Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-06, 22:16
  #1
Medlem
SVT: Tipsa SVT om klimatförändringar i din närhet
Har ditt hus drabbats av översvämningar eller äts din skog upp av granbarkborren?

Nu vill vi på SVT gärna komma i kontakt med dig som har noterat något i din omgivning som du tror kan bero på klimatförändringar.

Vad säger ni om detta?

Är detta sakligt av SVT? Eller riskerar det snarare att skrämma redan oroliga människor som får sitt narrativ om jordens undergång bekräftat av att det råkar vara plusgrader februaridag?

Varför vill SVT att människor ska posta sina observationer av "klimatförändringar"? Hur kommer SVT faktakontrollera att av allmänhet rapporterade förändringar är klimatförändringar kopplade till människan?
Citera
2023-02-06, 22:22
  #2
Medlem
Zhkards avatar
Detta kommer att få folk att se ”förändringar” i varje millimeter av deras odugliga liv.
Citera
2023-02-06, 22:28
  #3
Medlem
Mycket tramsspekulationer av ts här.
Vill väl bara ha underlag för att göra eventuella reportage. Inte mer konspiratoriskt än så.

Eller ska vi tramsa till det med lite svengelska, SVT kommer göra "home invasion" hos dom som skriver till dom.... Klippa och klistra
Citera
2023-02-06, 22:33
  #4
Medlem
Klimatnarrativet måste fortsätta till varje pris så att individen kan skuldsättas…

De hade kunnat lägga allt krut på att ifrågasätta de faktiska utsläppen, orsakades av Miljöpartiet och Socialdemokraterna när de omöjliggjorde kärnkraften och tvingade igång kolkraftverken.

Men nej, de kan ju inte bita handen som föder dem.

Lägg ned SVT!
Citera
2023-02-06, 22:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Mycket tramsspekulationer av ts här.
Vill väl bara ha underlag för att göra eventuella reportage. Inte mer konspiratoriskt än så.

Eller ska vi tramsa till det med lite svengelska, SVT kommer göra "home invasion" hos dom som skriver till dom.... Klippa och klistra

Är ju precis dessa medel media använder… det enda de skriver om är att du ska ha klimatångest, på så sätt så tänker du mindre på att du egentligen borde ha ekonomiångest, energiångest, migrationsångest, politikerångest…

Men nej, sådan ångest finns såklart inte i SVTs vokabulär. Fortsätt sov och kolla när snön på gården smälter under våren…

Edit tillägg: Dessa medel går inte att ifrågasättas, eftersom de per se inte gjort nåt ”fel”…
Citera
2023-02-06, 22:52
  #6
Moderator
yz44s avatar
Någon borde tipsa svt om att det är en ny istid på gång.
Svt har uppenbara problem med vad som är klimat och vad som är väder.
Citera
2023-02-07, 01:18
  #7
Medlem
Svt som skall vara oberoende och sakliga - tror ni att de kommer att ta med följande observation?
"Jodå när jag tittar ut genom fönstret ser jag snö på gatan här i Stockholm nu i Februari".

Vilket även överensstämmer med verkligheten i Stockholms södra förorter. På Södermalm är det förmodligen annorlunda - mer biltrafik och fler människor som promenerar.
Citera
2023-02-07, 04:05
  #8
Medlem
Jaha granbarkborrar har med klimatet göra då vet vi.

För några år sedan fick vi massa sandapor i byn men sen helt plötsligt försvann de, vet inte om det var klimatets fel men nåt måste det vara. Sen tio år sedan har fästingar blivit vanligare de har dock stannat kvar.

Det är lite trubbigt sätt och hur kommer de redovisa det här.. Det går att vinkla det väldigt alarmistiskt helt enligt agenda och det är mest troligt.
Citera
2023-02-07, 04:47
  #9
Medlem
Är deras egna "fantasi" slut så dom måste be om hjälp med tankearbetet?
Citera
2023-02-07, 05:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
SVT: Tipsa SVT om klimatförändringar i din närhet
Har ditt hus drabbats av översvämningar eller äts din skog upp av granbarkborren?

Nu vill vi på SVT gärna komma i kontakt med dig som har noterat något i din omgivning som du tror kan bero på klimatförändringar.

Vad säger ni om detta?

Är detta sakligt av SVT? Eller riskerar det snarare att skrämma redan oroliga människor som får sitt narrativ om jordens undergång bekräftat av att det råkar vara plusgrader februaridag?

Varför vill SVT att människor ska posta sina observationer av "klimatförändringar"? Hur kommer SVT faktakontrollera att av allmänhet rapporterade förändringar är klimatförändringar kopplade till människan?

Genom att få människor att bli engagerade och aktivt deltagande så blir dom också mindre benägna att se igenom lögnen. Klassiskt knep för att styra massorna.
Citera
2023-02-07, 06:27
  #11
Medlem
Kalle81s avatar
Mindre snö. Fler exotiska fåglar, dom jag förr bara såg på tv.

Olika typer av insekter har fått vad jag upplever det längre ben och mer markerad midja.

Tidigare år när jag besökt Furuvik eller Kolmården så har de utländska djuren sett ut att frysa, numera ser de ut att ha det mycket bra.

Det är fler utländska individer ute i samhället som är anpassade till ett exotiskt klimat, i beteende och klädsel.

Jag har på egen hand sett spår av sandstorm, nära ett grustag hade sand blåst iväg och skiktat sig på en yta av snö på ett mycket pedagogiskt sätt.

Mitt hus som är byggt 2021 har fått kraftiga sättningar så att vi inte får upp källardörren längre.
Citera
2023-02-07, 06:41
  #12
Medlem
Har bott i Norrlands inland i 30 år och i år hade vi 5 plusgrader i slutet på januari.
Trodde först det var fel på termometern, så förvånad blev jag.
Januari och februari brukar ju annars va kallaste månaderna.

Men sen tror jag heller inte att människan är orsaken till klimatförändringarna
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback