Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-16, 07:11
  #1
Medlem
Nightowlens avatar
Dagens Sverige gillar facebook och twitter, varför gillar man inte svenska hemsidor längre? Som t.ex flashback och familjeliv, dom sidorna är inte så aktiva längre.

Istället har man gått över till amerikanska sidor som facebook och twitter, när man kan besöka svenska hemsidor och skriva på svenska på dessa svenska sidorna bevarar man den svenska kulturen också, istället har man övergått till dessa amerikanska sidor fullt ut.

Sverige borde gilla sitt språk och kultur och värna om sina sidor och communities, eller vad anser flashback?

Googlar man överallt nu så ser man bara facebook och twitter hemsidor, även google har gjort oss mer amerikaniserade i Sverige.
Citera
2023-02-16, 07:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightowlen
Dagens Sverige gillar facebook och twitter, varför gillar man inte svenska hemsidor längre? Som t.ex flashback och familjeliv, dom sidorna är inte så aktiva längre.

Istället har man gått över till amerikanska sidor som facebook och twitter, när man kan besöka svenska hemsidor och skriva på svenska på dessa svenska sidorna bevarar man den svenska kulturen också, istället har man övergått till dessa amerikanska sidor fullt ut.

Sverige borde gilla sitt språk och kultur och värna om sina sidor och communities, eller vad anser flashback?

Googlar man överallt nu så ser man bara facebook och twitter hemsidor, även google har gjort oss mer amerikaniserade i Sverige.

Internet var underbart 95.

Nu är det en institution.
Citera
2023-02-16, 08:51
  #3
Avstängd
MrSwedeGliderRunts avatar
Har ingen facebook, men när jag hade den, upplevde jag den som totalt värdelös sista åren, då man styrdes in totalt på 5 vänners uppdateringar samt reklam. Idag är nog flashback samt discord bäst, fast anonymt, så inte riktigt samma sak.
Citera
2023-02-16, 10:09
  #4
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Sociala medier
/Moderator
Citera
2023-02-16, 11:05
  #5
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Har ingen facebook, men när jag hade den, upplevde jag den som totalt värdelös sista åren, då man styrdes in totalt på 5 vänners uppdateringar samt reklam. Idag är nog flashback samt discord bäst, fast anonymt, så inte riktigt samma sak.

Discord är väl vanligare för de som har specialintressen samt yngre. Det är få yngre som använder facebook. Vet ingen som är aktiv över huvudtaget på twitter.

Familjeliv är så litet att det knappt existerar. Bygghemma och liknande sajter är typ 10 gånger större och mer aktiva.
¨
Att det finns så få socialamedia-sajter i sverige beror mycket på att lagstiftningen kräver mycket och att det inte är så lönsamt. Det är därför de stora medieföretagens satsningar dött ut.
Citera
2023-02-16, 12:34
  #6
Avstängd
Sillsvins avatar
Facebook och Twitter går väl knappast att jämföra med anonyma diskussionsforum? De fyller ju inte samma funktion för fem öre och jag undrar om jag skulle påstå att ett anonymt forum är ett socialt media.
Citera
2023-02-16, 15:19
  #7
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
De fyller ju inte samma funktion för fem öre och jag undrar om jag skulle påstå att ett anonymt forum är ett socialt media.

Nätforum är ju i allra högsta grad sociala medier. Det är ju en platform där användarna interagerar med varandra. Vem har sagt att alla sociala medier ska fylla samma funktion, den grundläggande funktionen att interagera med andra människor är ju den gemensamma faktorn för sociala medier.

Men visst särkilt lika är ju inte Facebook, Twitter eller Flashback. Inte heller Facebook med Twitter. De är helt enkelt sociala medier, utan för den delen vara särskilt lika.

Man behöver inte använda Google, Facebook eller Twitter det är faktiskt väldigt enkelt att inte göra det. Det är bara att ta bort sina konton, det är inte särskilt svårt, måhända att om man har ett G-mailkonto där adressen är knuten men det är bara att fasa ur kontot på sikt.
__________________
Senast redigerad av Pojkekorv 2023-02-16 kl. 15:24.
Citera
2023-02-17, 17:12
  #8
Medlem
Fast om fejjy och twitter tagit över internet måste man ta tillbaka det förstår du.
Citera
2023-02-17, 22:04
  #9
Medlem
brianmolkos avatar
På Facebook blir man ju instängd i en bubbla, det är inte särskilt socialt...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback