Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2023-02-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Kronofogden driver in pengarna åt dina syskon.

Du borde skaffa flera jobb så fort du kan.

Jag har två jobb, å betalar lite varje månad till dom.

Varför skulle dom driva in till mina syskon? Jag är inte skyldig dom pengar...
Citera
2023-02-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuX
Snubben vill bara ha hjälp med olika förslag till hur han med massa skulder ska kunna få ännu mer i form av lån. Ingen kommer låna dig pengar om du har aktivt skuldsaldo på kfm. Förlorare.

Jag kommer även betala till kronofogden
Citera
2023-02-12, 20:01
Medlem
Citat:
Kronofogden driver in pengarna åt dina syskon.

Du borde skaffa flera jobb så fort du kan.
Jag har två jobb, å betalar lite varje månad till kronofogden

Citera
2023-02-12, 20:28
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig22022
Finns inga tillgångar.

Om du nu är ärlig och inte prackat på mamma en massa skulder utan hennes vetskap så är det faktiskt kreditgivarnas problem nu. I Sverige har vi fri rätt att slösa potentiella arv på onödiga saker medans man lever. Att vara en ekonomisk idiot är även det tillåtet i Sverige som myndig person (dåliga investeringar/finansiera nöje med krediter/o.s.v.). Om det stämmer att hon har hjälpt dig konstant de senaste åren så finns ett mönster att påvisa. Om du däremot fått meddelande om att hon är döende och snabbt fixat krediter/lån i hennes namn så finns det underlag för att du blir återbetalningsskyldig/åtalbar.

Om det finns tillgångar i dödsboet och du fått förtida arv ska det däremot dras av mot din del av arvet innan du får resterande som du har rätt till. Men finns inga tillgångar finns det inget arv.

Om du aktivt använder kreditkort som stod på mamma för att sköta din ekonomi så kan du inte använda det länge då ägaren av krediten är död. Det bör avslutas fort av kreditgivaren och fortsätter du använda dem så ligger du risigt till. All finansiell aktivitet i dödsboet kommer följas upp av bouppteckningsmannen.

Som du sagt har du inga skulder till dina syskon och skulder till mamma tillhör nu dödsboet (som är en ny entitet skild från din mamma). Alla skulder i dödsboet kvittas mot alla tillgångar som finns enligt prioriteringsordning (skatter dras först t.ex.). Täcker inte tillgångarna skulderna så skrivs resterande skulder av. Finns tillgångar kvar efter skulderna är reglerade så finns det arv att fördela på arvingarna.

Dina syskon kan bli sura för att det inte blir något arv, men om det var mammas val att finansiera dig frivilligt så är det mamma de får bli sura på.
Citera
2023-02-13, 01:07
Medlem
Citat:
Jag har två jobb, å betalar lite varje månad till kronofogden

Du blir skyldig kronofogden skulderna. Kronofogden driver in till syskonen dina.
Citera
2023-02-13, 09:47
Medlem
Citat:
Du blir skyldig kronofogden skulderna. Kronofogden driver in till syskonen dina.

Det tror jag inte,
Citera
2023-02-13, 15:48
Medlem
Citat:
Det tror jag inte,

Vem bryr sig vad en kompistjuv som du tror?
Ditt troende spelar noll roll.

Vad som spelar roll är vad lagen säger
Citera
2023-02-13, 15:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuxi
En avliden(eller dödsbo) kan aldrig ha några skulder. Skulderna försvinner vid döden. Detta är den största orsaken till att bankerna inte vill låna dig pengar efter en viss ålder.

Jodå, de kan ha skulder och t.ex. skatteskulder prioriteras före allt annat.

Vid bouppteckningen räknas alla tillgångar och skulder upp och dödsbodelägarna skall reglera skulderna.
Om tillgångarna inte räcker till så går dödsboet i konkurs och tillgångarna fördelas till fordringsägarna enligt vissa regler.
Citera
2023-02-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Vem bryr sig vad en kompistjuv som du tror?
Ditt troende spelar noll roll.

Vad som spelar roll är vad lagen säger

Snälla kan du sluta vara så otrevlig
Citera
2023-02-13, 21:13
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Min mamma har gått bort och mamma har hjälpt mig genom åren med tex ekonomi och krediter, jag har alltid betala räkningarna som kommer i mammas namn då det är mina skulder betala från mitt konto. Jag har även hjälpt mamma med mycket saker tex handling, städa med mera. Vi kan säga att vi har hjälpt varandra, men jag hann inte betala alla skulder innan mamma gick bort 🥺. Och nu ska det bli bouppteckning om ett tag, jag är den som är bouppgivare, men kommer inte göra bouppteckningen. Mina syskon har inte haft så stor kontakt med mamma som jag hade. Jag prata med mamma flera gånger om dagen. Mina syskon (har tre) vet inte om att mamma har hjälpt mig genom åren.
Jag har nu försökt få lån för att betala dom skulder som mamma har hjälpt mig med. Men får tyvärr inte låna pengar pga betalningsanmärkningar. Jag mår så fruktansvärt dåligt av detta och vet inte hur jag ska berätta för mina syskon 🥺. Dom jag prata med säger det din mamma gjorde innan hon gick bort har ingen med att göra. Men jag vet hur mina syskon fungerar tyvärr. Mår verkligen inte bra av detta. mamma och jag prata mycket om detta om att hon har hjälpt mig och hon var orolig för hur mina syskon kommer ta det.

Jag behöver låna pengar så jag kan betala detta, är det någon som vet var man kan låna pengar med betalningsanmärkning och skulder hos kronofogden? Jag vill göra rätt för mig och betala detta.

Läs noga nu!

Om din mamma hade skulder som är större än beloppet som du var skyldig din mamma så kommer dina syskon inte tjäna på att du betalar tillbaka pengarna.

Vill du göra rätt för dig så ska du ta beloppet du var skyldig din mamma och dela genom antalet syskon som ni är, du själv inräknad, detta är är beloppet som du på sätt och vis är "skyldig" var och ett av dina syskon.

Antingen berättar du för dem nu att det inte känns rätt som det blivit med ekonomin när er mor dog och att du vill lösa det vid lämpligt tillfälle eller så väntar du tills du sparat ihop pengarna och tar upp saken då.

Hör inte bouppteckningsmannen av sig så behöver du inte göra något åt saken.
Senast redigerad av Atamon 2023-02-13 kl. 21:15.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in