Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-17, 18:46
  #13
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reptiliannews
Du tror inte att allt du nämnde är lösbara problem? Du tror inte att de har förmågan att skilja på djur och människor? så dum. jag är omgiven av idioter.

Du tror inte att AI har svårt att skilja mellan människor som är lagliga bärplockare och människor som låtsar vara bärplockare men som egentligen försöker ta sig över gränsen olagligen?
Eller att AI har svårt att skilja på saker som inte är människor och människor som försöker att inte se ut som människor?
Du tror inte att AI har svårt att identifiera saker som de omöjligt kan se? T.ex. människor i fordon, eller människor i barrskog?
Du tror inte att små och billiga drönare har svårt att hantera vind?
Du tror inte att små och billiga drönare har svårt att lokalisera mål i mörker, regn, snöfall och dimma?
Citera
2023-02-17, 21:17
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Du tror inte att AI har svårt att skilja mellan människor som är lagliga bärplockare och människor som låtsar vara bärplockare men som egentligen försöker ta sig över gränsen olagligen?
Eller att AI har svårt att skilja på saker som inte är människor och människor som försöker att inte se ut som människor?
Du tror inte att AI har svårt att identifiera saker som de omöjligt kan se? T.ex. människor i fordon, eller människor i barrskog?
Du tror inte att små och billiga drönare har svårt att hantera vind?
Du tror inte att små och billiga drönare har svårt att lokalisera mål i mörker, regn, snöfall och dimma?


Jag börjar misstänka att han trollar. För ingen kan vara så dum att komma med det här drönar förslaget.
Citera
2023-02-22, 13:42
  #15
Avstängd
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Så du vill alltså ha ett övervakningssystem som är värdelöst längs stora delar av gränsen (d.v.s. där det finns skog och där folk passerar in i landet med fordon), som inte går att använda när det blåser för mycket och som kommer att ge tiotusentals, hundratusentals eller miljontals falsklarm varje år.

Att få en massa falsklarm så fort harar springer över svensknorska gränsen i Dalsland, gäss flyger över Torneälv, eller bärplockare plockar bär nära gränsen, hjälper inte om folk tar sig in olagligt via personbilar, bussar, pendeltåg, skåpbilar, lastbilar, med flyg och med färja. Det hjälper inte heller mot ryska flygplan som flyger in över drönarna, kommer in med TIR-lastbilar o.s.v.

Det där är inte sant.
Man kan enkelt skala bort djur och t.o.m vissa människor som inte triggar ett larm.
Citera
2023-02-22, 13:49
  #16
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Det där är inte sant.
Man kan enkelt skala bort djur och t.o.m vissa människor som inte triggar ett larm.
Filtrerar man bort saker man inte vill se så börjar man samtidigt filtrera bort saker som man vill se.
Men är lätt att göra en reklamfilm som visar hur effektiv sådan drönarbevakning är.
Citera
2023-02-22, 13:51
  #17
Avstängd
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Filtrerar man bort saker man inte vill se så börjar man samtidigt filtrera bort saker som man vill se.
Men är lätt att göra en reklamfilm som visar hur effektiv sådan drönarbevakning är.

Nej du har fel.
Har på mitt jobb ett rätt så enkelt system.
Där kan jag filtrera bort anställda , hundar , fåglar och har även filtrerat bort räv.
Som inte triggar igång något larm
Citera
2023-02-22, 13:59
  #18
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Nej du har fel.
Har på mitt jobb ett rätt så enkelt system.
Där kan jag filtrera bort anställda , hundar , fåglar och har även filtrerat bort räv.
Som inte triggar igång något larm
Intressant att du skrev ”larm” och inte ”falsklarm”.
Citera
2023-02-22, 14:00
  #19
Avstängd
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Intressant att du skrev ”larm” och inte ”falsklarm”.

Ja de var ju kul att du är lättroad.
Men va är det som är intressant med det?
Citera
2023-02-22, 15:02
  #20
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Ja de var ju kul att du är lättroad.
Men va är det som är intressant med det?
Om du inte får några larm alls så kanske du filtrerar lite för mycket. Bortsett från falska positiva resultat, som rävarna på ditt jobb, så får man tänka på falska negativa resultat, i det här fallet exempelvis en missad smugglare som korsar gränsen.
Citera
2023-02-23, 10:25
  #21
Avstängd
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om du inte får några larm alls så kanske du filtrerar lite för mycket. Bortsett från falska positiva resultat, som rävarna på ditt jobb, så får man tänka på falska negativa resultat, i det här fallet exempelvis en missad smugglare som korsar gränsen.

Jag får larm.
Men har filtrerat bort 95% av alla falsklarm.
Citera
2023-02-23, 19:53
  #22
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Jag får larm.
Men har filtrerat bort 95% av alla falsklarm.
Och där har vi nog problemet, 5 % av falsklarmen återstår.
Citera
2023-02-24, 08:32
  #23
Avstängd
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Och där har vi nog problemet, 5 % av falsklarmen återstår.

Sm jag skrev jag har ett blilligt system.

Om man dundrar på med riktiga grejer så blir det något helt annat.

Ja kan för lite för att ge mig in i en diskussion om detta.
Mitt bidrag till tråden var att påvisa ett uppenbart fel inlägg
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback