Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-03, 12:29
  #1
Medlem
Hej!

Jag säljer tröjor via E-handel inom Europa. Jag har fått upp ögonen för Affiliate marknadsföring då det uppmuntrar köpare till UGC (User Generated Content). Det är dock väldigt svårt att få svar på potentiella frågor när man frågar skatteverket om diverse skatt mm. Mina frågor är:

1. Är det bara att skriva upp sig i ett program och ta in affiliates? Vi säger att en tröja i detta fall kostar 1000kr med en 10% provision vilket blir 100kr per refererad försäljning. Är det bara för mig som företagare att betala ut summan i sin helhet eller behöver det läggas på moms och andra alternativa skatter för provisionen innan det betalas ut? Detta leder in på fråga 2.
2. De få källor som finns att finna till dessa frågor säger att man blir arbetsgivare då publicisterna (affiliates) utför en tjänst åt företaget. Dock så behövs skatter och sociala avgifter mm. ej betalas in för dessa då publicisterna själva sköter detta i respektive land?
3. Finns det någon med erfarenhet inom området som kan rekommendera en bra platform för denna strategi? Problemet med amerikansk platform är att denna oftast ej fixar faktura.
4. Vilka är alternativa bokföringskonton för detta? Jag skulle satsa på konto 6050 (försäljningsprovisioner) men finns det andra bättre alternativ så är dessa välkomna.

Tack på förhand.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback