpoll 2023-02-18 kl. 14:10.
Citera
2023-02-18, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Hej,
Jag har haft problem med depressioner i större delen av mitt liv och medicinerats mer eller mindre sedan tidig tonår.
Efter att ha varit inom psykiatrin i hela mitt vuxna liv och provat allt ifrån psykoterapi, ätstörningsvård och DBT insåg någon till slut (20 år senare) att jag snarare hade högfungerande autism och inte personlighetsstörning.

Jag har mått ganska bra i perioder och hade enbart årlig uppföljning inom psykiatrin mellan jag var 30-35 år. Under den tiden har jag enbart fått Cymbalta (maxdos) och 20 mg Zolpidem utskrivet från psykiatrin.
Jag har ett bra jobb, vänner och har varit så aktiv jag kunnat för att ha ett bra liv (har alltså inte förväntat mig att livet ska bli bra genom enbart psykvård) och har verkligen gjort allt jag kunnat komma på för att dels må så bra jag kan och dels vara fungerande i samhället.

Senaste åren har jag dock försämrats radikalt rent depressivt. Gör ingenting som inte är absolut nödvändigt, har mycket självmordstankar och ångest. Jag kan även hantera ångesten i sig utan att bli självdestruktiv idag även om ångesten såklart är jobbig. Men jag orkar inte hantera depressiviteten längre!

Jag skulle vilja ha någon kraftfull medicin i alla fall tillfälligt för att ”komma tillbaka” för de jag provat hittills har gett måttlig till ingen effekt och jag är trött på att provas med den ena efter andra liknande medicinen. Vill ha något som faktiskt fungerar.
Har någon något tips?

Hittills har jag provat:
Antidepressiva
Cymbalta (nuvarande)
Voxra (nuvarande)
Sertalin
Flouxetin
Seroxat
Efexor
Mianserin
Cipralex

Stämningsstabiliserande:
Karmbazapin (stavning?)
Lyrica

Ångestdämpande:
Atarax
Lergigan
Theralen
Oxascand (nuvarande)
Buspiron (nuvarande)
Nozinan
Truxal
Diazepam
Xanor
Temesta

Och säkert några fler jag glömt bort. Jag är som sagt trött på att stoppas på nya, liknande, tabletter hela tiden som inte fungerar och äta så många tabletter. Jag skulle vilja ha EN medicin/behandling som faktiskt fungerar.
Så snälla, ge mig tips!

Tillägg av lamotrigin till SSRI funkar jättebra för mig! Har haft det i ca 8 år nu.
Citera
2023-02-18, 17:02
Medlem
Hade en gång i tiden besvär med depressioner ofta relaterade till arbetssituationer. Försökte få hjälp via psykiatrin och ordinerades olika mediciner. Först när jag valde att skippa all medicinering och började fokusera på att ta alla varningssignaler på allvar har jag blivit av med problemen. De bästa medicinen är att fokusera på sig själv och sitt fysiska välbefinnande. Dvs att hålla kroppen i fysisk trim är bästa medicinen. Min erfarenhet är att psykofarmaka snarare försämrar situationen än hjälper.
Citera
2023-02-18, 17:58
Medlem
fittballenigrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtatpoll
Du kan mer eller mindre bota dina problem till 90% genom följande:

Sömnrutiner, sova minst 8h per natt.
Gå en timme om dagen minst.
Utesluta kolhydrater så mycket som möjligt.

Vidare kan du även hinka i dig 5000IU D-vitamin, 100mg k2, 500mg magnesium. Ta D-vitaminen på morgonen och magnesiumen på kvällen.

Kan rekommendera keto.

Bonus är meditation och 18h fasta varje dag.

Kan nästan garantera att ovan kommer lösa dina problem och du kommer slippa dina konstiga mediciner.

Om du är seriös med din vilja att lösa problem så gör du ovan, annars kan du fortsätta att tycka synd om dig själv. Skiter i vilket.

Edit: Omega 3 med, och ge fan i alkohol, ökar bara din stressnivå.
Detta är bra tips för att få mer ork och energi men botar knappast depression, möjligtvis lättare depression.

TS, menar du att du har depression i perioder och att du mår bättre i andra perioder? Det är tyvärr jättesvårt att ge lösningar vid psykisk ohälsa utan att veta personens situation, personlighet osv till nästan 100% och det finns det bara en som gör, en själv. Alla är olika och alla behöver olika lösningar. Jag tror att du måste komma till roten varför. Varför du mår så här dåligt.

Någon medicin kan jag inte rekommendera då jag inte är en läkare men det låter som du testat det mest inom SSRI utan gott resultat.

Du nämner återkommande depressioner och att SSRI knappt fungerar detta kan vara tecken på bipolär. Har du blivit utredd för det? Nämn det understrukna för din läkare och att du vill bli utredd för bipolär sjukdom.

Tills dess, kämpa på och ta promenader i naturen (nej detta botar inte depression som vissa hävdar men det kan ge ett lugn för stunden).
Citera
2023-02-18, 18:10
Medlem
Tomtatpolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittballenigruset
Detta är bra tips för att få mer ork och energi men botar knappast depression, möjligtvis lättare depression.

TS, menar du att du har depression i perioder och att du mår bättre i andra perioder? Det är tyvärr jättesvårt att ge lösningar vid psykisk ohälsa utan att veta personens situation, personlighet osv till nästan 100% och det finns det bara en som gör, en själv. Alla är olika och alla behöver olika lösningar. Jag tror att du måste komma till roten varför. Varför du mår så här dåligt.

Någon medicin kan jag inte rekommendera då jag inte är en läkare men det låter som du testat det mest inom SSRI utan gott resultat.

Du nämner återkommande depressioner och att SSRI knappt fungerar detta kan vara tecken på bipolär. Har du blivit utredd för det? Nämn det understrukna för din läkare och att du vill bli utredd för bipolär sjukdom.

Tills dess, kämpa på och ta promenader i naturen (nej detta botar inte depression som vissa hävdar men det kan ge ett lugn för stunden).

Exakt TS ska bara lägga sig i fosterställning och ge upp. Bra tips där.
Citera
2023-02-18, 18:20
Medlem
fittballenigrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtatpoll
Exakt TS ska bara lägga sig i fosterställning och ge upp. Bra tips där.
Knappast det jag skrev men varsågod att tolka hur du vill och känn dig kränkt.
Citera
2023-02-18, 18:24
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Hej,

Har någon något tips?

Hittills har jag provat:
Antidepressiva
Cymbalta (nuvarande)
Voxra (nuvarande)
Sertalin
Flouxetin
Seroxat
Efexor
Mianserin
Cipralex

Stämningsstabiliserande:
Karmbazapin (stavning?)
Lyrica

Ångestdämpande:
Atarax
Lergigan
Theralen
Oxascand (nuvarande)
Buspiron (nuvarande)
Nozinan
Truxal
Diazepam
Xanor
Temesta

Så snälla, ge mig tips!

Har du provat kallbad?

https://www.hbl.fi/artikel/2f7b8b42-...c-ac21229fa717
Citera
2023-02-18, 18:25
Medlem
Citat:

Precis det du efterspråkar. "Ta inte ansvar för din situation, hitta en diffus diagnos som kan agera offerrock".

Folk som mår dåligt gör det för att de har fel perspektiv på saker och ting, det löser man inte genom att mediciner. Bryter du foten går du till läkaren, är du trasig i hjärtat så får man jobba med det själv.

Att rådge någon att de skall söka för att bli diagnostiserad, och därefter medicinerad, är enbart den lates och den feges utväg.
Citera
2023-02-18, 18:32
Medlem
Tomtatpolls avatar
Citat:

Du gav inte TS några konkreta tips öht, utan bara en massa material TS kan använda som självömkan. Innan TS har testat mina tips som mer eller mindre garanterat kommer att funka, såvida TS inte har en hjärnskada av någon form, så bör TS inte ge upp (vilket är det TS håller på med och du uppmuntrar till).

Antingen gör man något åt problemet eller så gör man det inte. Så trött på folk som söker hjälp men inte är villig att göra det som krävs för att åtgärda det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback