• 1
  • 2
2023-02-11, 11:13
Medlem
Har mina egna misstankar om vilka detta rör sig om, men vad vet ni om detta tillslag?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...n-i-norrbotten
Citera
2023-02-11, 11:13
Moderator
Chantres avatar
Pressmeddelande från Ekobrottsmyndigheten:
Citat:
Ekobrottsmyndigheten i Umeå/Sundsvall har i veckan genomfört ett större tillslag riktad mot tatuerarbranschen i Norrbotten som bedöms ha koppling till grov organiserad brottslighet. Fyra personer greps vid tillslaget men har sedan dess släppts. Brottsmisstankarna kvarstår.

Personerna på bilden har ingenting med texten att göra. Bild: Istock.

Brottsmisstankarna gäller bokföringsbrott och skattebrott. Under insatsen påträffades en större mängd narkotika och kontanter vilket grundande misstankar även om narkotikabrott och penningtvättsbrott.

Tillslaget omfattade husrannsakningar på tio adresser i Luleå, Umeå och Linköping. Vid insatsen deltog, utöver EBM:s personal, också personal från Skattebrottsenheten (SBE) vid Skatteverket samt Polisens regionala insatsgrupp.

– Vi bedömer att tatuerarverksamheterna som är föremål för vår förundersökning har kopplingar till grov organiserad brottslighet. Det misstänkta brottsupplägget är i korthet att intäkter inte har bortförts eller skatteredovisats samt utbetalning av svarta löner. Oftast i form av kontanta betalningar eller Swish-överföringar, säger Mikael Bäckström, förundersökningsledare och kammaråklagare vid EBM i Umeå.

– Det som nu händer är att de beslag som gjordes i samband med tillslaget i veckan gås igenom och analyseras för att kunna säkra bevisning. Det kan handla om telefoner, datorer, bokföring, med mera. Det kommer också att hållas fortsatta förhör med de misstänkta samt eventuella vittnen, säger Mikael Bäckström.
https://www.ekobrottsmyndigheten.se/...-i-norrbotten/

/Mod
Citera
2023-02-11, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-i-tanga
Har mina egna misstankar om vilka detta rör sig om, men vad vet ni om detta tillslag?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...n-i-norrbotten

Har detta någon koppling? (FB) Rekordbeslag av kokain i Luleå 26/5-2021
Enligt användare: tjomm3n =
En ägare hade kopplingar till kokain tidigare (Bl*ss*d ink).
Är det samma studio? Vilka är de i så fall?
Citera
2023-02-11, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorast
Har detta någon koppling? (FB) Rekordbeslag av kokain i Luleå 26/5-2021
Enligt användare: tjomm3n =
En ägare hade kopplingar till kokain tidigare (Bl*ss*d ink).
Är det samma studio? Vilka är de i så fall?
Inte helt omöjligt. Det startades för ett tag sedan en Bl*ss*d ink studio i Bogota. Dennes instagramkonto har nyss försvunnit efter att vart väldigt aktivt under en tid. Vad jag förstått så har det varit en hel del artister från Colombia som hängt i Luleå.
Citera
2023-02-11, 17:37
Medlem
House of Pain som avses antar jag?
Citera
2023-02-11, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forscience
Okej. Jag har inte nån aning, men vad baserar du det på? Har dom vart i blåsväder tidigare?
Citera
2023-02-11, 19:31
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-i-tanga
Okej. Jag har inte nån aning, men vad baserar du det på? Har dom vart i blåsväder tidigare?

Det är en kedja som drivs av Hells Angels, finns i hela Sverige.

http://www.houseofpain-tattoo.se/studios.html
Citera
2023-02-11, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Det är en kedja som drivs av Hells Angels, finns i hela Sverige.

http://www.houseofpain-tattoo.se/studios.html
Ah, just det! Såg att den andra studion skrev på sociala medier att de hade fel på bokningssystemet i förrgår och svårt att "nå det". Tycker att det var ett märkligt sammanträffande.
Citera
2023-02-11, 21:27
Medlem
RickNesss avatar
Det ska ha gjorts nedslag i Umeå också, hade varit intressant att veta var
Citera
2023-02-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forscience
Den studion är stängd för många år sedan.
Citera
2023-02-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclaut
Den studion är stängd för många år sedan.

Jo. Tror därför det är Blessed Ink då en åkt dit för kokain tidigare och så har dom studio i Luleå, Umeå och kanske Bogota som gud-i-tanga sa. Luleå och umeå har polisen besökt. Kan någon bekräfta?
Senast redigerad av Jorast 2023-02-11 kl. 23:23.
Citera
2023-02-11, 23:56
Medlem
.-.-.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorast
Jo. Tror därför det är Blessed Ink då en åkt dit för kokain tidigare och så har dom studio i Luleå, Umeå och kanske Bogota som gud-i-tanga sa. Luleå och umeå har polisen besökt. Kan någon bekräfta?

En av ägarna till studion i Umeå är från Linköping(där dom också gjort tillslag), och för några dar sedan i samband med detta så skriver Blessed ink lule på sin facebook sida att deras system kapsejsat och bokningar är borta. Det är väl troligt det har att göra med att myndigheterna norpat deras datorer.

Allt pekar mot Blessed
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in