• 3
  • 4
2023-02-08, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
När blir grädde vispat egentligen?
Suttit här i 10 min nu med högsta hastighet på elvispen.
Är det "riktig" vispgrädde?
Alltså 40% och innehåller endast grädde.
Annars blir den aldrig tjock
Citera
2023-02-08, 19:51
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Är det "riktig" vispgrädde?
Alltså 40% och innehåller endast grädde.
Annars blir den aldrig tjock
Även 36% vispgrädde ska bli tjock enligt tillverkarna. Antagligen då den innehåller karragenan. Jag har dock aldrig köpt sådan och testat. Varför skulle jag?
Citera
2023-02-08, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Även 36% vispgrädde ska bli tjock enligt tillverkarna. Antagligen då den innehåller karragenan. Jag har dock aldrig köpt sådan och testat. Varför skulle jag?
Det beror på vad du menar med tjock.
Min erfarenhet är att du aldrig kan få 36% lika tjock som riktig grädde
Citera
2023-02-08, 20:16
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det beror på vad du menar med tjock.
Min erfarenhet är att du aldrig kan få 36% lika tjock som riktig grädde
Har som sagt aldrig testat, men enligt tillverkarna ska grädden bli tjock, vilket jag antar beror på att de har karragenan i produkten. Utan karragenan blir det nog värre.
Citera
2023-02-08, 20:21
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Har som sagt aldrig testat, men enligt tillverkarna ska grädden bli tjock, vilket jag antar beror på att de har karragenan i produkten. Utan karragenan blir det nog värre.

Hur definieras riktig grädde? 40 %?
Citera
2023-02-08, 20:25
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Hur definieras riktig grädde? 40 %?
Även 36% brukar heta vispgrädde, och innehåller då ofta eller alltid karragenan, troligen för att man ska kunna vispa den.

Jag använder grädde nästan enbart i matlagning, och brukar välja 40%, även om jag råkat köpa fel någon gång.
Citera
2023-02-08, 22:18
Medlem
Citat:
Även 36% brukar heta vispgrädde, och innehåller då ofta eller alltid karragenan, troligen för att man ska kunna vispa den.

Jag använder grädde nästan enbart i matlagning, och brukar välja 40%, även om jag råkat köpa fel någon gång.

Var tvungen att googla detta.
"Karragenan är ett broskartat, blekgult, slemrikt och proteinbindande ämne som utvinns ur de torkade rödalgerna Chondrus crispus (karragentång) och Gigartina mamillosa (vårtig rödalg) vilka samlas in vid Irlands kuster (”irländsk mossa”). "
Citera
2023-02-09, 07:03
Medlem
Citat:
När blir grädde vispat egentligen?
Suttit här i 10 min nu med högsta hastighet på elvispen.

Är alla redskap rena eller dåligt sköljda?
Varit fryst?
Blandat i något annat innan du vispat? Ex socker.
Rätt visp på så ej degkrokar (eller vad de andra brukar heta?

Testat ha i en nypa salt?
Citera
2023-02-11, 02:05
Medlem
Kul ändå att över 2500 pers klickat en länk som handlar om vispad grädde.
Citera
2023-02-11, 02:18
Medlem
NorthSNKRs avatar
Älskade vispad grädde som liten, och bad vid ett tillfälle mamma om att fylla en dessertskål med bara det så jag kunde frossa loss. Minns att jag åt några skedar, och hur snabbt det gick från att vara gudagott till att jag blev less på smaken och nästan mådde illa

Mitt gräddfrossande tog slut där, turligt nog. Annars hade jag nog haft en kraftigare rondör

Testade även att göra en egengjord chokladmousse, där det blandades oboy, kaffepulver, vaniljsocker osv i ovispad grädde. Gick hur bra som helst att vispa sen, trots att det var lite gojs i
Citera
2023-02-11, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Älskade vispad grädde som liten, och bad vid ett tillfälle mamma om att fylla en dessertskål med bara det så jag kunde frossa loss. Minns att jag åt några skedar, och hur snabbt det gick från att vara gudagott till att jag blev less på smaken och nästan mådde illa

Mitt gräddfrossande tog slut där, turligt nog. Annars hade jag nog haft en kraftigare rondör

Testade även att göra en egengjord chokladmousse, där det blandades oboy, kaffepulver, vaniljsocker osv i ovispad grädde. Gick hur bra som helst att vispa sen, trots att det var lite gojs i

Fin anekdot
Var samma som liten. Mådde illa av grädde, men tolererar det bättre nu.
Citera
2023-02-13, 03:14
Medlem
TUKs avatar
Grädden räknas som vispad när de små gräddmolekylerna ändrat aggregationsform från flytande till fast.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in