• 3
  • 4
2023-02-11, 22:47
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeachBob
Det tricket var inte så svårt. Det var en klassisk snedskuren kortlek.

Det borde väl ändå PT ha sett?

/AI
Citera
2023-02-11, 22:49
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratanax2
Uppgjort i förväg. Allt handlar om pengar.

Lägg gärna fram belägg för att Fool us är uppgjort på förhand.

/AI
Citera
2023-02-11, 23:27
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Det borde väl ändå PT ha sett?

/AI
Han gjorde det med en twist.
Citera
2023-02-11, 23:30
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratanax2
Uppgjort i förväg. Allt handlar om pengar.
Nej, det är inte uppgjort.

Premisserna för showen är att de som uppträder visar - och förklarar hur det går till - för en domare. Denne domare är själv magiker. Detta sker innan showen visas.

Penn och Teller ska därefter se uppträdandet. Försöka lista ut tricket - vilket de oftast gör - och därefter tala om ifall de själva blev lurade eller inte.

Det finns inget intresse att bluffa publiken genom att allt skulle vara uppgjort från början.
Citera
2023-02-11, 23:34
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeachBob
Han skall jag titta på.
Gör’t.

Han är intressant. Jag har följt honom i många år och han har lärt mig väldigt mycket.

En annan YT-kanal som kan vara intressant är Scam Nation.
Citera
2023-02-11, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Gör’t.

Han är intressant. Jag har följt honom i många år och han har lärt mig väldigt mycket.

En annan YT-kanal som kan vara intressant är Scam Nation.

Eddie Larsson lyckades ju trolla bort Bobby, de var väl rätt bra gjort?
Citera
2023-02-11, 23:41
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Eddie Larsson lyckades ju trolla bort Bobby, de var väl rätt bra gjort?
Jag vet inte vad du pratar om.

Men imorgon kan jag söka.

Lennart Green = en annan kortmagiker som trollar byxorna av de flesta. Kanske offtopic, men det bjuder jag på.
Citera
2023-02-12, 09:44
Medlem
Galet snyggt!
Citera
2023-02-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
Hur vet du att de inte ljuger för dig?
Jag vet nu hur tricket gick till, och dom olika teknikerna han använde har nog egentligen Penn och Teller koll på.

Dom erkänner ju faktiskt inte att han lurade dom utan Penn sköter det snyggt genom att säga att dom inte hinner överlägga utan dom ger honom priset direkt.

När man vet hur det gick till är det ÄNNU mer imponerande!
Citera
2023-02-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag vet nu hur tricket gick till, och dom olika teknikerna han använde har nog egentligen Penn och Teller koll på.

Dom erkänner ju faktiskt inte att han lurade dom utan Penn sköter det snyggt genom att säga att dom inte hinner överlägga utan dom ger honom priset direkt.

När man vet hur det gick till är det ÄNNU mer imponerande!

Ja, det är ju ganska traditionella grejer han kör, om än oerhört skickligt och smart uppbyggt nummer. Det svåra är ju att hinna uppfatta allting live med alla misdirections och grejer. Ser de allt i efterhand luskar de säkert ut det med tanke på allt de sett genom åren.

Det roliga är alla som ser sådant här och ropar fusk och liknande jämt och ständigt. De förstår inte hur otroligt utstuderade de här tricken oftast är och hur lättlurad människans hjärna bevisligen är. Det finns otroligt få magiker som regelrätt fuskar, plus att i en show som denna så förhindrar programreglerna det helt och hållet.
Senast redigerad av Menlonson 2023-02-12 kl. 18:50.
Citera
2023-02-12, 18:52
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Ja, det är ju ganska traditionella grejer han kör, om än oerhört skickligt och smart uppbyggt nummer. Det svåra är ju att hinna uppfatta allting live med alla misdirections och grejer. Ser de allt i efterhand luskar de säkert ut det med tanke på allt de sett genom åren.

Det roliga är alla som ser sådant här och ropar fusk och liknande jämt och ständigt. De förstår inte hur otroligt utstuderade de här tricken oftast är och hur lättlurad människans hjärna bevisligen är. Det finns otroligt få magiker som regelrätt fuskar, plus att i en show som denna så förhindrar programreglerna det helt och hållet.

För mig som inte har den blekaste aning, kan du förklara? Jag känner mig som ett litet barn som blivit trollat för. Fattar inte ett dugg.
Citera
2023-02-12, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
För mig som inte har den blekaste aning, kan du förklara? Jag känner mig som ett litet barn som blivit trollat för. Fattar inte ett dugg.

Magin förlorar tyvärr mycket av sin tjusning när man vet hur den fungerar. Det finns en hederskodex som går ut på att inte avslöja sina eller andras trick. Jag kan sträcka mig till att hinta om att det som ser ut som fria val inte alltid är det plus att magiker ofta ser till att de har så kallade "outs".

Många gånger leder de åskådaren till att göra vissa saker men ibland gör åskådaren ändå inte som magikern "vill" och då har de andra lösningar som de tar till. I ett trick som går perfekt så behöver de inte använda några av sina "outs" men ibland kan de behöva göra det och då är lösningen oftast inte lika imponerande som den tänkta även om den oftast är god nog för att imponera med.

Så det som ser helt omöjligt ut fungerade just den här gången men utfallet hade kunnat bli annorlunda. De olika tricken i videon är så väl uppbyggda och han är så skicklig att han har en oerhört stor chans att lyckas varje gång han gör det, men även ifall åskådarna hade gjort annorlunda så kan han "rätta" till det, även om det blir svårare för honom eller inte exakt samma resultat i slutändan.

Jag kan ta ett exempel som inte har med det här tricket att göra bara så du förstår tanken. Säg att jag har ett kort som är preparerat på något vis och som jag gjort ett trick med tidigare och som jag nu vill att du ska välja. Det ser ut som ett någorlunda fritt val men med olika tekniker så snävar jag till det så att antalet kort du kan välja mellan trots allt är ganska få. Väljer du mitt tänkta kort kör jag vidare med tricket och det blir ett sjukt imponerande avslut. Väljer du inte kortet så kör jag vidare med ett annat trick och får inte den perfekta avslutningen men du vet ju ändå inte vad som var tanken från början så du blir ändå imponerad.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in