Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Jag menar att handlarna tar så mycket de kan för maten, det är ju inte så att de säljer ett paket makaroner för 20 kr fastän de skulle kunna få 26 kr. Sänks momsen så är det frömst handlarna som tjänar på det.
Fattar hur du tänker och det du nämner är såklart en risk men inom livsmedelsindustrin har vi en hyfsat fungerande konkurrens till skillnad mot exempelvis bensinbolagen där de tycks vara eniga om vad en liter bränsle ska kosta.
Sen ogillar jag skarpt konceptet med moms och tycker att den inkomsten staten förlorar på ett slopande kan läggas på den vanliga skatten. Visst det blir mindre pengar netto för de med höga inkomster vilket det såklart blir för de med medelinkomst och lägre också, men med slopad moms tjänar de förmodligen på det inslutändan.
Nu vet jag inte exakt hur MP:s förslag ser ut. Men även om jag ogillar moms tycker jag ändå att det kan ha ett syfte. Tycker att man kan ha en viss moms på varor som beviserligen orsakar sjukdomar, sådant som inte producerats på ett schysst sätt osv. Lite ansvar får man ju ta som konsument om man ska pyssla med onyttigheter.