Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-02-06, 22:53
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixcool
Sen när blev biceps en muskel med hög aktivering i ett marklyft? Visst att den stabiliserar

Samma i bänkpress

Does the bench press work biceps? Research shows the bicep being activated in the bench press at a rate of 22% of their maximal voluntary contraction. The biceps work primarily as stabilizing muscles by maintaining the position of the humerus (upper arm bone) in the shoulder girdle.
Citera
2023-02-06, 23:21
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson

Du kan dra 300kg i mark väga 140kg och knappt klara en chin up pga att du är för tung och inte tränat övningen.

Det är emellertid inte sant. Chin-up anses vara ett bra mått på styrka och används ofta i militärtest:

The chin up test is an excellent way to measure upper body strength

https://nrpt.co.uk/training/tests/strength/chinup.htm
Citera
2023-02-06, 23:31
  #27
Medlem
Cervidaes avatar
Varken bänkpress eller marklyft borde väl korrelera särskilt mycket med hur många chin ups du klarar. Bänk press tränar främst "push muskler" som främre axel, triceps, och bröst. Bortsett från en väldigt liten bit nedre bröst och en minimal bit av det långa huvudet av tricepsen som är fäst på skulderbladet så aktiveras inte dessa muskler när du gör en chin up. Marklyft tar visserligen lite på greppstyrka och lats, men inte särskilt mycket. Dina bakre lår, röv, och ländrygg är de begränsande faktorerna, så därav borde inte marklyft heller påverka chin ups så mycket.
Citera
2023-02-06, 23:50
  #28
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Ja det är väl knappast någon sensation, men att vara hyggligt stark i det ena säger absolut ingenting om det andra.

Du kan dra 300kg i mark väga 140kg och knappt klara en chin up pga att du är för tung och inte tränat övningen.

Ja, låg kroppsvikt är nog det som korrelerar allra mest med chinups, så om man inte justerar för kroppsvikten så kommer man nog längst om man tittar på vad för kroppsvikt de som är starka i bänk och mark tenderar att se ut?

Bänk är visserligen mer av en överkroppsövning än mark, men min känsla säger att ökad kroppsvikt i sig ger mer bänkstyrka än markstyrka, och att det därför lär finnas större korrelation mellan marken och chinsen. 5 kg extra kroppsvikt drar direkt ett antal chin-reps, och ger automatiskt några kg extra i båda lyften men kanske aningen mer i bänken till och med i absolut vikt (säkert mer i relativ vikt).

Cervidae: för mig har greppet alltid varit begränsande faktor i marken, kör dock utan hjälpmedel.
Citera
2023-02-07, 00:27
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Ja, låg kroppsvikt är nog det som korrelerar allra mest med chinups, så
.

Du kan lyfta mer desto mer du väger.
Citera
2023-02-07, 00:53
  #30
Medlem
Laggiores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixcool
Sen när blev biceps en muskel med hög aktivering i ett marklyft? Visst att den stabiliserar men att påstå att mark är mest rygg och biceps är verkligen att fara med osanning.

Så vilka anser du vara dom som gör jobbet?
Citera
2023-02-07, 09:38
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Det är emellertid inte sant. Chin-up anses vara ett bra mått på styrka och används ofta i militärtest:

The chin up test is an excellent way to measure upper body strength

https://nrpt.co.uk/training/tests/strength/chinup.htm
Det beror ju på vad man väger.

Gjorde själv 8 chin ups efter bara några månaders träning när jag började med 70 kg kroppsvikt som 19 åring.

Vilket är rätt vanligt i den åldern så länge man väger så lite.

Är man stark då?
Nej absolut inte

Marklyft är en mycket bättre indikator för styrka, speciellt om det är för det militära.

Gör du prövning inför värnplikt och marklyft så är det en stång man drar från marken.
Då kan man köra 10 st chin ups men ändå inte klara av att göra en 9a på testet.

Drar man 150 kg i mark så kan man dock va säker på att man i alla fall ligger i närheten av att klara en 9a i testet.

Är man stark då?
Som värnpliktig ja, för folk som styrketränar nej.
150 kg är ju ingenting för män.
Citera
2023-02-07, 10:22
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laggiore
Så vilka anser du vara dom som gör jobbet?

Det handlar inte om att anse något, utan enbart om vilka muskler som jobbar.
I en korrekt utförd marklyft gör hamstrings och glutes den största delen av jobbet, Quads och hipflexors aktiveras också. Traps och Core gör isometriskt jobb då du i ett korrekt utfört lyft bör ha neutral ryggrad genom hela lyftet. Biceps bidrar med stabilisering, men har inte en hög aktivering över huvudtaget.
Citera
2023-02-07, 11:52
  #33
Medlem
Laggiores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixcool
Det handlar inte om att anse något, utan enbart om vilka muskler som jobbar.
I en korrekt utförd marklyft gör hamstrings och glutes den största delen av jobbet, Quads och hipflexors aktiveras också. Traps och Core gör isometriskt jobb då du i ett korrekt utfört lyft bör ha neutral ryggrad genom hela lyftet. Biceps bidrar med stabilisering, men har inte en hög aktivering över huvudtaget.

Du vet att det är chins som vi diskuterar.
Citera
2023-02-07, 14:15
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laggiore
Du vet att det är chins som vi diskuterar.

Ja är medveten om TS frågeställning. Det jag kommenterade var ditt felaktiga påstående om att mark är mest rygg och biceps.
Citera
2023-02-07, 15:23
  #35
Medlem
Laggiores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixcool
Ja är medveten om TS frågeställning. Det jag kommenterade var ditt felaktiga påstående om att mark är mest rygg och biceps.

Så är det för mig, alla lyfter vi olika.
Citera
2023-02-07, 21:16
  #36
Medlem
jag väger 78 kg och klarar i dagsläget 14 chin-ups. Har precis börjat. Gjorde fler som tonåring.

Ni kommer inte övertyga mig om att jag inte kan göra detsamma om jag väger 95 kg. Jävla skitsnack.

.

enligt grafen skulle jag i så fall klara två färre utifrån samma förutsättningar endast mer vikthttps://strengthlevel.com/strength-s...ds/chin-ups/lb
__________________
Senast redigerad av Ekvilibrium1 2023-02-07 kl. 21:21.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback