2023-02-13, 20:30
Medlem
Som mjölk, bröd och ägg. Enligt MP kan miljonärer tjäna pengar på elstödet men detta skulle hjälpa de verkligt behövande.

Bra?

https://www.aftonbladet.se/minekonom...vissa-matvaror
Citera
2023-02-13, 20:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsenastenytt
Som mjölk, bröd och ägg. Enligt MP kan miljonärer tjäna pengar på elstödet men detta skulle hjälpa de verkligt behövande.

Bra?

Nej, ett uselt förslag! Visst har vi moms på maten men handlarna tar redan så mycket de kan för maten, tas momsen bort blir maten snart dyrare och staten fattigare.

Och eftersom det är MP så lär väl bara ekologiska livsmedel vara undantagna.
Citera
2023-02-13, 20:50
Medlem
Var väl det enda vettiga förslag som nånsin kommit från det partiet.
Riktigt bra fördelningspolitik.
Citera
2023-02-13, 20:53
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Då kommer folk äta mindre ute och mohammed kommer sälja färre pizzor.

Är de fucking rasister i MP?

Varför skulle folk äta mindre för att man tar bort moms på matvaror? Vet inte vilken planet du bor på men i min värld sjunker priserna då.
Citera
2023-02-13, 21:01
Medlem
Matmonsen är en skatt-på-skatt och de som arbetar har redan betalat sin beskärda del, så den är fruktansvärt orättvis. Så jag tycker att de som jobbar ska komma undan med att slippa betala moms för maten. Ta bort momsen helt och lägg det istället på deklarationen.
Citera
2023-02-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nej, ett uselt förslag! Visst har vi moms på maten men handlarna tar redan så mycket de kan för maten, tas momsen bort blir maten snart dyrare och staten fattigare.

Jag vet inte hur du resonerar här. Skulle beskattning av denna transaktion ha noll inverkan på priset? Finns det inte konkurrens mellan matbutiker, så att folk helst går till den som sänker sina priser när det är möjligt? Resonerar du likadant om all beskattning?
Citera
2023-02-13, 21:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeppslag
Jag vet inte hur du resonerar här. Skulle beskattning av denna transaktion ha noll inverkan på priset? Finns det inte konkurrens mellan matbutiker, så att folk helst går till den som sänker sina priser när det är möjligt? Resonerar du likadant om all beskattning?

Jag menar att handlarna tar så mycket de kan för maten, det är ju inte så att de säljer ett paket makaroner för 20 kr fastän de skulle kunna få 26 kr. Sänks momsen så är det frömst handlarna som tjänar på det.
Citera
2023-02-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlssonss374
Matmonsen är en skatt-på-skatt och de som arbetar har redan betalat sin beskärda del, så den är fruktansvärt orättvis. Så jag tycker att de som jobbar ska komma undan med att slippa betala moms för maten. Ta bort momsen helt och lägg det istället på deklarationen.

Varför lägga det på deklarationen? Du vill att staten ska ta dina pengar men på ett annat sätt bara?
Citera
2023-02-13, 22:05
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsenastenytt

Bra?

Ser inte att det står nånstans att miljonärer kan tjäna pengar på el-stödet?

Kan du citera eller förklara?
Citera
2023-02-13, 22:17
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Jag menar att handlarna tar så mycket de kan för maten, det är ju inte så att de säljer ett paket makaroner för 20 kr fastän de skulle kunna få 26 kr. Sänks momsen så är det frömst handlarna som tjänar på det.

Fattar hur du tänker och det du nämner är såklart en risk men inom livsmedelsindustrin har vi en hyfsat fungerande konkurrens till skillnad mot exempelvis bensinbolagen där de tycks vara eniga om vad en liter bränsle ska kosta.

Sen ogillar jag skarpt konceptet med moms och tycker att den inkomsten staten förlorar på ett slopande kan läggas på den vanliga skatten. Visst det blir mindre pengar netto för de med höga inkomster vilket det såklart blir för de med medelinkomst och lägre också, men med slopad moms tjänar de förmodligen på det inslutändan.

Nu vet jag inte exakt hur MP:s förslag ser ut. Men även om jag ogillar moms tycker jag ändå att det kan ha ett syfte. Tycker att man kan ha en viss moms på varor som beviserligen orsakar sjukdomar, sådant som inte producerats på ett schysst sätt osv. Lite ansvar får man ju ta som konsument om man ska pyssla med onyttigheter.
Citera
2023-02-13, 22:26
Medlem
Sillsvins avatar
Sådär, då har man läst artikeln också och tycker det är ett vettigt förslag även om finansieringen kan diskuteras.

Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Ser inte att det står nånstans att miljonärer kan tjäna pengar på el-stödet?

Kan du citera eller förklara?

Antar att det är det här citatet du eftersöker:
” – Det är tydligt att människor som har små marginaler oftare bor i lägenheter och hyresrätter och då får man inte så mycket pengar tillbaka. Samtidigt kommer många rapporter om människor med eluppvärmda pooler som får jättemycket pengar tillbaka. Då måste man även kunna hitta förslag som hjälper de som har små marginaler.”.
Senast redigerad av Sillsvin 2023-02-13 kl. 22:28.
Citera
2023-02-13, 22:41
Medlem
Citat:

Var det inte ett rätt bra liv om mjölken som va subventionerad ett tag. Handlarna skyllde på att folk inte köpte billig ekologisk mjölk och gjorde den dyrare än vanlig även om det fanns subventioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in