Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-07, 17:38
  #97
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mellepelle02
Bästa mobilen
Japp...läste mängder av tester när jag köpte den å den vann alltid...då...fullt modern fortfarande, å uppdaterar ännu.
Citera
2023-02-07, 18:55
  #98
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har för mig att bankid behöver minst version 6 av Android och det borde innebära att gamla mobiler som är ca 10 år klarar säkerheten.

Tjena, stämmer Android 6 och uppåt eller iPhone 7 och uppåt (iOS 12) för att använda Bank ID.
https://support.bankid.com/sv/felavhjalpning/systemkrav

Men jag menar mer att när telefonen slutar få mjukvaruuppdateringar så känns de säkrare att hoppa på en nyare telefon. (Ingår säkerhet i mjukvaruuppdateringar bl.a.).

Förmodligen inte så stor risk att bli kapad när man använder en utdaterad telefon om man använder sunt förnuft. Men de finns ju ändå liten risk tänker jag.
Citera
2023-02-08, 10:28
  #99
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Förmodligen inte så stor risk att bli kapad när man använder en utdaterad telefon om man använder sunt förnuft. Men de finns ju ändå liten risk tänker jag.
Ja okej då var det som jag trodde men kanske blir ändring när nya e-legitimationen från staten kommer.

För det mesta är uppdateringar bara någon fix för prestanda eller en liten funktion så känns viktigare med sunt förnuft än senaste versionen.
Citera
2023-02-08, 10:31
  #100
Medlem
När den går sönder. Typ var 3e år med dagens telefoner. Köper alltid så billigt jag kan. Max 1500-2000 för en telefon.

Skiter i märket.
Citera
2023-02-08, 11:17
  #101
Medlem
Jag brukar köra 3-4 år. Senast bytte jag efter 4 år, inte för att telefonen (Iphone X) var för dålig utan för att brorsans tjej behövde en ny telefon men ville inte lägga ut mycket pengar på det. Jag hade tröttnat på Apples inlåsningsmetod så jag köpte en Sony Xperia 1 III (väldigt nöjd för övrigt), tänker inte köpa ny förrän den börjar bli för seg för dagligt bruk, eller att batteritiden blir för sunkig.

Hade jag köpt telefon idag hade jag nog sneglat på Nothing Phone(1), eller inväntat tvåan.
Citera
2023-02-13, 16:36
  #102
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag har fortfarande kvar ett halvt dussin mobiler från åren 2001 - 2009 som alla fungerar perfekt och med aktiva SIM-kort i. Kör enbart via kontantkort (Comviq Standard, Halebop Go och Wifog) eftersom jag enbart ringer och tar emot SMS via mobilen. Har även en Galaxy S6 som jag haft i drygt 5 år men den har jag inte ens satt i ett SIM-kort i ännu utan den kör jag enbart via mitt lokala WiFi. Är i princip ENBART datoranvändare och har flera stationära datorer, laptops och ett par surfplattor.

Avvaktar hur det kommer att bli med 3G, som sakta men säkert sakta håller på att kopplas ner, samt det viktigaste - 2G GSM nätet. Prognosen tyder väl på att 2G GSM kommer att vara nedkopplat innan ingången av 2024. Men det har vi inte sett ännu.
Citera
2023-02-13, 17:18
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jag har fortfarande kvar ett halvt dussin mobiler från åren 2001 - 2009 som alla fungerar perfekt och med aktiva SIM-kort i. Kör enbart via kontantkort (Comviq Standard, Halebop Go och Wifog) eftersom jag enbart ringer och tar emot SMS via mobilen. Har även en Galaxy S6 som jag haft i drygt 5 år men den har jag inte ens satt i ett SIM-kort i ännu utan den kör jag enbart via mitt lokala WiFi. Är i princip ENBART datoranvändare och har flera stationära datorer, laptops och ett par surfplattor.

Avvaktar hur det kommer att bli med 3G, som sakta men säkert sakta håller på att kopplas ner, samt det viktigaste - 2G GSM nätet. Prognosen tyder väl på att 2G GSM kommer att vara nedkopplat innan ingången av 2024. Men det har vi inte sett ännu.

Bra grejer, älskar gamla mobiler. Har själv flertalet gamla Sony Ericssons liggandes i en låda, använder en modernare knappmobil dock som stödjer 4G. Skulle vart gött och ha en riktig 3310a igen, det var min första mobil. Tappar man en "ny" mobil ute så känns det ej så roligt att ha all sin personlig data på den...

3G kommer läggas ner troligtvis först, 2G kan leva kvar i flera år till då jag vet att många maskiner, larm, utrustning, etc är beroende av 2G nätet och kommer vara det i framtiden också. innan det går över till 4G utrustning.
Citera
2023-02-13, 17:28
  #104
Medlem
strangePersons avatar
Jag kör mina iphones till de är slut batterimässigt, eller om jag råkar ha sönder skärmen. Det har bara hänt en gång visserligen. Så uppskattningsvis har jag varje telefon cirka 3-4 år.
Citera
2023-02-13, 17:38
  #105
Medlem
-=Damian=-s avatar
vartannat år.

Kör en Samsung S22 Ultra nu, kommer inte köpa en S23 då skillnaderna är oftast ganska små, och en S22 fortfarande är kanon. kommer förmodligen köpa vad som jag antar blir S24.

Kör alltid modellen som är bäst just då.
Citera
2023-02-16, 17:28
  #106
Medlem
ThinkRightlys avatar
Var tredje år. Då är batteriet slut.
Citera
2023-02-16, 17:45
  #107
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strangePerson
Jag kör mina iphones till de är slut batterimässigt, eller om jag råkar ha sönder skärmen. Det har bara hänt en gång visserligen. Så uppskattningsvis har jag varje telefon cirka 3-4 år.

Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Var tredje år. Då är batteriet slut.

Låt mig gissa, du har också en iPhone? Lustigt att de dyraste telefonerna har sämst batterier. Kan det röra sig om en självmordskod?

Jag har flera telefoner och ingen av dem har behövts bytas ut på grund av ett dåligt batteri. Den äldsta har fungerat bra i 12 år.
Citera
2023-04-03, 16:54
  #108
Medlem
vart 3e år, iphone
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback