Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-04, 08:31
  #1
Medlem
Jag har kört gym med vissa uppehåll hela mitt vuxna liv och har en god fysik, skulle styrkemässigt ranka mig som 7 på en skala av 1-10 av killar i 30 års ålder som går på gym då och då. Nu vill jag ta det till nästa nivå och tränar hårdare än någonsin 6 ggr per vecka. Nu till min fråga, jag känner att jag tar mer och mer i övningar jag kör men det går ganska långtsamt absolut inte att jag tar mer och mer i vikter varje vecka som fitnescoacher snakar om att man bör göra, är det riklinjen mer mot nybörjare? Hur snabbt ökar ni i styrka?🙂
Citera
2023-02-04, 08:47
  #2
Medlem
Har gymmat hela mitt liv till och från, men mer seriöst de senaste 15 åren.
Ökar jag fem kilo i styrka vartannat år i någon av de stora tre övningarna så är jag nöjd.

Men man kommer till ett läge då vikterna betyder mindre och mindre.
Man lär lär sig att med tunga vikter kommer också skador.
Mäter istället intensitet, hur många reps jag kan göra på tex 100 kg i bänkpress.
Mycket cirkelträning med diverse utmaningar.
Funktionell träning.

Går sällan in och kör några maxlyft på 1 reps.
Kanske max en gång per år.

Variationerna är oändliga.
__________________
Senast redigerad av Mrstardust 2023-02-04 kl. 08:53.
Citera
2023-02-04, 09:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Har gymmat hela mitt liv till och från, men mer seriöst de senaste 15 åren.
Ökar jag fem kilo i styrka vartannat år i någon av de stora tre övningarna så är jag nöjd.

Men man kommer till ett läge då vikterna betyder mindre och mindre.
Man lär lär sig att med tunga vikter kommer också skador.
Mäter istället intensitet, hur många reps jag kan göra på tex 100 kg i bänkpress.
Mycket cirkelträning med diverse utmaningar.
Funktionell träning.

Går sällan in och kör några maxlyft på 1 reps.
Kanske max en gång per år.

Variationerna är oändliga.

Tack för ditt svar, jag kör sällan max rep kör mellan mellan 5-12 rep per set. Ett exempel jag kan ta körde precis 5 set hantelpress med 35 kg hantlar, körde då 8-6-6-5-5 hur snabbt är rimligt att vänta mig en ökning där? Hade b t w kört dips och en annan bröstövning innan som jag ej vet namnet på🙂
Citera
2023-02-04, 09:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm90
Tack för ditt svar, jag kör sällan max rep kör mellan mellan 5-12 rep per set. Ett exempel jag kan ta körde precis 5 set hantelpress med 35 kg hantlar, körde då 8-6-6-5-5 hur snabbt är rimligt att vänta mig en ökning där? Hade b t w kört dips och en annan bröstövning innan som jag ej vet namnet på🙂
Så länge du äter ordentligt så borde du nästa pass kunna göra 8-7-7-6-6, därefter 8-8-8-7-7 osv. När du gör 5*10 så är det dags att öka till 40kg.
Citera
2023-02-04, 09:47
  #5
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm90
Jag har kört gym med vissa uppehåll hela mitt vuxna liv och har en god fysik, skulle styrkemässigt ranka mig som 7 på en skala av 1-10 av killar i 30 års ålder som går på gym då och då. Nu vill jag ta det till nästa nivå och tränar hårdare än någonsin 6 ggr per vecka. Nu till min fråga, jag känner att jag tar mer och mer i övningar jag kör men det går ganska långtsamt absolut inte att jag tar mer och mer i vikter varje vecka som fitnescoacher snakar om att man bör göra, är det riklinjen mer mot nybörjare? Hur snabbt ökar ni i styrka?🙂

Följer man exempelvis russian squat routine, så förväntar man sig ~5% öning på 6 veckor, det är ju inget man kan upprepa i all evighet.
https://www.strengthlog.com/russian-squat-routine/

Men det kan ge en fingervisning hur mycket man kan öka i maxstyrka.

Är man seriös så bör man följa ett ordentligt program som är beprövat och inte bara köra efter ett brosciens schema. Att köra 6-split på 6 dagar är oftast inte optimalt. Utan en ppl + 2 halvkroppspass kan vara effektivare och ha en extra vilodag/kondisdag.
En god grundkondition gynnar dig i styrkeutvecklingen, förmycket kommer dock minska dina styrkeökningar.
Intervaller ger bra resultat, kan var löpning, rodd, simning eller vad man nu vill som man lätt höjer pulsen med.
Man kan även lägga till lugn simning eller yoga för att öka återhämtningen, även massage kan hjälpa.

Ju starkare man blir desto viktigare upplever jag att det blir stretcha och öka rörligheten. Brukar kör 10-15 minuter med yoga övningar innan jag börjar styrkepasset, beroende på hur stel jag är. Då får jag även en känsla för hur tufft pass jag skall köra.
Viktigt att ha större rörlighet än vad styrkeövningarna kräver, annars är risken stor att skada sig när man kommer lite i obalans när man lyfter.

Ju starkare och duktigare man blir desto viktigare är det kunna analysera vad som är ens svagheter. Och då lägga till assist-övningar som hjälper och stärker ens svagheter.
Exempelvis: over-head-squat, hipthrustes, Bulgarien-split-squat kan vara övningar man vill ha i sitt program för att stärka knäböjen.
Citera
2023-02-04, 09:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Så länge du äter ordentligt så borde du nästa pass kunna göra 8-7-7-6-6, därefter 8-8-8-7-7 osv. När du gör 5*10 så är det dags att öka till 40kg.
Okej, min ökning kanske är 1-2 rep mer i snitt fördelat på 5 set då per ökning. Gällande att äta ordentligt antar jag att du syftar på kalorie överskott? Är inte så sugen på att lägga på mig fettmassa så försöker ligga på "maintance" är 182 och väger 78-79 skulle tro att mitt kroppsfett är ca 15%🙂
Citera
2023-02-04, 09:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Följer man exempelvis russian squat routine, så förväntar man sig ~5% öning på 6 veckor, det är ju inget man kan upprepa i all evighet.
https://www.strengthlog.com/russian-squat-routine/

Men det kan ge en fingervisning hur mycket man kan öka i maxstyrka.

Är man seriös så bör man följa ett ordentligt program som är beprövat och inte bara köra efter ett brosciens schema. Att köra 6-split på 6 dagar är oftast inte optimalt. Utan en ppl + 2 halvkroppspass kan vara effektivare och ha en extra vilodag/kondisdag.
En god grundkondition gynnar dig i styrkeutvecklingen, förmycket kommer dock minska dina styrkeökningar.
Intervaller ger bra resultat, kan var löpning, rodd, simning eller vad man nu vill som man lätt höjer pulsen med.
Man kan även lägga till lugn simning eller yoga för att öka återhämtningen, även massage kan hjälpa.

Ju starkare man blir desto viktigare upplever jag att det blir stretcha och öka rörligheten. Brukar kör 10-15 minuter med yoga övningar innan jag börjar styrkepasset, beroende på hur stel jag är. Då får jag även en känsla för hur tufft pass jag skall köra.
Viktigt att ha större rörlighet än vad styrkeövningarna kräver, annars är risken stor att skada sig när man kommer lite i obalans när man lyfter.

Ju starkare och duktigare man blir desto viktigare är det kunna analysera vad som är ens svagheter. Och då lägga till assist-övningar som hjälper och stärker ens svagheter.
Exempelvis: over-head-squat, hipthrustes, Bulgarien-split-squat kan vara övningar man vill ha i sitt program för att stärka knäböjen.
Okej, ja 5 %ökning i styrka på de övningar jag kör om man kollar 6 perioder har jag absolut🙂
Citera
2023-02-04, 10:02
  #8
Medlem
Utan steroider når man sitt genetiska max ganska snabbt om man tränar hårt och äter mycket. Då händer ingenting längre.
Citera
2023-02-04, 10:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Så länge du äter ordentligt så borde du nästa pass kunna göra 8-7-7-6-6, därefter 8-8-8-7-7 osv. När du gör 5*10 så är det dags att öka till 40kg.
För att förtydliga så var det alltså 35 kg per hantel och inte totalt om det nu har någon betydelse 🙂
Citera
2023-02-04, 10:48
  #10
Medlem
Klev in på ett gym och började med vikter på allvar 1984. Sysslade med andra sporter innan dess. Var som starkast för ca 15 år sedan, då jag också vägde som mest. Har aldrig haft styrka som mål, utan mest sett det som ett, av flera, verktyg att bygga en bättre och snyggare kropp. Har ökat med nästan 50% i styrka över 12 månader som max, dock med skador och förslitningar inkluderat i resultatet. Tränar fortfarande 5-8 pass i veckan, men med mindre vikt och mer fokus på rörlighet. Gubbvänligt!
För mig har min vikt och framförallt %bf hängt samman med min styrka. Jag är minst 25% svagare på bf <8%, vilket är normalstatus för mig. Låg på 10-15% bf när jag var som starkast.
Citera
2023-02-04, 11:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm90
Jag har kört gym med vissa uppehåll hela mitt vuxna liv och har en god fysik, skulle styrkemässigt ranka mig som 7 på en skala av 1-10 av killar i 30 års ålder som går på gym då och då. Nu vill jag ta det till nästa nivå och tränar hårdare än någonsin 6 ggr per vecka. Nu till min fråga, jag känner att jag tar mer och mer i övningar jag kör men det går ganska långtsamt absolut inte att jag tar mer och mer i vikter varje vecka som fitnescoacher snakar om att man bör göra, är det riklinjen mer mot nybörjare? Hur snabbt ökar ni i styrka?🙂

Du behöver ett bättre träningsprogram bara.
Citera
2023-02-04, 12:10
  #12
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Utan steroider når man sitt genetiska max ganska snabbt om man tränar hårt och äter mycket. Då händer ingenting längre.

Skall man korrekt så kan du typ aldrig nå ditt genetiska max.
Det finns det man kallar "diminishing return", om satsa lika mycket så får man tillbaka mindre och mindre för varje gång.
Därför krävs det mer och mer ju närmare man kommer sitt genetiska max.
Det tar många år av hård träning för att komma nära sitt genetiska max.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback