• 1
  • 2
2023-02-10, 16:17
Medlem
cognacs avatar
Jag antar att jag r verknslig mot volatila syror. Det har hnt flera gnger att jag tycker att ett vin som korkats ver natt r helt odrickbart, medans andra tycker att det r helt okej.

Coravin r ju det bsta verktyget fr att slippa snt hr, men dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Jag lyckas aldrig svepa en vinare om kvllen utan behver minst tv fr att tmma buteljen. Vad fr slags billig kork borde jag anvnda fr att bevara dryckens bsta mjliga frschr 24 timmar?

Jag har testat en del vakuumpumpar och nu kr jag med en modell som ser ut som den hr: https://www.cervera.se/produkt/wine-saver-j-hook-svart, som jag upplever som bttre n alla andra pumpar jag provat. Ngot osker p mrket, men den ser iaf identisk ut.

Jag knner mig vertygad att bra vakuumpumpar sinkar vinets frsmring. Oftast hller upp jag den mngd jag avser att dricka i karaff och pumpar flaskan direkt, istllet fr att lta vinet st och pverkas av luft i timmar.

Kanske:
Jag vet att en del hller ver vin frn karaff eller helflaska till en ren halvflaska i syfte att vinet ska hlla sig bttre. Det lter ju logiskt om man ser till att ytan r en bit upp i flaskhalsen. Drmed blir exponeringsytan mellan luft och vin mindre och borde drfr minimera luftens pverkan p vinet. Att dessutom anvnda pump hr kan ju inte skada. Har dock aldrig testat sjlv.

Citat:
Ursprungligen postat av Bamsebjorn
Brukar anvnda mig av samma vinkork alt. T-korkar frn gamla starkvin- eller portvinsflaskor.

Angende frschrer efter 24 timmar s skulle jag pst att det r ondigt att lgga pengar p vacuumpump om du endast ska vnta en dag eller tv. Dricker ofta mina vinflaskor ver 2-3 dagar och det brukar bara vara bttre dag 2 eller 3. Kork p och in i kylen nr du hllt upp glaset!

Citat:
Ursprungligen postat av Stav-i-mus
Jag upplever sllan att vin som str i rumstemperatur med en vanlig kork, blir dligt under de nrmaste dygnen. Korkar man upp rdvin p fredagen s smakar det riktigt bra p lrdagen d vinet ppnat sig. Men sjlv kper jag bara p tok fr unga viner p.g.a. bolagets dliga utbud och ovilja att lagra dem.
Jag har ocks druckit vin ver 2-3 dygn utan att knna av ett spr av frsmring, men det gller uteslutande viner av bttre kvalitet. Oftast ver 300 kr. Enklare viner (ls billigare) r i regel mindre stryktliga enligt min erfarenhet.

Frga: Vilka viner dricker ni ver 3 dygn? Knappast en random rd 130-kronors flaska antar jag?
Det vore rent sjlvplgeri i mitt tycke.
Citera
2023-02-10, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cognac
Jag antar att jag r verknslig mot volatila syror. Det har hnt flera gnger att jag tycker att ett vin som korkats ver natt r helt odrickbart, medans andra tycker att det r helt okej.

Jag har testat en del vakuumpumpar och nu kr jag med en modell som ser ut som den hr: https://www.cervera.se/produkt/wine-saver-j-hook-svart, som jag upplever som bttre n alla andra pumpar jag provat. Ngot osker p mrket, men den ser iaf identisk ut.

Jag knner mig vertygad att bra vakuumpumpar sinkar vinets frsmring. Oftast hller upp jag den mngd jag avser att dricka i karaff och pumpar flaskan direkt, istllet fr att lta vinet st och pverkas av luft i timmar.

Kanske:
Jag vet att en del hller ver vin frn karaff eller helflaska till en ren halvflaska i syfte att vinet ska hlla sig bttre. Det lter ju logiskt om man ser till att ytan r en bit upp i flaskhalsen. Drmed blir exponeringsytan mellan luft och vin mindre och borde drfr minimera luftens pverkan p vinet. Att dessutom anvnda pump hr kan ju inte skada. Har dock aldrig testat sjlv.

Jag har ocks druckit vin ver 2-3 dygn utan att knna av ett spr av frsmring, men det gller uteslutande viner av bttre kvalitet. Oftast ver 300 kr. Enklare viner (ls billigare) r i regel mindre stryktliga enligt min erfarenhet.

Frga: Vilka viner dricker ni ver 3 dygn? Knappast en random rd 130-kronors flaska antar jag?

Din pump r uu en Vacu Vin. Samma som jag anvnder.
Naturligtvis har jag en Coravin ocks, men det r nog overkill i TS fall

Annars har jag samma upplevelser och tnk som du, dricker regelbundet ngon bttre pk ver ett par dygn.
Citera
2023-02-11, 17:03
Medlem
Citat:

Kanske:

Nja det har ofta med lder att gra och om det r tjockskaliga druvor samt om det har fatlagrats p nya fat. Viner med mycket tanniner bildar vinsyra och oxiderar mycket lngsammare n andra viner.
Citera
2023-02-14, 09:46
Medlem
Bamsebjorns avatar
Citat:

Du r nog ngot p spren nr du nmner kvalitet som en faktor fr att dricka en flaska ver tid. Jag kan nog vara hemmablind i mitt uttalande om minst 2-3 dagars hllbarhet, d jag sjlv nstan enbart dricker vin frn frn ca 200 kr och uppt. Nstan s att jag mste kpa en flaska Gato Negro och gra en sensorisk analys ver helgen!
Citera
2023-02-14, 16:56
Medlem
Bertil85s avatar
du knlar i massa plastfolie. borde funka
Citera
2023-02-15, 00:23
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsebjorn
Du r nog ngot p spren nr du nmner kvalitet som en faktor fr att dricka en flaska ver tid. Jag kan nog vara hemmablind i mitt uttalande om minst 2-3 dagars hllbarhet, d jag sjlv nstan enbart dricker vin frn frn ca 200 kr och uppt. Nstan s att jag mste kpa en flaska Gato Negro och gra en sensorisk analys ver helgen!

Det r definitivt min erfarenhet att alla rda viner som "nattkorkats" under 150 kr och en hel del dyrare bjuder p volatila syror dag 2 och nnu vrre dag 3. Jag antar att man mer noggrann med bakterier mm vid tillverkning av hgkvalitativa viner, som dessutom oftast ska vara lagringsdugliga.

terkom grna och rapportera om du gr slag i saken.

Om du inte r jttesugen p Gato kan jag lova att Penfolds Koonunga Hill Shiraz (finns p halvflaska) kommer leverera.

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
du knlar i massa plastfolie. borde funka
Sg ngot system dr man blste upp en ballong i flaskan som hlls mot ytan. Hur det gick dr affrsmssigt vet jag inte, men det var ganska likt din ide.

Frresten har hr att plastfolie kan pverka vinets smak, men om det vet jag inget.
Citera
2023-02-15, 08:10
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Frresten har jag hrt att plastfolie kan pverka vinets smak, men om det vet jag inget.

Skulle det st!
Citera
2023-02-15, 15:40
Medlem
Bertil85s avatar
Kommer inte plastfoliet t/p vinet spelar det nog ingen roll.

Det finns plaster som inte ger smak och inte avger smak. Om detta finns som folie vet man ej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in