Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-04, 21:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Beror väl lite på vad som du ska pyssla med också? Position och krav på akademisk utbildning kan göra att man inte är lika noga tänker jag.

Ska du jobba med säkerhetsklassad info eller vakt kanske de kollar lite mer noga, än om du ska vända papper?
Nuförtiden består HR-filtret av en nitisk ung tjej som sällan kan tänka utanför boxen. Väldigt petig och högfärdig dessutom. Minsta avvikelse och de ser en felkod och man är inte startklar.
Dessa är väl stöpta i samhällets verktyg för att få det perfekta fåret. Tänk dig en robot.

Ja, detta gäller även lagerjobb osv. Helt sjukt.
Citera
2023-02-04, 21:56
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du vet inte vad du snackar om.

Anmärkningar kan garanterat sätta käppar i hjulet, precis som tidigare domar kan göra det.
HR är efterblivna idag.

Självklart kommer det bedömas individuellt och man ska inte oroa sig i onödan men att påstå att förekomst i belastningsregister och betalningsanmärkningar är något positivt? Nej då är man efterbliven.

Bakgrundskontroll är för att LETA FEL.
Just sån diskussion jag hade hoppats på.
Jag tror som du, att betalningsanmärkningar även är något de intresserar sig för. Vilket är helt absurt då det är ett vanligt golvjobb. Har man dessutom bytt adress mer än 1 gång senaste 5 åren får man förklara sig också
Som jag skrev tidigare är vissa rekryterare som en robot. Antingen ser det ett grönt eller ett rött ljus. Företag kan ju också ha nolltolerans vad gäller registret.

Jag hade även hoppats på att någon som VET hur det fungerar hos Northvolt kunde se tråden och skriva något.
Oavsett kommer jag återkomma i tråden och berätta hur det gick.
Citera
2023-02-04, 22:07
  #15
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajku
Nuförtiden består HR-filtret av en nitisk ung tjej som sällan kan tänka utanför boxen. Väldigt petig och högfärdig dessutom. Minsta avvikelse och de ser en felkod och man är inte startklar.
Dessa är väl stöpta i samhällets verktyg för att få det perfekta fåret. Tänk dig en robot.

Ja, detta gäller även lagerjobb osv. Helt sjukt.

Har jobbat både på lager, bank, och mellanchefsjobb. Bakrundskollen har bara varit refernser. Så allt beror på var man är och var man söker. Kanske vad man utstrålar med.
Citera
2023-02-04, 22:36
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Har jobbat både på lager, bank, och mellanchefsjobb. Bakrundskollen har bara varit refernser. Så allt beror på var man är och var man söker. Kanske vad man utstrålar med.
Om det gällde endast referenser tror jag inte de hade ställt frågan: "Är det okej att vi gör en bakgrundskontroll". Jag är rätt säker på att det är register mm. som menas här. Är det nyligen du har bytt mellan dessa jobben? Jag tror mycket har hänt senaste 10 åren.
Citera
2023-02-05, 09:41
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lajku
Just sån diskussion jag hade hoppats på.
Jag tror som du, att betalningsanmärkningar även är något de intresserar sig för. Vilket är helt absurt då det är ett vanligt golvjobb. Har man dessutom bytt adress mer än 1 gång senaste 5 åren får man förklara sig också
Som jag skrev tidigare är vissa rekryterare som en robot. Antingen ser det ett grönt eller ett rött ljus. Företag kan ju också ha nolltolerans vad gäller registret.

Jag hade även hoppats på att någon som VET hur det fungerar hos Northvolt kunde se tråden och skriva något.
Oavsett kommer jag återkomma i tråden och berätta hur det gick.

Problemet är att det är inget problem men HR måste rättfärdiga sin roll på något sätt mot arbetsgivaren så om de inte själva sätter upp en massa onödiga regler som de lärt sig på högskolan så kommer arbetsgivaren förstå att de inte behövs.

Många företag bryr ju sig egentligen inte men det är ju "inne" att kolla upp arbetstagare och det orsakar onödiga problem.
Citera
2023-02-08, 18:19
  #18
Medlem
Jag fick inte tjänsten. Fick ingen specifik anledning utan det var ett mejl i stil med "Du var en av många intressanta kandidater bla bla.."
Citera
2023-04-20, 16:23
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lajku
Jag fick inte tjänsten. Fick ingen specifik anledning utan det var ett mejl i stil med "Du var en av många intressanta kandidater bla bla.."
Sök igen (om du nu verkligen vill) NV har ett konstigt system där din ansökan kan ses av alla ledare, men om en trycker bort din ansökan tex att du inte passar på hens avdelning, så försvinner din ansökan helt från systemet.
Citera
2023-04-20, 17:04
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastjulgran
Sök igen (om du nu verkligen vill) NV har ett konstigt system där din ansökan kan ses av alla ledare, men om en trycker bort din ansökan tex att du inte passar på hens avdelning, så försvinner din ansökan helt från systemet.
Hon som hade intervju med mig sa att jag borde söka igen om jag inte fick jobb nu. Det har tydligen hänt att folk sökt igen 1år senare t.ex och då fått jobb.

Jag har sökt till högskola nu inför hösten och avvaktar först besked därifrån.

Jobbar du på NV?
Citera
2023-04-21, 08:17
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lajku
Hon som hade intervju med mig sa att jag borde söka igen om jag inte fick jobb nu. Det har tydligen hänt att folk sökt igen 1år senare t.ex och då fått jobb.

Jag har sökt till högskola nu inför hösten och avvaktar först besked därifrån.

Jobbar du på NV?
Yes, jobbar på NV
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback