Citat:
Ursprungligen postat av
Mindbreath
För mig som inte har den blekaste aning, kan du förklara? Jag känner mig som ett litet barn som blivit trollat för. Fattar inte ett dugg.
Magin förlorar tyvärr mycket av sin tjusning när man vet hur den fungerar. Det finns en hederskodex som går ut på att inte avslöja sina eller andras trick. Jag kan sträcka mig till att hinta om att det som ser ut som fria val inte alltid är det plus att magiker ofta ser till att de har så kallade "outs".
Många gånger leder de åskådaren till att göra vissa saker men ibland gör åskådaren ändå inte som magikern "vill" och då har de andra lösningar som de tar till. I ett trick som går perfekt så behöver de inte använda några av sina "outs" men ibland kan de behöva göra det och då är lösningen oftast inte lika imponerande som den tänkta även om den oftast är god nog för att imponera med.
Så det som ser helt omöjligt ut fungerade just den här gången men utfallet hade kunnat bli annorlunda. De olika tricken i videon är så väl uppbyggda och han är så skicklig att han har en oerhört stor chans att lyckas varje gång han gör det, men även ifall åskådarna hade gjort annorlunda så kan han "rätta" till det, även om det blir svårare för honom eller inte exakt samma resultat i slutändan.
Jag kan ta ett exempel som inte har med det här tricket att göra bara så du förstår tanken. Säg att jag har ett kort som är preparerat på något vis och som jag gjort ett trick med tidigare och som jag nu vill att du ska välja. Det ser ut som ett någorlunda fritt val men med olika tekniker så snävar jag till det så att antalet kort du kan välja mellan trots allt är ganska få. Väljer du mitt tänkta kort kör jag vidare med tricket och det blir ett sjukt imponerande avslut. Väljer du inte kortet så kör jag vidare med ett annat trick och får inte den perfekta avslutningen men du vet ju ändå inte vad som var tanken från början så du blir ändå imponerad.