Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-06, 19:57
  #1
Avstängd
Stepmoms avatar
Kör stronglift 5x5,

När man kört alla 5 set på alla 3 övningar under dagen, kan man efter det exempelvis köra hantelövningar och isolationsövningar?

Exempelvis om man kör knäböj, bänkpress och barbell row, att jag efter dessa tre även kör, hantelpress (bänkpress fast med hantlar), andra bröstövningar och pull-ups/lat pulldown? Skulle detta funka eller kommer mina ”styrkegains” minska/segas ner? Eller kan man göra såhär och ändå öka på varje pass? Jag vill explodera mina ”styrkegains” och öka på varje pass. Styrka är min solklara huvudprioritet, men jag skulle även vilja få en fin fysik och även träna och förstärka individuella muskler.

Är det osunt att köra hårda magmuskler och obliques träningar 2 dagar i veckan efter huvudövningarna?

Undrar också hur länge man ska vänta mellan varje övning, exempelvis om jag blir klar med knäböj hur länge ska jag vänta tills jag kör bänkpress och efter bänkpress hur länge vänta till barbell row?
Citera
2023-02-06, 20:42
  #2
Medlem
Gör du fortfarande framsteg i Stronglifts 5x5, alltså lägger på lite vikt varje pass?

I så fall så fortsätt så, till det tar stopp. Skulle säga att det är först då man behöver köra isolationsövningar och stärka upp mindre delar av de muskelgrupper du rekryterar i basövningarna. Tex i bänkpress, om du failar precis i slutet är det triceps som behöver lite extra träning, och om det är i början är det bröstmusklerna. Själv började jag köra isolationsövningar först mot slutet av Stronglifts, då det började bli lite tråkigt.

Magmuskler kan hamras rätt ordentligt så 2 ggr per vecka låter helt ok.

Fin fysik, i meningen "body builder" får du automatiskt genom att äta rätt och köra Stronglifts såsom du gör.

Generellt sulle jag säga att bäst är att köra på med Stronglifts som nybörjarprogram tills det tar stopp, och först då fundera på ändringar i programmet/isolationsövningar.

Ny övning kan du gå på direkt efter en tidigare, om du känner dig redo.
__________________
Senast redigerad av r3mbrandt 2023-02-06 kl. 20:44.
Citera
2023-02-06, 21:28
  #3
Medlem
Tycker om Greyskull LP´s beskrivning av att du har ditt bas-program (som är GS LP då) och övningar du lägger till ses som "lager" som du lägger ovanpå. Basen är viktigast och får aldrig påverkas av "lagren".

I början av Stronglifts känns det som att man kan lägga till hur mycket som helst men när vikterna blir riktigt tunga så kommer du inte vara lika sugen på att fortsätta med dom. Lägger du till något så tänk efter noga vad som isf skulle vara viktigt och låt det inte vara mer än 1-2 set.

Latsdrag tycker jag själv saknas och kan användas som en bicepsövning. Ta 1-2 extraövningar som du alternerar mellan varandra varje pass. Möjligtvis en curl och en tricep-övning?
Orkar du inte eller du känner att de påverkar din återhämtning/ork? Droppa dessa genast!

Citat:
Är det osunt att köra hårda magmuskler och obliques träningar 2 dagar i veckan efter huvudövningarna?
1-2 set magövning 1 gång i veckan räcker. Alternera mellan övningarna varje vecka? Mer och mer fokus glider ifrån programmet ser jag. Lager på lager på lager.

Citat:
Undrar också hur länge man ska vänta mellan varje övning, exempelvis om jag blir klar med knäböj hur länge ska jag vänta tills jag kör bänkpress och efter bänkpress hur länge vänta till barbell row?
Inte alls. Du väntar tills du klarar av att plocka av stången sen går du direkt på nästa övnings uppvärmningsset.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback