Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-07, 12:52
  #1
Medlem
qups avatar
Vad är egentligen poängen med isolerade övningar i styrketräning? Gemene man kommer aldrig bli stor och stark utan steroider ändå. Är det då inte bättre att träna funktionellt med egen kroppsvikt och cardio? Bättre att kunna springa ifrån zombiehorden än att leverera kylskåp till den. Jag vet inte men när jag är på gymmet senaste tiden så slås jag ofta av känslan ”vad fan håller jag på med?!”
Citera
2023-02-07, 13:10
  #2
Medlem
Worpzoarss avatar
Jo, visst. Men det enda utesluter ju inte det andra. Vissa muskelgrupper är ju lättare att träna i isolerade övningar, vidare vet man att man får in tillräckligt med träning gällande dessa muskelgrupper. Sedan är isolerade övningar ganska effektivt om man splittar väl.

Beror ju på vad man har som mål. Men bara för att man tränar isolerat innebär ju inte att träningen inte är funktionell.

Fattar inte folk som tränar tills de blir otympliga köttbullar dock, jag tränar mest för att må bra och få mer styrka.
Citera
2023-02-07, 13:15
  #3
Medlem
Storlek är det enda som betyder något. Vem behöver "funktionell styrka"? Lyfter man tyngre än en soffa när man kan nyttja traverser, truckar, pallbjörnar osv... så är man en KOMPLETT IDIOT
Citera
2023-02-07, 13:26
  #4
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Tyckte jag växte alldeles för segt och ingen tillväxt alls på ben/axlar när jag bara körde basövningar. Lade till isoleringsövningar och allt blev mycket bättre.
Citera
2023-02-08, 02:02
  #5
Medlem
bobo909s avatar
Att ta ut sig i marklyft är fan helt värdelöst. Resten av passet blir lidande som fan, helt värdelös övning även i byggsyfte. Trots att det var min starkaste övning när jag var som störst fick det mig att tänka just som du, vad fan håller jag på med?

Skaderisken är även extremt hög i basövningar kontra isolationsövningar när man kommer upp i vikt.
Citera
2023-02-09, 21:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Vad är egentligen poängen med isolerade övningar i styrketräning? Gemene man kommer aldrig bli stor och stark utan steroider ändå. Är det då inte bättre att träna funktionellt med egen kroppsvikt och cardio? Bättre att kunna springa ifrån zombiehorden än att leverera kylskåp till den. Jag vet inte men när jag är på gymmet senaste tiden så slås jag ofta av känslan ”vad fan håller jag på med?!”

Isolation eller flerledsövningar med maskin/fria vikter/kroppsvikt spelar mycket liten roll för "generell styrketräning" så länge du tränar hela kroppen tillräckligt hårt och återhämtar dig.
Funktionell träning får du definiera innan jag suckar "bullshit". Vad är det ens?
Vill du bli bättre på att springa så får du börja springa. Men tro inte att det kommer att hjälpa din simning tex. Att bli starkare hjälper nästan till allt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback