2023-02-16, 23:32
Medlem
Köp en billig Gouda. Lagra den 1-2 år i kylskåp i oöppnad förpackning. Mums filibabba!

Strunta i sista förbrukningsdatum.
Hur tror ni att andra ostar kan lagras i flera år och säljas dyrt?
Citera
2023-02-16, 23:44
Avslutad
Det beror väl på märket, arla osten ligger på samma snittpris som alla andra "vanliga" ostar /kg.
I min butik brukar det vara "gräddis" eller "jämtgård" det är kampanj på året runt för 50-60kr.
Citera
2023-03-25, 04:52
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Den är inte så goud utan ganska tråkig som ost. Massproducerad och därför billig.

Det är STOR skillnad mellan olika tillverkare. De billigaste smakar nästan ingenting medan de som är dyrare brukar ha väldigt mycket smak. Det är nästan så att man inte kan tro att det är samma typ av ost om det inte vore för konsistensen.
Citera
2023-04-07, 00:37
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Det är STOR skillnad mellan olika tillverkare. De billigaste smakar nästan ingenting medan de som är dyrare brukar ha väldigt mycket smak. Det är nästan så att man inte kan tro att det är samma typ av ost om det inte vore för konsistensen.

Antar det är lagringstiden som skiljer. Mer umami och smak ju längre den lagras. Och dyrare.
Citera
2023-04-11, 20:49
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Antar det är lagringstiden som skiljer. Mer umami och smak ju längre den lagras. Och dyrare.

Med största sannolikhet.
ICA, Coop, mfl. brukar ju ha gouda ostkuber till lågt pris då och då, dessa smakar mer eller mindre ingenting. (god konsistens dock imho)

Sedan har t ex wernerssons goudaostar som smakar som en käftsmäll i munnen. Personligen gillar jag de som är lite mildare i smaken och som har den där mjuka konsistensen som de billigaste har.
Citera
2023-04-11, 22:42
Medlem
Teklanissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemosproblemos
Köp en billig Gouda. Lagra den 1-2 år i kylskåp i oöppnad förpackning. Mums filibabba!

Strunta i sista förbrukningsdatum.
Hur tror ni att andra ostar kan lagras i flera år och säljas dyrt?
Problemet är bara att kunna lagra tillräckligt mycket ost för att hålla sig "flytande". Hur stor kyl behöver man?
Citera
2023-04-11, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
86 kr kilot står det ju där
"där" är inte axfood Snabbgross som förmodligen menades.
Senaste priset jag såg på Snabbgross var 62,50 inkl moms.
Senast redigerad av corvuscornix 2023-04-11 kl. 23:13.
Citera
2024-04-02, 15:21
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Vad är det som gör att Goudaost är så god? Mycket smak utan att vara smulig och jobbig.
Citera
2024-04-05, 23:48
Medlem
Vem0ths avatar
Riktig Gouda är rätt dyrt då det är väldigt få tillverkare idag som gör det. Däremot denna smaklösa Gouda även Edamer massproduceras i Tyskland och exporteras till hela Europa. Dessa smakar princip bara mjölkfett med en ton av ost.

Då den överväldigande majoriteten som köper dessa ostar är just muslimer, varför vet jag inte då jag har inte koll på ostkulturen i mellanöstern. Men gissningsvis så har priset gått ned eftersom efterfrågan på ost som specifikt muslimer vill äta är väldigt hög.
Citera
2025-10-02, 17:25
Medlem
McCarthy01s avatar
Där jag bor är alla ostar ungefär lika dyra. Är väl ICA Basics Gouda som är någorlunda billig.
Citera
2025-10-02, 17:30
Medlem
BewilderedHulders avatar
Köpte en billig Gouds en gång. Aldrig mer!
Gouda kommer inte innanför min dörr om så någon kastar en gouda efter mig ....
Citera
2026-01-13, 11:43
Medlem
Finns mer lagrad på ostbutik
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem