Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-09, 13:47
Bannlyst
Hej! Fick min ADD diagnos i slutet av förra året! Började med Ritalin i mitten på Januari.
Upplevde en väldigt stor skillnad dom första 3-4 dagarna, kände mig otroligt fokuserad och "med på banan" (förmodligen placebo-effekt) som sedan avtog helt. Nu när jag tar 2 kapslar (2*20mg) så känner jag inte särskilt mycket. Lite mer "vaken" på något vis, det är väl det.

Men jag har börjat få en jävla gnagande ångest/känsla av nervositet nu på senaste tiden, är det vanligt?

Ni som går på Ritalin, hur upplever ni medicinen? Vad har ni för dosering?

Jag är 180cm och väger ca 100kg, och har just nu 40mg om dagen. Ska ha uppföljningssamtal snart med en läkare och får väl berätta hur jag känner.

Mitt problem är att jag blir lättdistraherad, och har extremt svårt för att komma igång med något, och hittills har denna medicinen inte gjort någon större skillnad på dessa 2 områden. Vet ju att det inte är några mirakelpiller, men ni som har ADD, vilken medicin tycker ni är bäst?
Citera
2023-02-09, 14:09
Medlem
Prom3tiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bender.Rodriguez
Hej! Fick min ADD diagnos i slutet av förra året! Började med Ritalin i mitten på Januari.
Upplevde en väldigt stor skillnad dom första 3-4 dagarna, kände mig otroligt fokuserad och "med på banan" (förmodligen placebo-effekt) som sedan avtog helt. Nu när jag tar 2 kapslar (2*20mg) så känner jag inte särskilt mycket. Lite mer "vaken" på något vis, det är väl det.

Men jag har börjat få en jävla gnagande ångest/känsla av nervositet nu på senaste tiden, är det vanligt?

Jag är 180cm och väger ca 100kg, och har just nu 40mg om dagen. Ska ha uppföljningssamtal snart med en läkare och får väl berätta hur jag känner.

Mitt problem är att jag blir lättdistraherad, och har extremt svårt för att komma igång med något, och hittills har denna medicinen inte gjort någon större skillnad på dessa 2 områden. Vet ju att det inte är några mirakelpiller, men ni som har ADD, vilken medicin tycker ni är bäst?

ADD här. Testat allt som finns, kommer ihåg att läkarna är rätt hetsiga på att trappa upp snabbt och det fick mig att känna mig som du beskriver. Man ska komma ihåg att det är centralstimulerande och det är fina gränser mellan lagom och för mycket.

Hittade tillslut Voxra som hjälp mig oerhört mycket. Jobbig insättning för min del men det var det värt. Står på 150MG.
Citera
2023-02-09, 14:10
Medlem
Zorzarns avatar
Det verkar vara ytterst individuellt vilken adhd-medicin som funkar och vilken som inte gör det. Jag har precis gjort klart min utredning, men har självmedecinerat med just Ritalin tidigare, samma storlek på dos som du och det funkade kanon den månaden jag hade tabletterna. En vän till mig kunde inte käka Ritalin pga av ångest och illamående, men Elvanse funkade kanon. Verkar väldans individuellt.
Citera
2023-02-09, 14:14
Medlem
Prom3tiuss avatar
Som du säger, högst individuellt. Jag står på Voxra 150mg och inte centralstimulerande vilket funkar för mig
Citera
2023-02-09, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zorzarn
Det verkar vara ytterst individuellt vilken adhd-medicin som funkar och vilken som inte gör det. Jag har precis gjort klart min utredning, men har självmedecinerat med just Ritalin tidigare, samma storlek på dos som du och det funkade kanon den månaden jag hade tabletterna. En vän till mig kunde inte käka Ritalin pga av ångest och illamående, men Elvanse funkade kanon. Verkar väldans individuellt.

Ja, det verkar riktigt olika hur folk reagerar på samma mediciner. Trist att det är så pass individuellt faktiskt.
Citera
2023-02-09, 14:16
Medlem
Ritalin är känt för att ge ångest.
Blir det inte bättre så de till att få byta till Elvanse. Enorm skillnad.
Citera
2023-02-09, 14:18
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Eller hur. Rekommenderar inte CS till någon men hjälper medicinering mer än utan så säger jag också elvanse.
Citera
2023-02-09, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp

Okej, vad är skillnad på effekt/mående när det gäller Elvanse kontra Ritalin?

Tacksam för svaret med!
Citera
2023-02-09, 14:42
Medlem
Worpzoarss avatar
Citat:

Tacksam för svaret med!

Ritalin verkar 2-4h, Elvanse runt 12h.

Ritalin fungerar om man behöver lite energi då och då, men Elvansen fungerar hela dagen (typ, ofta man kraschar 10-12h senare.

Ritalin är metylfenidat, liksom långtidsverkande metylfenidat som kallas Concerta (dessa verkar också typ hela dagen).

Fördelen med lisdexamfetamin jämfört med metylfenidat är färre dåliga biverkningar och fungerar bättre.

Hade undvikit både ritalin och concerta och hoppat på Elvansetåget så snart som möjligt.
Citera
2023-02-09, 14:51
Medlem
Citat:

Tacksam för svaret med!
Ritalin ger mig ett fint fokus, välmående i 1 h sen är det bara utför med ångest och allmänt stissig.
Elvanse ger mig också fokus och välmående men framförallt ett enormt lugn som håller i sig hela dagen.
Citera
2023-02-09, 15:02
Medlem
Får precis samma av centralstimulerande. Äter nu Elvanse, men som du skriver så blir jag bara lite mer "vaken", men i övrigt ingen effekt på något. Ångesten blev dock bättre efter ett tag.

Gick på Voxra i omgångar och den funkade så fantastiskt bra! Tyvärr kunde jag inte fortsätta med den för jag fick så mycket kramper i fötter och vader.
Men om du inte testat Voxra så vill jag också slå ett slag för den!
Citera
2023-02-09, 15:23
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:

Ja, vet ett barn som tog detta. Blev bättre i skolan, mer med på banan. Men sedan började han från ingenstans få självmordstankar, skrek rakt ut att han ville dö osv. Väldigt olikt han. Kika på fass: https://www.fass.se/LIF/product?user...8#side-effects
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in